• 0

Hoe moet je brainstormen ?

 

Alweer een lange dag vergaderd, gezeten, gehangen....

En dat allemaal voor iets wat de meeste mensen normaal veel plezier geeft. Om er over na te denken dan :

 

Brainstormen.

 

Zelden een zo misbruikt "ding" meegemaakt als dit werkwoord.

 

Waarom ? Vooral omdat het zo misbruikt wordt.

Dieptepunt bij mij was een brainstorm, die eigenlijk een budgetbespreking bleek te zijn !

 

Dus : ik zoek naar jullie ideeen, aanbevelingen, tips, trucs, valkuilen, waarschuwingen, zorgen, symbolen, systemen, etc,etc.....

gewoon om brainstormen nou eens goed te laten verlopen

 

(en wie weet : misschien steken we er allemaal wat van op)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Basis idee van goed brainstormen is voor mij dat alles, maar dan ook echt alles kan. Zodra je over budgetten en technische mogelijkheden gaat nadenken is het geen brainstormen meer. Dat soort beperkingen pas je later pas toe op de ideeen.

 

Tweede punt is dat niets belachelijk is. Niets zo fnuikend voor brainstormen als een zacht gekookt ei dat begint van 'ja maar eh' (en dan komt de beperking)

Link naar reactie
  • 0

 

Alweer een lange dag vergaderd, gezeten, gehangen....

En dat allemaal voor iets wat de meeste mensen normaal veel plezier geeft. Om er over na te denken dan :

 

Brainstormen.

 

Zelden een zo misbruikt "ding" meegemaakt als dit werkwoord.

 

Waarom ? Vooral omdat het zo misbruikt wordt.

Dieptepunt bij mij was een brainstorm, die eigenlijk een budgetbespreking bleek te zijn !

 

Dus : ik zoek naar jullie ideeen, aanbevelingen, tips, trucs, valkuilen, waarschuwingen, zorgen, symbolen, systemen, etc,etc.....

gewoon om brainstormen nou eens goed te laten verlopen

 

(en wie weet : misschien steken we er allemaal wat van op)

 

Daar zit ook het gevaar, veelal wordt het politiek ingezet.

Mensen doen mee aan een brainstorm, al dan niet officieel.

Ze roepen een aantal zaken die nogal kritisch uitgelegd worden.

En enkele weken later krijgen ze voor hun voeten wat ze tijdens een brainstorm hebben gezegd.

Zoeits kan dus alleen als er ook echt vertrouwen is.

Zonder vertrouwen zal niemand tot het uiterste gaan maar een hoeveelheid politieke reserves inbouwen.

Resultaat, een uiterst slap aftreksel.

 

Verder kan natuurlijk niet iedereen brainstormen, al denken mensen dat graag.

Voor een goede brainstorm heb je in ieder geval mensen met een analytisch vermogen nodig die plannen, voorstellen, problemen, enz.

kunnen uit een rafelen , en aangeven waar het probleem zit.

Daarnaast heb je wat mensen nodig die zich buiten de gebruikelijke kaders kunnen bewegen.

En niet te vergeten iemand die het in goede banen leid.

stellingen

Het lijkt mij ook niet verkeerd om enkele buitenstaanders aan de groep toe te voegen, buitenstaanders met eigenschappen zoals eerder beschreven.

 

Zo krijg je een goede mix van mensen die er fris tegenaan kijken, en mensen die misschien wat vast zitten in een denkpatroon, maar wel kennis van het bedrijf of proces hebben.

 

En als laatse heb je natuurlijk ballen nodig om het resultaat van de brainstorm te onderzoeken op haalbaarheid, en het vervolgens ook te durven doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoeits kan dus alleen als er ook echt vertrouwen is.

Zonder vertrouwen zal niemand tot het uiterste gaan maar een hoeveelheid politieke reserves inbouwen.

Resultaat, een uiterst slap aftreksel.

 

Waarheid als een koe! Als ik wel eens wordt uitgenodigd om een proces te trekken waarbij brainstormen een onderdeel is, heb ik speciale tijdrektools in mijn gereedschapkist om eerst de verhoudingen goed af te tasten en wederzijds vertrouwen op te bouwen: ook het vertrouwen in mij, als brainstormtrekker, niets is zo vervelend als mensen die alleen maar zeggen: 'zo doen we dat hier niet', 'ik weet niet of het haalbaar is wat je voorstelt', 'ik geloof niet dat dit de bedoeling is'..... absolute dooddoeners die het brainstormproces tot een abrupt einde brengen.

