• 0

Verzuimverzekering

Het zijn weer wat rustige weken, dus heb ik tijd vrijgemaakt voor de verzuimverzekering.

Het is al jaren een hoofdpijnproject, omdat ik niet goed weet wat ik nodig heb. Met ons bedrijf zitten wij in een groep met een verhoogd risico. Dus niet alle partijen willen het risico lopen.

Nu heb ik een voorstel liggen van Aegon, wat er op zich wel goed uit ziet. Maar er zijn een aantal optionele posten waar ik niet uit kom. Mijn tussenpersoon heeft een goede poging gedaan om het uit te leggen, maar snap ik er nog weinig van.
Hopelijk kunnen jullie helpen.

- ZW-Eigenrisicodragenverzekering.
Ik moet dan bij de belastingdienst een aanvraag doen om deze uitkering zelf te doen.
Maar wat is het voordeel hiervan?
De verzekering is echt heel goedkoop (6 euro per maand).

- WGA-Eigenrisicodragenverzekering
Ook bij deze moet ik bij de belastingdienst een aanvraag indienen.
Ik mag dan de uitkeringen zelf doen voor een periode van 10 jaar.
Deze optie is de helft van de originele verzuimverzekering

 

- Dienstverlening voor Verzuim
Volgens mij is dit gewoon een arbodienst.
Men zegt dat het iets anders is, maar zij zorgen voor de verzuimmeldingen, uitvoering poortwachter wet en houden de documentatie bij.
Bij het afsluiten van deze optie is de wettelijk verplichte arbodienst niet meer nodig. De kosten zijn ongeveer gelijk aan een arbodienst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lang verhaal kort: voor kleine werkgevers (loonsom minder dan € 337.000 per jaar) is eigen risicodragen ZW en WGA alleen een optie als je daar heel bewust voor kiest omdat je een bepaalde regie wilt en kunt houden op reïntegratie .   Anders vooral niet doen: UWV is  dan veiliger én goedkoper. (Check ook even wat je nu betaalt aan ZW en WGA op je WHK beschikking). 

 

M.b.t. dienstverlening voor verzuim en de verzekering zelf: kies in jouw situatie voor de nieuwe MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Die is misschien iets duurder, maar gaat je een hoop gedoe en kopzorgen schelen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,


Verzuim kun je publiek (UWV) of privaat (Verzekeraar) regelen.

 

De keuze is heel erg afhankelijk van het type bedrijf, het huidige verzuim én hoe je tegen verzuim aankijkt.

 

Dit artikel heb ik zelf gebruikt om tot de juiste keuze te komen:

https://www.aaa-riskfinance.nl/publicaties/bij-eigen-risico-dubbele-rechten/

 

Wij hebben het privaat belegd om de simpele reden dat je veel meer regie hebt en beter kunt sturen op het verzuim.

Met 150-200 man personeel in een branche die draait op een strakke planning is verzuim bij ons altijd een hot topic waardoor wij actief ermee bezig zijn.

 

Heb je bijv. een klein bedrijf met hele lage verzuimfrequentie dan lijkt de publieke keuze (UWV) mij de beste.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, cp1234 zei:

Hallo,


Verzuim kun je publiek (UWV) of privaat (Verzekeraar) regelen.

 

De keuze is heel erg afhankelijk van het type bedrijf, het huidige verzuim én hoe je tegen verzuim aankijkt.

 

Dit artikel heb ik zelf gebruikt om tot de juiste keuze te komen:

https://www.aaa-riskfinance.nl/publicaties/bij-eigen-risico-dubbele-rechten/

 

Wij hebben het privaat belegd om de simpele reden dat je veel meer regie hebt en beter kunt sturen op het verzuim.

Met 150-200 man personeel in een branche die draait op een strakke planning is verzuim bij ons altijd een hot topic waardoor wij actief ermee bezig zijn.

 

Heb je bijv. een klein bedrijf met hele lage verzuimfrequentie dan lijkt de publieke keuze (UWV) mij de beste.

 

Dank je wel.

 

Ik heb maar 3 werknemers.

Ik heb 0% ziekteverzuim over de laatste 5 jaar.

 

Die twee andere verzekeringen zijn dus niet handig voor mij. Moet ik dan nog wel een abb. afsluiten bij het UWV?

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Lang verhaal kort: voor kleine werkgevers (loonsom minder dan € 337.000 per jaar) is eigen risicodragen ZW en WGA alleen een optie als je daar heel bewust voor kiest omdat je een bepaalde regie wilt en kunt houden op reïntegratie .   Anders vooral niet doen: UWV is  dan veiliger én goedkoper. (Check ook even wat je nu betaalt aan ZW en WGA op je WHK beschikking). 

 

M.b.t. dienstverlening voor verzuim en de verzekering zelf: kies in jouw situatie voor de nieuwe MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Die is misschien iets duurder, maar gaat je een hoop gedoe en kopzorgen schelen

 

Dank je wel, waar kan ik de WGA schikking opvragen? Dit is een ontzorgverzekering, hij heet het Aegon gezond werkplan. Ik ben op dit moment vooral blij dat ik een partij heb gevonden die het wil verzekeren. Mijn concurrenten hebben de branche al genoeg verziekt met het hoge verzuim, letsel en burnouts.

Naar aanleiding van je column ben ik weer opnieuw opzoek gegaan.

 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Jasper S. zei:

Dank je wel, waar kan ik de WGA schikking opvragen?

 

My bad, als kleine werkgever krijg je geen WHK-beschikking  want je betaalt de sectorale premie. 

Bij welke UWV sector ben je ingedeeld? Dan kun je hier de premies vinden die je in 2020 aan UWV betaalt.

 

 

Quote

Die twee andere verzekeringen zijn dus niet handig voor mij. Moet ik dan nog wel een abb. afsluiten bij het UWV?

 

Nee, je betaalt dit als werkgever al aan UWV.  (Je neemt automatisch deel aan de publiek regeling tenzij je verklaart eigenrisicodrager te willen worden én jouw verzekeraar een garantieverklaring afgeeft)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.