• 0

Geld uit eigen bedrijf prive gebruiken

Het volgende: ik wil geld uit mijn eenmanszaak voor privegebruik over maken naar een prive rekening. Nu moet ik daar inkomstenbelasting over betalen. Zelf zit ik met een fulltime baan in een hoge groep maar mijn vrouw verdient heel erg weinig en heeft ook nog aftrekposten i.v.m. een studie die ze doet. Kan ik nu dat geld naar haar toe overmaken zodat er minder inkomstenbelasting betaald moet worden ? Wij doen altijd apart opgave inkomstenbelasting. Of moet ik het naar mijn eigen rekening overmaken zodat het bij mijn inkomen komt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting op je winst uit onderneming. En dat is simpelgezegd: omzet - kosten, volgend uit je boekhouding.

 

Dat staat los van geld dat je al dan niet heen en weer schuift. Want geld dat je van de zaak naar privé verhuist is geen kosten. Je boekt het als privé-opname, die geen invloed heeft op de winst- en verliesrekening.

 

Tenzij je als privépersoon kosten te declareren hebt bij je bedrijf, bijvoorbeeld omdat je uit je privéportemonnee een zakelijke uitgave hebt betaald (en daar het bonnetje van hebt).

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruudje, welkom als poster op HL.

 

Arrowman heeft jouw vraag al enigszins beantwoord. Op dit forum is er al veel gesproken over dit onderwerp, dus wil je meer lezen hierover heb ik de volgende links voor;

 

Uitbetalen loon eenmanszaak

 

Verschillende inkomsten vraagjes

 

Belastingen en winst

 

Natuurlijk is er nog veel meer informatie beschikbaar. Dit kun je vinden door bovenin het menu te klikken op "extra" en vervolgens op "zoek".

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.