 

Mijn 'brainstorm'toolbox omvat onder meer onderdelen die bijna tegen theater aanliggen. Klinkt zweverig: maar komt er soms gewoon praktisch op neer iemand te vragen om zijn dagelijkse routine in zijn bestaande winkel uit te beelden om te kijken hoe, en in welke volgorde hij dingen doet.

 

Of met een serie verhuisdozen een plan als blokkendoos 1 op 1 na te bouwen, zodat iemand inzicht heeft in hoe groot of klein iets is.... daarna kun je lekker gaan schuiven.....

 

Brainstormen valt wel een beetje met het hutje op de hei syndroom: mensen moeten wel 'los' komen (oeh wat klink ik zweverig, ik krijg et amper mijn keel uit...).... en het beste werkt dan toch zoiets eenvoudigs als een goede wandeling ofzo ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn 'brainstorm'toolbox omvat onder meer odnerdelen die bijna tegen theater aanliggen. Klinkt zweverig: maar komt er soms gewoon praktisch op neer iemand te vragen om zijn dagelijkse routine in zijn bestaande winkel uit te beelden om te kijken hoe, en in welke volgorde hij dingen doet.

 

Of met een serie verhuisdozen een plan als blokkendoos 1 op 1 na te bouwen, zodat iemand inzicht heeft in hoe groot of klein iets is.... daarna kun je lekker gaan schuiven.....

 

Brainstormen valt wel een beetje met het hutje op de hei syndroom: mensen moeten wel 'los' komen (oeh wat klink ik zweverig, ik krijg et amper mijn keel uit...).... en het beste werkt dan toch zoiets eenvoudigs als een goede wandeling ofzo ;)

 

Noem het maar zweverig. ;)

Een goede brainstormsessie knettert van de ontladingen.

Mensen eerst laten ontspanen zodat ze zich goed op kunnen laden, en niet af laten leiden door andere zaken.

Zeg maar het hoofd leegmaken voor er nieuwe dingen in kunnen.

 

Een beetje comedie kan ook zeker geen kwaad, dat zorgt opnieuw voor een stukje aflleiding en ontspanning.

 

Een goede brainstormsessie is goed vergelijkbaar met een flinke donderbui.

Het begint met een klein briesje, snel pakken de wolken samen, en lijken het licht weg te nemen.

De hel barst los, ontladingen schieten alle kanten op.

En dan ineens, heel natuurlijk, neemt de hevigheid af, en merk je pas hoe alles is opgefrist.

Link naar reactie
  • 0

Brainstormen is een van de vele creativiteitstechnieken waar vele boeken over vol geschreven zijn. Hieronder een verzamelde lijst met praktische tips. Zoals al genoemd bestaat brainstormen grofweg uit twee delen:

Ideeën/oplossingen genereren

• Ontdekken van nieuwe bronnen van ideeën

• Bronnen gebruiken en transformeren naar nieuwe ideeën

uit die Ideeën/oplossingen selecteren

• Keuzes maken, beoordeel en evalueer je ideeën

• Niet onbelangrijk, ervoor vechten! Actie! Implementeer je ideeën!

 

Enkele uitgangspunten:

• Humor! snelheid, kwantiteit

• Een fysieke opwarmer, even rennen, balspel o.i.d. helpt bij de overgang naar een andere 'mindset'

• basisregels communicatie, iedereen mag z’n zegje doen en uitpraten,

• Ik ben voorstander van een facilitator, die houdt de gespreksleiding, procedures en het programma in de gaten

• Bereid een brainstorm voor, of laat dat doen door facilitator.

• Tijdens het idee genereren geen kritiek

• Ideeën zijn collectieve eigendom, doorassociëren op andermans ideeën mag en is zelfs gewenst

• Deelnemers worden achteraf niet op “gedrag” tijdens de sessie aangesproken.

• brainstormen werkt alleen, samen of met groepen tot 8 a 10 m/v, grote groepen opdelen.

 

 

ONTDEKKEN VAN NIEUWE BRONNEN voor ideeën

• doe iets geks, verbreek de routine.

• Vraag waarom?, waar ben je nieuwsgierig naar, wat voor vragen kun je stellen?.

• In welke andere gebieden kun je kijken voor ideeën.

• Ga van de gebaande paden, waar kun je nog meer kijken.

• Er is niets gevaarlijker dan één idee, de beste manier om een goed idee te krijgen zijn méér ideeën te creëren, kwantiteit

• de tweede aanpak van een probleem moet vanuit een heel ander uitgangspunt komen, hoe kun je je gezichtsveld veranderen?

