• 0

Bedrijfsnaam laten registreren?

Hoi,

 

Sinds een aantal jaar heb ik een webdesign bedrijf en uiteraard ook mijn bedrijfsnaam als domeinnaam met verschillende extenties.

 

Nu zat ik wat info te lezen over het registreren van je bedrijfsnaam bij "Belenux-Merkenbureau".

Ik zag dat de kosten hiervoor 240 euro excl. b.t.w. zijn voor 10 jaar registratie.

 

Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om dit te doen of is het eigenlijk overbodig? Ik heb wel eens de vraag gekregen van bedrijven die graag mijn domeinnaam wilde kopen, omdat ze de naam mooi vinden.

Ik wil niet het risico lopen dat is mijn naam moet afstaan aan iemand anders, want al mijn klanten weten mij te vinden onder mijn bedrijfsnaam.

 

Dus graag hoor ik van jullie of jullie mij adviseren om mijn bedrijfsnaam te registreren bij "Belenux-Merkenbureau" of dat de KvK-inschrijving voldoende is. (mijn bedrijsnaam is overigens geen merk)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hetgeen Venture Capital Coach opmerkt is juist. Problemen kunnen ontstaan als een andere partij claimt een ouder recht op de naam te hebben. De datum van het gebruik in het economisch verkeer zal dan aannemelijk moeten worden gemaakt. Nu je zelf al enkele jaren actief zegt te zijn, zal dit minder problematisch zijn.

 

Los van de onderliggende vraag is het voor (nog) nieuw te starten actviteiten, waar niet direct in het verkeer mee wordt deelgenomen wel zinvol om de naam en eventueel het beeldmerk alvast te registreren. Met name indien de naam een gouden greep is.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de info!

Voor de domeinnaam is het dus niet nodig om mijn bedrijfsnaam te registreren.

 

Kan iemand mij wel vertellen wat het voordeel voor mij is als ik mijn bedrijsnaam wel registreer bij "Benelux-merkenbureau" of is dit alleen nodig als je net een bedrijf opgezet hebt of een groot bedrijf hebt?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de info!

Voor de domeinnaam is het dus niet nodig om mijn bedrijfsnaam te registreren.

 

Kan iemand mij wel vertellen wat het voordeel voor mij is als ik mijn bedrijsnaam wel registreer bij "Benelux-merkenbureau" of is dit alleen nodig als je net een bedrijf opgezet hebt of een groot bedrijf hebt?

 

 

Je kunt het zien als een extra stukje zekerheid.

Stel je hebt een fietsenzaak met een leuke naam in Alkmaar, dan zal een inschrijving van een fietsenwinkel met eenzelfde naam in Maastricht geen problemen opleveren.

Jouw zaak bevind zich ruim buiten het verzorgingsgebied van jouw winkel.

Leg je deze naam ook vast bij het merkenbureau, dan moet die fietsenzaak in Maastricht over een andere naam na gaan denken.

 

Ben je iets begonnen met om te beginnen regionale activiteiten, maar wil je dit later flink uitbreiden, of kan iemand door iets aan de naam toe te voegen, bijvoorbeeld "services", en wil je dat niet.

Dan kun je overwegen om deze mogelijkheid d.m.v. een registratie af te snijden.

Bedenk wel dat de naam uniek moet zijn, en niet beschrijvend.

Een naam als "de pottenbakker" kun je vergeten.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De benelux-merkenregistratie biedt nog als extra voordeel boven een KVK-handelsnaam dat hij in de hele Benelux 'dekking' heeft (in tegenstelling tot de Kamer van Koophandel > alleen Nederland).

 

Wil je het wat breder (bijv. in de Benelux) aanpakken, dan is een Benelux merkenregistratie dus interessant. Zie het verder inderdaad als een stukje extra zekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Een merkregistratie heeft naast het genoemde voordeel van "landelijke dekking" nog meer belangrijke voordelen.

 

Met een merkregistratie kan namelijk ook worden opgetreden tegen:

"elk ander gebruik dat afbreuk doet aan of voordeel trekt uit de regestreerde merknaam".

