• 0

Zakelijke rekening als minderjarige

Hallo allen,

 

Vandaag eindelijk mijn bedrijf Lex-Commerce ingeschreven bij de KVK. Onder deze naam wil ik meerde (Ultra) niche webshops laten vallen. Eerste webshop is zo goed als af voor het begin. Echter zit ik nu met het probleem qua betalingen regelen voor mijn webshop. Ik gebruik Jouwweb en zij gebruiken Mollie als platform voor betalingen. Op dat platform is een zakelijke bankrekening verplicht. Na het internet afgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat dat nog niet zo makkelijk gaat als minderjarige. Zit nu na te denken om mijn vader volmacht te maken in mijn eenmanszaak en op zijn naam de rekening af te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of andere (Makkelijkere) oplossingen? 

 

Groet Lex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom kies je niet voor de juridisch juiste weg?

 

Je hebt een zogenaamde handlichting nodig.

Quote

Jonge ondernemers kunnen vanaf 16 jaar dus een handlichting aanvragen bij de kantonrechter. Daar heb je dan nog wel toestemming van je ouders of verzorgers voor nodig. Met een handlichting krijg je als ondernemende tiener meer speelruimte.

 

Daarmee kun je een zakelijke bankrekening openen.

Quote

Om als minderjarige bij Rabobank een zakelijke rekening te kunnen openen, heb je een handlichting nodig waar geen limieten aan het gebruik van de rekening zijn verbonden. De bank heeft namelijk niet de mogelijkheid om eventueel gewenste limieten te controleren. Geef dit dus ook duidelijk aan bij je ouders vóór je een verzoek tot handlichting indient bij de rechtbank.

 

Zitten wel wat kosten aan.

Quote

De kosten voor het aanvragen van een handlichting liggen tussen de € 1.000 en € 1.500. Deze kosten zijn het eerste jaar aftrekbaar.  

 

En je huidige leeftijd is belangrijk

Quote

Handlichting aanvragen kan alleen als u 16 of 17 jaar oud bent.

 

Zie:

https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/bedrijf-starten-onder-de-18-wat-zijn-de-regels

https://ondernemersplein.kvk.nl/bedrijf-starten-als-minderjarige/

 

Verder vond ik een interessant nieuwsartikel over een soortgelijke situatie uit 2013:

https://www.mkbservicedesk.nl/5188/klanten-vinden-juist-tof-jong-ben.htm

 

Quote

Handelsbevoegd

Maarja, als 16-jarige is dat inschrijven niet zomaar geregeld. Je bent namelijk pas handelsbevoegd als je 18 bent. En dus had Robert twee opties: “Of ik kon een handlichting aanvragen, wat eigenlijk een zwaar verouderd iets is. Je bent er zo €1500 mee kwijt, aan juridische kosten en publicatiekosten voor de Staatscourant en twee dagbladen”, zegt hij. “Ik koos dus voor optie twee en stapte met mijn ouders naar de KvK. Zij moesten ook elk contract ondertekenen dat ik met een klant opstelde.” Moesten, want nu Robert 18 is, mag hij het zelf bepalen.

 

Je hebt dus twee opties lijkt het;

1) handlichting (zodat je zonder je ouders mag handelen)

2) ouders moeten elk contract mede ondertekenen

 

Sowieso zijn er flink wat zaken waar je ouders rekening mee moeten houden:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-onder-de-18/tips-voor-ouders-van-ondernemende-kids/

 

Quote

10. Hoe open je een zakelijke rekening?

 

Een minderjarige kan vaak niet zomaar een zakelijke rekening openen. Of het kan en wat je kind daarvoor moet doen, verschilt per bank. Soms is jouw handtekening voor akkoord en aansprakelijkheid voldoende. Maar vaak is een handlichting nodig. Wat ook kan is dat jij als ondernemer staat ingeschreven bij KVK en je kind als gevolmachtigde.

