• 0

eerste BTW aangifte nieuwe ondernemer

Hallo,

 

Op dit moment ben ik (eenmanszaak) bezig met het invullen van mijn eerste aangifte

'Nieuw Ondnemers'

 

Nu heb ik in de tijd tussen mijn startdatum en het ontvangen van mijn BTW nummer wel al verdiensten gehad, maar daar uiteraard geen BTW over (kunnen) heffen. Moet ik de omzet waar ik dus geen BTW over heb kunnen heffen, wel invullen op het BTW-aangifte biljet ?

 

Uiteraard is het logisch dat ik deze verdiensten wel meeneem in de Aangiste Inkomstenbelasting later.

 

- Romano

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn inkomsten afkomstig van websites op basis van affiliate marketing, dat betekent dat ik per verkoop / lead een vergoeding krijg. In 2004 heb ik alle inkomsten opgegeven bij de Inkomstenbelasting in de categorie inkomsten uit overige werkzaamheden, maar om een duidelijk onderscheid te kunnen maken verlopen deze inkomsten (en kosten) nu via de eenmanszaak. De eenmanszaak faciliteert als het ware de 'overige werkzaamheden'. Ik ontvang enkel creditfacturen en zonder BTW nummer kreeg ik daar eerder uiteraard ook geen BTW op uitbetaald. Wel heb ik in de tussentijd BTW betaald over mijn kosten.

 

- Romano

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ontvang enkel creditfacturen en zonder BTW nummer kreeg ik daar eerder uiteraard ook geen BTW op uitbetaald.

Je kreeg ook BTW alleen heeft het bedrijf dat je de uitkering deed dit niet expliciet vermeld....vraag alsnog om de juiste nota's...of geef ze inderdaad in dit geval nog op bij inkomsten uit overige...(als ze tenminste niet aan je eenmanszaak waren gerichte op dat moment)

 

Wel heb ik in de tussentijd BTW betaald over mijn kosten

Als je de over de inkomsten BTW aan de belastingdienst betaald, mag je de BTW die je zelf hebt betaald aan je leveranciers ook als voorheffing aftrekken....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik ontvang enkel creditfacturen en zonder BTW nummer kreeg ik daar eerder uiteraard ook geen BTW op uitbetaald.

Je kreeg ook BTW alleen heeft het bedrijf dat je de uitkering deed dit niet expliciet vermeld....vraag alsnog om de juiste nota's...of geef ze inderdaad in dit geval nog op bij inkomsten uit overige...(als ze tenminste niet aan je eenmanszaak waren gerichte op dat moment)

 

@ 2thePoint

Btw krijg je bij veel van die bedrijven NIET uitbetaald als je GEEN bedrijf bent, en dat ben je niet als je geen kvk OF geen btw nummer hebt

Zelf heb ik een zelfde eenmanszaak, dus vergaar op de zelfde manier inkomsten.

Van enkele bedrijven ontvang ik gewoon standaard btw over mijn inkomsten daar, daarbij staat het ook op de nota,

bij andere bedrijven simpelweg NIET zolang je geen btw nummer hebt...

dus weet niet waarom jij zegt dat hij dat wel heeft ontvangen maar het niet op de nota staat...? ben erg benieuwd....

 

Gretha

Link naar reactie
  • 0

Bij affiliatesystemen zie je wel vaker dat men alleen btw uitbetaalt aan bedrijven met een btw nummer... op zich is het een hele gekke situatie, maar blijkbaar kan/mag het toch op de een of andere manier

 

Ik begrijp je niet. Het is helemaal geen gekke situatie, integendeel, het is de enige logische situatie.

 

Het is de affiliatepartner die een dienst levert aan het affiliatenetwerk. Als die partner BTW-plichtig is moet hij BTW in rekening brengen en moet het netwerk dat betalen. Als hij niet BTW-plichtig is mag hij geeneens BTW in rekening brengen.

 

Wat de zaak misschien een tikje verwarrend maakt is dat het in de affiliatewereld gebruikelijk is om met self-billing te werken. De klant stuurt een creditfactuur naar de leverancier. Niks mis mee, maar dan moet op die creditfactuur BTW worden toegevoegd als de leverancier BTW-plichtig is en anders niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ontvang enkel creditfacturen en zonder BTW nummer kreeg ik daar eerder uiteraard ook geen BTW op uitbetaald.

Je kreeg ook BTW alleen heeft het bedrijf dat je de uitkering deed dit niet expliciet vermeld...

 

Nee, dat is niet zo. Zolang het affiliatenetwerk er niet van op de hoogte is dat de leverancier (de affiliate) BTW-plichtig is zal het bij zijn self-billing geen BTW toevoegen aan de creditfactuur en zal het zelf die BTW niet terugvragen bij de Belastingdienst. Zodra de affiliate als BTW-plichtig bekend is vermeldt het netwerk BTW op de creditfactuur, betaalt het die BTW aan de affiliate en vraagt het die BTW terug bij de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik in de tijd tussen mijn startdatum en het ontvangen van mijn BTW nummer wel al verdiensten gehad, maar daar uiteraard geen BTW over (kunnen) heffen. Moet ik de omzet waar ik dus geen BTW over heb kunnen heffen, wel invullen op het BTW-aangifte biljet ?