 

Je kunt dus optreden tegen popgroepen die dezelfde naam gaan gebruiken, gebruik van je naam in vergelijkende reclame, verwarringscheppend gelijke domeinnamen etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat je alleen (mede)gebruikers van je naam kunt aanpakken wanneer zij zich met de zelfde producten/diensten bezighouden als waarvan jij de klassen hebt laten vastleggen aan je merknaam?

 

Bijv.

 

ik heb de naam Xantripple ®. Dit gebruik ik voor sportkleding

 

Iemand anders legt die naam vast als meubelmerk. Dan kan dit toch zonder inbreuk te doen op elkaars merknaam?

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat je alleen (mede)gebruikers van je naam kunt aanpakken wanneer zij zich met de zelfde producten/diensten bezighouden als waarvan jij de klassen hebt laten vastleggen aan je merknaam?

 

Bijv.

 

ik heb de naam Xantripple ®. Dit gebruik ik voor sportkleding

 

Iemand anders legt die naam vast als meubelmerk. Dan kan dit toch zonder inbreuk te doen op elkaars merknaam?

 

Klopt, merkregistratie gaat naar categorie.

Als ik het goed heb mag je standaard drie categorieen aanwijzen, wil je meer dan moet je betalen.

 

Kijk op de site van het merkenbureau, daar staan de categorieen ook uitgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Merkeva en Borsboom, jullie hebben op zich gelijk..maar dat is niet helemaal waar ik op doel.

 

Daarom even een korte samenvatting merkenrecht. Op grond van een merkrecht kun je je verzetten tegen:

1) gebruik van dit merk voor identieke waren (Coca Cola - Coca Cola voor het product Cola).

2) gebruik van dit merk of een overeenstemmend teken voor identieke of soortgelijke producten wanneer er een gevaar voor associatie bestaat.

3) gebruik van dit merk voor niet soortgelijke waren, wanneer het om een bekend merk gaat dat de bescherming inroept (vb. Coca Cola, een bekend merk, mag niet als automerk worden gebruikt),

4) elk ander, zonder geldige reden gebruik in het economisch verkeer van het merk of een overeenstemmend teken als door dit gebruik ongerechtvaardigd vooreel kan worden getrokken uit afbreuk kan worden gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk (met merkregistratie optreden tegen domeinnamen...handelnamen...namen van popgroepen welke afbreuk doen aan je merk of voordeel trekken uit je merk).

 

Ik had het over puntje 4. Mijn voorgangers Merkeva en Borsboom over puntje 1 (en 2). Maar iedereen heeft gelijk!

 

Tot zover dit verkort college merkenrecht!

 

4)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Sinds een aantal jaar heb ik een webdesign bedrijf en uiteraard ook mijn bedrijfsnaam als domeinnaam met verschillende extenties.

 

Nu zat ik wat info te lezen over het registreren van je bedrijfsnaam bij "Belenux-Merkenbureau".

Ik zag dat de kosten hiervoor 240 euro excl. b.t.w. zijn voor 10 jaar registratie.

 

Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om dit te doen of is het eigenlijk overbodig? Ik heb wel eens de vraag gekregen van bedrijven die graag mijn domeinnaam wilde kopen, omdat ze de naam mooi vinden.

Ik wil niet het risico lopen dat is mijn naam moet afstaan aan iemand anders, want al mijn klanten weten mij te vinden onder mijn bedrijfsnaam.

 

Dus graag hoor ik van jullie of jullie mij adviseren om mijn bedrijfsnaam te registreren bij "Belenux-Merkenbureau" of dat de KvK-inschrijving voldoende is. (mijn bedrijsnaam is overigens geen merk)

 

 

 

Jouri,

 

Dat kost je € 24,-- per jaar. Daar hoef je toch niet lang over na te denken? 'Beter mee verlegen dan om verlegen' zei mijn oma altijd. Mits je voor de juiste waren- en/of dienstenklassen kiest, kan zo'n merkendepot je best nog weleens van pas komen. Je hoeft dan geen discussies aan te gaan over data om aan te tonen dat jij die naam eerder gebruikte dan iemand anders. Je wilt je toch met webdesign bezighouden en niet met juridische steekspelletjes? Timmer dit dan goed dicht.

Doen!

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.