• 0

VOF ontbinden

Beste kennisaanbieders,

 

Graag wil ik jullie de volgende casus voorhouden en daarbij ben ik opzoek naar jullie ervaring, advies en kennis.

Al 10 jaar ben ik samen met mijn compagnon aan het ondernemen middels een VOF. Daarbij hebben we een vofcontract opgesteld en vervolgens niet meer naar gekeken. 

Met up en downs maakt dat we een aardig lopend bedrijf hebben neergezet. Met de afgelopen 3 jaren een resultaat van: 2017 € 81.000 - 2018 € 94.000  en  2019: € 96.000 We groeien nog steeds en de prognose voor 2020 ziet er positief uit met weer een kleine groei.

 

Nu lopen we tegen de dynamiek aan van 10 jaar hard werken en heb ik de mogelijkheid om te gaan starten met een andere onderneming die ik ga overkopen. Mijn compagnon heeft te kennen gegeven heel graag verder te willen met de dienstverlening en alles wat we in de 10 jaar hebben opgebouwd. Dit vind ik natuurlijk helemaal goed alleen zoek ik wel naar een manier wat voor ons beide gaat werken. 

 

Ik weet dat de VOF stop te bestaan dus daar zou een eindafrekening voor moeten komen. (vraag 1: hoe gaat dat in zijn werk?)  Daarnaast heeft alles in de vof nu een bepaalde waarde en volgens het vofcontract heb ik recht op 50%. (vraag 2: hoe kom je tot die waarde bepaling, en heb ik dan inderdaad recht op de helft van die waarde? Moet hij me dus soort van uitkopen?) aanvullende vraag: kan hij zomaar zeggen dat hij stopt en met een andere naam een nieuwe eenmanszaak opricht en hetzelfde gaat doen uit de VOF zonder mij daar voor een vergoeding te geven?

 

wat mij betreft hoeft het geen vechtscheiding te worden maar ben wel erg benieuwd nar hoe dit soort processen werken en waar een ieder recht op heeft.  Na een zoektocht en veel topics te hebben gelezen kwam ik nog niet helemaal tot een antwoord voor mijn vragen. 

 

Ik hoop dat de casus helder is en uiteraard op jullie reacties. 

alvast bedankt! 

gr. Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, Tom1984 zei:

vraag 2: hoe kom je tot die waarde bepaling, en heb ik dan inderdaad recht op de helft van die waarde? Moet hij me dus soort van uitkopen?

 

Die waarde kan op verschillende manieren bepaald worden. Uiteindelijk maakt de manier waarop je die waarde berekent nog niet eens zo heel veel uit. Uiteindelijk zal hij jou inderdaad moeten uitkopen en dat moet een bedrag zijn waar jullie je beiden in kunnen vinden. Dat zal een bedrag zijn die een benadering vormt van die 50%. 


Het zou best kunnen zijn dat jouw compagnon die 50% niet kan of wil betalen. Hij zal misschien een aanbod doen van een lager bedrag. Dat kan je wel of niet accepteren. Maar als je het niet accepteert en er een impasse ontstaat, dan kan het ook zijn dat het hele bedrijf stopt te bestaan en dan heb je niks.

 

18 minuten geleden, Tom1984 zei:

kan hij zomaar zeggen dat hij stopt en met een andere naam een nieuwe eenmanszaak opricht en hetzelfde gaat doen uit de VOF zonder mij daar voor een vergoeding te geven?

 

Als het goed is staat het antwoord op die vraag in jullie VOF contract.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Tom1984 zei:

A.) Ik weet dat de VOF stop te bestaan dus daar zou een eindafrekening voor moeten komen. (vraag 1: hoe gaat dat in zijn werk?) 

B.) Daarnaast heeft alles in de vof nu een bepaalde waarde en volgens het vofcontract heb ik recht op 50%.

 

A.) Dat heet een slotbalans. Daaruit blijkt dan hoe groot jouw aandeel in het eigen vermogen is. Uiteraard zit jouw winstaandeel (en dat zal dan de bedoelde 50% zijn) en alle opnames/stortingen van de vennoten in verwerkt.

 

B.) Nee, jij hebt dan recht op jouw aandeel in het vermogen van de VOF. Maar dat kan veel meer of minder zijn dan 50%, gezien opnames en stortingen van de vennoten helemaal niet synchroon hoeven te lopen (sterker nog: meestal is dat helemaal niet zo).

 

Fiscaal gezien wordt eventuele goodwill hierin niet meegenomen trouwens (althans als het niet gekochte goodwill betreft). Maar misschien is in de VOF contract bepalingen over hoe dit bij de onderlinge afwikkeling moet gebeuren. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 20-2-2020 om 14:04, Wouter Hol zei:

Als het goed is staat het antwoord op die vraag in jullie VOF contract.

 

En als dat niet expliciet erin staat? Dan heeft hij het recht om dat te doen begrijp ik?

 

Op 20-2-2020 om 14:04, Wouter Hol zei:

Het zou best kunnen zijn dat jouw compagnon die 50% niet kan of wil betalen. Hij zal misschien een aanbod doen van een lager bedrag. Dat kan je wel of niet accepteren. Maar als je het niet accepteert en er een impasse ontstaat, dan kan het ook zijn dat het hele bedrijf stopt te bestaan en dan heb je niks.

