• 0

Goedkoop privé rijden met zakelijke youngtimer. Of toch niet?

(aangepast)

Goedemiddag!

Ik ben al een tijdje verschillende fora aan het afsnuffelen, maar kom er toch maar niet uit.

Stel, ik koop als ZZPer een youngtimer, een Peugot 206 uit 2004 voor  € 5.000. Dit is een margeauto, dus er zit geen btw op/in de prijs.
Vervolgens rijd ik er zowel zakelijk (de weekenden) als privé mee, maar omdat ik parttime ZZPer ben, zal ik hem hoofdzakelijk gebruiken voor woon werkverkeer naar mijn vaste baan (privé).
Dit zou dus wel eens kunnen resulteren in "excessief privegebruik".
Ik zet mijn volledige (!!) gemaakte autokosten (inclusief btw) op de zaak(verzekering, wegenbelasting, brandstof, parkeerkosten).


Vervolgens houd ik geen rittenadminstratie bij en betaal ik in plaats daarvan 1,5% forfait van de catalogusprijs (€ 13.650, Peugot 206 uit 2004) = €204,75 btw per jaar aan de Belastingdienst.

Uiteraard betaal ik ook netjes de youngtimer bijtelling van 35% over de dagwaarde (lees € 5.000).

 

Mag dit? Dit zou betekenen dat ik lekker AL mijn autokosten op de zaak kan gooien en dit voor lief neem voor €204,75 extra btw, plus de bijtelling natuurlijk. 

 

Alvast hartelijk dank voor de moeite en de reacties!

aangepast door Sietse van Lampen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natuurlijk "mag dit", het is een vrij land.

 

Overigens 'zet ' je de kosten niet inclusief, maar exclusief BTW 'op de zaak'. De BTW vraag je namelijk terug.

 

En of dit "excessief" is valt zo niet te zeggen. Lijkt mij sterk, tenminste als je wel behoorlijk wat zakelijke km's rijdt (je hoeft dat verder niet te bewijzen - je gebruikt gewoon de forfaitaire regelingen namelijk - maar het moet natuurlijk ook niet totaal ongeloofwaardig zijn...).

 

Is de oorspronkelijke cataloguswaarde van zo'n auto trouwens maar een kleine 14.000? En nu, 15 jaar later is de marktprijs nog steeds 1/3 van de nieuwprijs van toen?

Dat lijkt mij een beetje vreemd, maar daar heb ik verder geen verstand van.

 

Tot slot dit:

Zo'n enorm voordeel zal dit ook weer niet zijn. Je moet (mocht de marktprijs werkelijk 5.000 zijn dan) 1.750,- van de kosten weer 'bijtellen'. Zó veel meer kost het toch niet om de auto te rijden? Misschien 3.000,-? Tja, dan heb je een klein besparingkje op de inkomstenbelasting van een paar honderd euro of zoiets.

Maar je moet wel een hoop administreren (benzine, verzekering, belasting, afschrijving, onderhoud) - maar het kan wel iets opleveren, dat wel.

 

    

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minutes ago, shoptillyoudrop said:

Overigens 'zet ' je de kosten niet inclusief, maar exclusief BTW 'op de zaak'. De BTW vraag je namelijk terug.

Sorry, dit bedoelde ik ook uiteraard.

 

35 minutes ago, shoptillyoudrop said:

En nu, 15 jaar later is de marktprijs nog steeds 1/3 van de nieuwprijs van toen?

Dagwaarde is inderdaad volgens de verzekering iets van 1500, op zoiets kom je ook uit als ik op marktplaats kijk. Dan kom je uit op het bijtellen van  € 525.

 

35 minutes ago, shoptillyoudrop said:

maar het kan wel iets opleveren, dat wel.

Zeker de moeite waard wellicht voor studenten die flexwerken of in de nieuwe KOR vallen en een autootje willen kopen.

 

Hartelijk dank voor het antwoord!

aangepast door Sietse van Lampen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.