• 0

BTW-nummer aanvragen in Duitsland - start van economische activiteit

(aangepast)

Beste mensen,

Ik ben het formulier aan het invullen voor het aanvragen van een BTW nummer in Duitsland. Bij een van de vragen wordt gevraagd om het volgende vraag te beantwoorden:

d) Wanneer wordt de eerste omzet gerealiseerd of wanneer zullen de eerste kosten in Duitsland ontstaan/ wanneer begint de economische activiteit in Duitsland?

De reden dat ik een BTW nummer in Duitsland wil aanvragen is om juist mogelijk te maken dat ik daar voorraad kan houden en kan beginnen met verkopen in Duitsland. Echter, een Duitse vriend van mij beweert dat als je bij die vraag zegt dat je nog geen economische activiteiten in Duitsland verricht, dat de aanvraag voor de BTW nummer dan wordt afgewezen.

Ik zou graag jullie mening  willen horen of dit waar kan zijn?

 

Alvast hartelijk dank!
 

aangepast door xbcc
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, JacobSX zei:

Ik zou graag jullie mening  willen horen of dit waar kan zijn?

Is het niet gewoon zo dat als je op een vraag "wanneer begint de economische activiteit in Duitsland?" antwoord met "dat je nog geen economische activiteiten in Duitsland verricht" het juist heel logisch is dat je verzoek om een BTW nummer wordt afgewezen. Je beantwoord immers de vraag niet en als er geen economische activiteit is heb je ook geen BTW nummer nodig.

 

6 uur geleden, JacobSX zei:

De reden dat ik een BTW nummer in Duitsland wil aanvragen is om juist mogelijk te maken dat ik daar voorraad kan houden en kan beginnen met verkopen in Duitsland.

Dat is dan toch een kwestie van alles uitzoeken, in gang zetten en klaar? De datum die je invult op het formulier is de datum waarop jij verwacht klaar te zijn.
 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, MrHTTP zei:

Is het niet gewoon zo dat als je op een vraag "wanneer begint de economische activiteit in Duitsland?" antwoord met "dat je nog geen economische activiteiten in Duitsland verricht" het juist heel logisch is dat je verzoek om een BTW nummer wordt afgewezen. Je beantwoord immers de vraag niet en als er geen economische activiteit is heb je ook geen BTW nummer nodig.

 

Dat is dan toch een kwestie van alles uitzoeken, in gang zetten en klaar? De datum die je invult op het formulier is de datum waarop jij verwacht klaar te zijn.
 

Natuurlijk moet je mijn vraagstelling niet zo letterlijk nemen. Ik bedoel meer dat als je invult dat je op dit moment (voordat je over een Duits BTW nummer beschikt) nog geen economische activiteit verricht in Duitsland, dat je aanvraag dan wordt afgewezen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jijde vraag niet zo letterlijk moet nemen of misschien juist wel, ze vragen niet wat je economische activiteit is op de dag dat je de aanvraag invult. Ze vragen wanneer je met je activiteiten begint..

 

Je bent pas btw ondernemer als je activiteiten verricht, dat is geen catch 22 vraag.. Ze vragen je gewoon om aan te geven wanneer jij je activiteiten gaat starten. Dus in welke maand verwacht jij de eerste kosten te maken of de eerste omzetfactuur te sturen. Je kunt onmogelijk weten welke datum dat exact is. Maar jij weet wel of je volgende week wilt beginnen of dat je pas vanaf 1 juni je activiteiten start maar nu vast je BTW nummer aanvraagt zodat er geen vertraging ontstaat dat je niet kunt factureren omdat je btw nummer nog niet is afgegeven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Upload een foto van het formulier... Maakt de (letterlijke) interpretatie misschien wat makkelijker.

 

Sowieso snap ik niet waarom dit zo boeiend is. Het is een formulier van de Duitse overheid, dus zolang je het correct invult (en je voldoet aan de voorwaarden) krijg je gewoon een Duits BTW-nummer. Krijg je het niet dan neem je contact met ze op en vraag je: Und warum?

 

Focus je op het krijgen van en niet op het afgewezen worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.