 

het lijkt me goed onafhankelijk van elkaar een waardebepaling te doen zodat we dat kunnen middelen. Uiteindelijk moet er dan een reëel en haalbaar bedrag ontstaan. Samen kunnen we dan afspraken maken hoe dat bedrag gerealiseerd gaat worden.

 

Op 20-2-2020 om 14:20, shoptillyoudrop zei:

B.) Nee, jij hebt dan recht op jouw aandeel in het vermogen van de VOF. Maar dat kan veel meer of minder zijn dan 50%, gezien opnames en stortingen van de vennoten helemaal niet synchroon hoeven te lopen (sterker nog: meestal is dat helemaal niet zo).

 

Wat is de definitie van mijn aandeel in het vermogen? 

 

pff het is wel een interessant proces. Fijn om even te kunnen sparren hier. 

gr. Tom

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Tom1984 zei:

En als dat niet expliciet erin staat? Dan heeft hij het recht om dat te doen begrijp ik?

 

Meestal staat dat er wel in, in de vorm van een concurrentiebeding.

 

Staat dat er niet in dan heeft hij wel meer vrijheid om dat te doen, maar ook weer geen onbeperkte vrijheid. Zou hij er bijvoorbeeld nu uit stappen en voor zichzelf beginnen en daarbij klanten van de VOF mee nemen, dan is hij op zich onrechtmatig bezig jegens de VOF. Maar als jij al aangaf te willen stoppen, kan dat wel eens lastiger zijn voor jou om aan te vechten. Ik zou niet weten hoe dat precies zit.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-2-2020 om 16:46, Wouter Hol zei:

Zou hij er bijvoorbeeld nu uit stappen en voor zichzelf beginnen en daarbij klanten van de VOF mee nemen, dan is hij op zich onrechtmatig bezig jegens de VOF.

 

De VOF bestaat dan niet meer; hoe kun je onrechtmatig bezig zijn jegens iets dat niet bestaat?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Branko Collin zei:

 

De VOF bestaat dan niet meer; hoe kun je onrechtmatig bezig zijn jegens iets dat niet bestaat?

 

Dat is niet gezegd. De vennoot die er uit stapt kan wel melden dat hij er uit stapt, maar de andere vennoten moeten daar in principe wel akkoord mee gaan. Eenzijdig opzeggen zorgt er niet opeens voor dat je verplichtingen richting de andere vennoten opeens verdwijnen omdat de VOF niet meer zou bestaan.
Hoe dan ook, de VOF bestond nog wel op het moment dat hij besloot om er uit te stappen en de klanten mee te nemen. Meer specifiek is hij in zo'n geval onrechtmatig bezig jegens zijn ex-vennoten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Dat is niet gezegd. De vennoot die er uit stapt kan wel melden dat hij er uit stapt, maar de andere vennoten moeten daar in principe wel akkoord mee gaan.

Dat was al wel gezegd.... er is maar één andere vennoot.

 

Op 20-2-2020 om 13:45, Tom1984 zei:

Al 10 jaar ben ik samen met mijn compagnon aan het ondernemen middels een VOF.

 

  

20 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Hoe dan ook, de VOF bestond nog wel op het moment dat hij besloot om er uit te stappen en de klanten mee te nemen.

Het was niet de vertrekkende vennoot die de klanten mee wilde nemen.

 

Er is een vennoot vertrokken en de overgebleven vennoot wilde eigenlijk wel doorgaan. Nu vraagt de vertrekkende vennoot zich af of die eigenlijk geen goodwill zou moeten krijgen. Dat is dus eigenlijk de vraag.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Wouter Hol zei:

De vennoot die er uit stapt kan wel melden dat hij er uit stapt, maar de andere vennoten moeten daar in principe wel akkoord mee gaan.

 

Dit is onjuist. Tenzij er een vennootschapscontract is dat anders regelt, houdt de VOF bij uittreding van rechtswege op te bestaan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Er is een vennoot vertrokken en de overgebleven vennoot wilde eigenlijk wel doorgaan. Nu vraagt de vertrekkende vennoot zich af of die eigenlijk geen goodwill zou moeten krijgen. Dat is dus eigenlijk de vraag.

 

 

Lekkere samenvatting :). Dank je wel.  

 

De VOF wordt inderdaad ontbonden vanwege het feit dat we maar met zijn tweeën zijn. Ik ga weg en iets anders doen. Mijn compagnon wil onder dezelfde naam verder met huidige dienstverlening en huidige opdrachtgevers maar dan onder een eenmanszaak.

 

Voor nu lijken me de volgende stappen zinvol. 

stap 1: slotbalans laten maken door boekhouder

stap 2: twee onafhankelijke deskundigen de waarde laten bepalen van de VOF

stap 3: slotbalans+de waarde die is bepaald * 50%

stap 4: regeling treffen hoe te betalen (termijn, enz)

stap 5: juridische vastlegging van wat we wel en niet meenemen en en mogen doen in het 1e jaar van onze solo carrière

 

Wat denken jullie horen daar nog stappen bij? Is het te simplistisch gedacht? Hoe kijken jullie er naar?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.