 

Onderneem je samen met je kind? Dan kun je als ouder of voogd meestal wel een zakelijke rekening openen.

Informeer in ieder geval altijd eerst bij je eigen bank wat de mogelijkheden zijn. Dit verschilt namelijk enorm per bank.

 

Het is dus afhankelijk van de bank of een handlichting nodig is, dat is een kwestie van uitzoeken.

Daarnaast is het allemaal veel makkelijk (zoals het artikel ook aangeeft) als je ouder(s) een zaak hebben waarin jij jouw project kan uitvoeren of dat je echt samen met je ouders onderneemt.

Dit artikel bevestigd dat wederom: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-onder-de-18/stappenplan-bedrijf-starten-onder-18/

 

Quote

11. Open een bankrekening

Als minderjarige kun je niet altijd een zakelijke rekening bij de bank openen. Je hebt meestal toestemming van een ouder of verzorger of handlichting nodig.

Woordvoerder ING: “Wij willen geen financieel risico lopen dat handelingen worden teruggedraaid door de rechter. Minderjarigen mogen geen overeenkomsten aangaan.”

Onderneem je samen met een ouder of verzorger? Dan is het doorgaans geen probleem. Vraag bij je bank na wat de mogelijkheden zijn.

 

Het lijkt me trouwens slim om samen met je ouders dit goed uit te zoeken voordat je echt van start gaat.
Desnoods met een juridische adviseur.

Zie ook: https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/ondernemen-onder-de-18-vraag-je-toestemming-aan-je-ouders

 

Uit nieuwsgierigheid; hoe jong ben je? :face-with-tongue:

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Hallo Lex,

 

Welkom.

 

Lees ook deze blog eens dit is iemand van dezelfde leeftijd als jij die er een blog over geschreven heeft.

https://www.jkc-media.nl/zakelijke-rekening-openen-onder-de-18-jaar/

 

Ik denk dat het niet nodig is je vader als gevolgmachtige in te schrijven bij de kvk of op de bankrekening. Immers is jou vader op grond van de wet al de aangewezen persoon om toestemming te (moeten) geven voor sommige handelingen (zoals het openen van een bankrekening).

Een volmacht zou betekenen dat hij ook zelf handelingen mag verrichten. Terwijl zijn rol als ouder al voldoende is om sommige handelingen te kunnen tegenhouden of terugdraaien als dat nodig is.

 

Link naar reactie
  • 0

Roel J,

 

Dat klopt inderdaad. Ik denk dat het nu noodzaak is om verschillende banken te contacten over de mogelijkheden, want elke bank gaat er anders mee om. Ik lees dat je bij de Rabobank bijvoorbeeld verplicht een handlichting nodig hebt en dat de ABN Amro het er makkelijkst over doet. Hier een handig artikel: https://www.youngcandoit.nl/bij-deze-banken-is-een-zakelijke-bankrekening-mogelijk-onder-de-18/  . Heb nu dus de ABN Amro benaderd. Hoop dat ik er verder mee kom. Zijn er toevallig meerderen die het betaalplatform Mollie gebruiken onder de 18?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Lex123 zei:

Zijn er toevallig meerderen die het betaalplatform Mollie gebruiken onder de 18?

Ik denk dat deze vraag hier stellen niet heel zinvol is vanwege het voornamelijk meerderjarige publiek hier.

 

Je hebt bijv. de organisatie Young Creators met een heel actieve Facebook groep.

https://youngcreators.co/

Hier kun je denk ik betere antwoorden krijgen voor jouw specifieke obstakels.

Stel daar eens de vraag "Welke payment service provider (PSP) voor ondernemer onder de 18?"

of "Ondernemen met je 17e, hoe aan te pakken?"

 

Een simpele zoekopdracht bij Mollie geeft trouwens een duidelijk antwoord;

Quote

Ik ben minderjarig. Kan ik een Mollie-account openen?