 

Ik zou dat beschouwen als inkomsten die je als particulier had vóór de start van je onderneming. Die geef je dus wel aan bij de aangifte IB (resultaat uit overige werkzaamheden), maar neem je niet op als omzet in de administratie van je bedrijf.

 

Bij twijfel zou je de belastingtelefoon voor ondernemers kunnen bellen. Ik heb daar altijd heel goede antwoorden gekregen.

 

En als de belastingdienst zou vinden dat die betalingen (met terugwerkende kracht tot een bepaalde datum) wel degelijk zakelijke omzet zijn, dan zou je alsnog een factuur moeten sturen naar het affiliatenetwerk voor de bijkomende BTW. Die zullen ze zonder morren voldoen, want zij kunnen dat zelf terugvragen bij de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

waarom?

ik ben op 1 aug gestart

 

Dat kan ook. Dan moet je op alle omzet vanaf 1 augustus BTW in rekening brengen en afdragen. En dat geldt evengoed voor omzet van affiliatenetwerken.

 

raar hoor....maak wel kosten waar ik btw over betaal....kan ik die dan ook niet terugkrijgen voordat ik mn btw nummer heb?

 

"U steekt nu al tijd en geld in uw onderneming

 

Misschien maakt u al kosten voordat u zich bij de Belastingdienst als ondernemer meldt, bijvoorbeeld als u alvast een marktonderzoek laat doen. Bewaar alle bewijsstukken en facturen van de kosten die u maakt, zorgvuldig. Als de Belastingdienst u eenmaal als ondernemer beschouwt, kunt u de BTW die u heeft betaald, als voorbelasting aftrekken op uw aangifte omzetbelasting. Het is ook mogelijk dat u voor de inkomstenbelasting met terugwerkende kracht alsnog gebruik kunt maken van de speciale regelingen voor ondernemers."

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/ondernemerworden-25.html

Link naar reactie
  • 0

ik kan geen btw in rekening brengen als ik geen btw nummer heb....?!!!

 

Misschien kun je wat meer je best doen om in te gaan op de reacties die je krijgt en om een samenhangend betoog te formuleren met een duidelijke vraagstelling.

Link naar reactie
  • 0

dat heb ik al geprobeerd

 

er staat hierboven dat de betreffende bedrijven webmasters creditfacturen sturen (dus de webmasters niet de affiliate bedrijven).

Hierdoor kan je enkel btw in rekening brengen vanaf het moment dat je een btw nummer hebt

 

Dit omdat het facturen versturen een ge-automatiseerd gaat, via gegevens die in je account ingevuld zijn, is het niet mogelijk om wel btw te ontvangen op het moment dat je geen btw nummer hebt...

 

Ik hoop dat het zo duidelijk is waarom ik, en de topicstarter, geen btw in rekening kunnen brengen tot het moment dat we een btw nummer hebben

terwijl ik voor die tijd wel inkomsten en kosten maak.....:S

 

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat het zo duidelijk is waarom ik, en de topicstarter, geen btw in rekening kunnen brengen tot het moment dat we een btw nummer hebben

 

Hierin zitten twee misverstanden.

 

In de eerste plaats draait het niet om het hebben van een BTW-nummer, maar om de vraag of je BTW-plichtig bent. Daarover gaat de belastingdienst en niemand anders. Zoja, dan moet je BTW heffen, zonee dan mag het niet.

 

En in de tweede plaats is de BTW-plichtige ondernemer geheel en al zelf verantwoordelijk voor het factureren, administreren, aangeven, afdragen en incasseren van de BTW, of hij of zij dat nou leuk vindt of niet. De technisch-administratieve systemen van derden spelen daarbij geen enkele rol en zijn nooit een geldig excuus om van de fiscale verplichtingen af te zien.

 

terwijl ik voor die tijd wel inkomsten en kosten maak.....:S

 

Zoals al aangegeven kun je de BTW op zakelijke inkopen terugvragen bij de belastingdienst zodra je BTW-plichtig bent bevonden.

Link naar reactie
  • 0

ik weet nog niet eens hoe de btw mij ziet....

maar jij zegt dus dat ik hun zelf een factuur moet sturen, in plaats me afhankelijk te laten zijn van hun systeem??

of dit in ieder geval nog zolang ik geen btw nummer heb?

maar ik weet dus niet zeker of ik voor de btw wel ondernemer ben...

maak niet zo veel winst/omzet....

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet nog niet eens hoe de btw mij ziet....

 

Dan moet je daar even op wachten.

 

maar jij zegt dus dat ik hun zelf een factuur moet sturen, in plaats me afhankelijk te laten zijn van hun systeem??

 

Als je BTW-plichtig verklaard wordt en de verplichte BTW om welke reden dan ook (nog) niet op de creditfacturen van het affiliatenetwerk staat, ja.

Link naar reactie
  • 0

werkt de btw dan met terugwerkende kracht naar je startdatum?

of hoef je ook pas je inkomsten op te geven vanaf het moment dat je btw plichtig bent en is dat dan vanaf het moment dat je je nummer hebt en dus btw plichtig bent??

 

sorry hoor..hoop vragen....wil alles graag zeker weten :p

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.