• 0

BTW vraag: Inkoop en reparatie gebruikte producten

Hoi allemaal, onlangs heb ik het geluk gehad van mijn hobby mijn onderneming te kunnen maken(eenmanszaak). Nu probeer ik het allemaal netjes volgens de regels te doen en daarbij ontstaat de volgende vraag.

Ik restaureer oude producten. Deze producten koop ik meestal van particulieren, zonder factuur. Ik bewaar de communicatie over de afgesproken prijs zodat ik voor de belastingdienst bewijst hiervoor heb.

Echter nu komt het punt. Voor deze restauratie bestel ik onderdelen en laat ik onderdelen bewerken door externe partijen hiervoor krijg ik facturen en die voer ik netjes op in mijn boekhouding.

 

Hoe ga ik nu de BTW berekenen? want over de aanschaf van een particulier is natuurlijk al btw berekend.

 

Dus voorbeeld:

Inkoop particulier EUR 2000 euro.

inkoop onderdelen EUR 300 

inkoop extern werk EUR 1500 

eigen uren/marge EUR 1500

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Om te beginnen is de communicatie bewaren waar je voor inkoopt niet voldoende, bij aankopen boven de 500 euro per 1 leverancier is een inkoopverklaring verplicht.

 

Verder geldt dat als je het artikel repareert dat je btw blijft rekenen over de winstmarge tussen inkoop en verkoop prijs, ook al koop je speciaal onderdelen in om het artikel te repareren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/btw_berekenen_als_u_margegoederen_repareert

 

Als je in de linkerkolom kijkt bij een van de gegeven links zie je nog veel meer informatie over de margeregeling.

Als beginnende ondernemer is het ook handig om het handboek ondernemen van de belastingdienst, daar kun je ook veel informatie uit halen.

(dit is nog de link naar het handboek voor 2019, binnen enkele weken is handboek 2020 beschikbaar)

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.