Wanneer je minderjarig (< 18 jaar) bent, kun je helaas geen Mollie-account aanmaken. Dit komt doordat wij volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geen persoonlijke gegevens van minderjarigen mogen verwerken.

https://help.mollie.com/hc/nl/articles/214121209-Ik-ben-minderjarig-Kan-ik-een-Mollie-account-openen-

 

14 uur geleden, Lex123 zei:

Ik gebruik Jouwweb en zij gebruiken Mollie als platform voor betalingen.

Jammer dus. Dat kun je niet gebruiken.

Gezien je geen 18 bent moet je er gewoon rekening mee houden dat je leveranciers (Jouwweb, Mollie) jouw situatie moeten accepteren. Doen ze dat niet dan heb je pech.

Je zult telkens (zoals bij een zakelijke rekening ook voor je PSP (wat Mollie is) moeten informeren of je wordt geaccepteerd.

 

Persoonlijk ben ik van mening, aangezien je volgende week 17 wordt om een jaartje te wachten.

Gebruik dan dat jaar om aan je kennis en competenties te werken zodat je op je 18e meteen kunt starten.

Ga bijvoorbeeld ook werken bij een bedrijf waarbij je dingen kunt leren die je helpen met je eigen bedrijf.

 

Anders moet je er gewoon rekening mee houden dat ondernemen een stuk lastiger is voordat je 18 jaar bent (veel meer uitzoeken en navragen en niet iedere leverancier kunnen kiezen).

 

Link naar reactie
  • 0

Dat Mollie onder de 18 niet gebruikt kan worden snap ik. Ik doe zelf ook research. Net ABN aan de telefoon gehad en die zeggen dat een zakelijke rekening op je 16/17e geen probleem is. Hij komt dan op de naam van een van  je ouders, maar jij hebt volmacht. Op je 18e wordt het dan automatisch omgezet. Ik denk dat dan platform Mollie ook geen probleem wordt, aangezien ik het dan op naam en geboortedatum van mijn vader doe.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-2-2020 om 23:25, Lex123 zei:

Hallo allen,

 

Vandaag eindelijk mijn bedrijf Lex-Commerce ingeschreven bij de KVK. Onder deze naam wil ik meerde (Ultra) niche webshops laten vallen. Eerste webshop is zo goed als af voor het begin. Echter zit ik nu met het probleem qua betalingen regelen voor mijn webshop. Ik gebruik Jouwweb en zij gebruiken Mollie als platform voor betalingen. Op dat platform is een zakelijke bankrekening verplicht. Na het internet afgezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat dat nog niet zo makkelijk gaat als minderjarige. Zit nu na te denken om mijn vader volmacht te maken in mijn eenmanszaak en op zijn naam de rekening af te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of andere (Makkelijkere) oplossingen? 

 

Groet Lex

 

Wat een interessante vraag stel je Lex. Ik ben op dit moment als journalist dit allemaal aan het uitzoeken voor een spetterend artikel. Mocht je vragen hebben dan kan ik je wellicht wel helpen. Mvg Jade 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-2-2020 om 15:07, Lex123 zei:

Dat Mollie onder de 18 niet gebruikt kan worden snap ik. Ik doe zelf ook research. Net ABN aan de telefoon gehad en die zeggen dat een zakelijke rekening op je 16/17e geen probleem is. Hij komt dan op de naam van een van  je ouders, maar jij hebt volmacht. Op je 18e wordt het dan automatisch omgezet. Ik denk dat dan platform Mollie ook geen probleem wordt, aangezien ik het dan op naam en geboortedatum van mijn vader doe.

 

Hey Lex, is het gelukt? Mollie en ABN? 

 

Ik ben nu 17 en heb de KVK aangemaakt op mijn naam met mijn ouders, maar ik wil ook mollie gaan gebruiken. Moet alleen nog een zakelijke rekening bij de ABN aanvrage, maar gebruik jij dan mollie? Of een andere payment serivce provider, want ik heb gelezen dat mollie toch echt de koploper is en wil daarom ook mij daar aanmelden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.