• Wat zijn de grotere gevolgen van je idee, the big picture

• welke “random“ ideeën kun je gebruiken

• welke (onnodige) aannames kun je laten vallen

• welke patronen kun je ontdekken, hoe kun je die gebruiken om je idee beter te begrijpen

• welke andere sensoren kun je gebruiken om je idee te ontwikkelen (luisteren als je visueel bent ingesteld…als je veel analyseert gebruik je gevoel…etc

• hoe kun je een recente droom in verband brengen met je idee

• kijk naar de natuur, stel je voor dat je een dier bent, een plant of een insect (b.v. mier) hoe los je dan je probleem op

• welke historische analogieën kun je toepassen bij je probleem

• waar denk je aan bij je idee, wat geeft dat voor ideeën, hoe kun je al die associaties gebruiken bij je ideeontwikkeling

• wat is zo dichtbij dat je er overheen kijkt

 

, BRONNEN GEBRUIKEN EN TRANSFORMEREN NAAR NIEUWE IDEEEN

• Wat voor “wat als” vragen kun je stellen? Wat als dieren intelligenter waren als mensen… wat als software zou leven

• wat ziet een kind als hij naar het project zou kijken?

• welke regels/eisen kun je veranderen?

• Wat voor gekke dingen kun je doen met je idee…lach er eens heel hard om

• wat kun je veranderen aan je idee om het beter te maken? wat kun je stroomlijnen? Versimpelen?

• Overdrijf je idee!

• Hoe kun je je bronnen herschikken tot nieuw ideeën?

• Substituut… welke onderdeel kun je vervangen door iets wat je al wel hebt zodat het werkt

• welke ideeën kun je met elkaar combineren?

• Metafoor… waar kun je je idee mee vergelijken?

• Hoe kun je je kijk op een aspect omdraaien?

• Hoe zou iemand anders je probleem oplossen?

• Hoe zou jij je voelen als je het idee was?

• Hoe kun je je idee anders noemen?

• Wat ben je aan het forceren, wat kun je makkelijker maken

• heeft het probleem waar je aan werkt behoefte aan een pauze?

 

KEUZES MAKEN, beoordeel en evalueer je ideeën

• wat is positief aan het idee?

• Waarom werkt het niet? Wat mist er? wat voelt niet goed?

• Los je het juiste probleem op? Is er een belangrijker probleem waar je overheen ziet?

• Aan welke standaarden moet je je conformeren

• wat zou een gek over het idee zeggen?

• Waar leg je je focus? Wat is echt belangrijk?

• Wat kun je elimineren? Welke heilige huisjes kun je neerhalen?

• Wat kun je minder serieus nemen?

• Hoe zit het met je timing, wat mis je als je het nu niet doet? Kun je het uitstellen?

• Wat zijn de onbedoelde gevolgen (pos./neg.) van je idee?

• Iedereen heeft z’n eigen “stokpaardjes”, welke dogma's vertroebelen je denkwijze

• Gebruik een citaat.waar ben je ontevreden over? Kun je die inspiratie ombuigen naar inspiratie?

• Welk deel van jouw idee ben je verliefd op? Kiss it goooodbye!

• Wat is je blinde vlek? Waar beperkt je ego je resultaten

• welke intuïtie, voorgevoelens heb je recent gehad? Kun je die toepassen in je idee?

• Waar zie je kansen liggen? Hoe kun je ze oppakken?

 

ERVOOR VECHTEN! Actie! Implementeer je ideeën!

• Begin bij het begin! Niet geschoten is ALTIJD mis

• self fullfilling prophecy…. Op welke manieren ben je creatief? Geloof in jezelf!

• Wat geeft je de moed om een idee uit te voeren? Doordacht plan? Aanmoediging, vertrouwen, oude successen?

• Welke tegenstand kun je verwachten? Hoe kun je die oplossen?

• Hoe kun je je “ risk-muscle” trainen? Door nieuwe dingen te proberen!

• Welke support systemen kun je creëren?

• Hoe kun je excuses kwijtraken? Soms kost het meer creativiteit om de excuses op te lossen dan een idee te verzinnen

• waar houd angst je tegen? Welke draken / spoken kun je uit de lucht helpen?

• Wat heb je op voorraad, overlevingsdrang, eigenwaarde, geld, reputatie om je te motiveren om het idee succesvol te maken?

• Welke negatieve reacties verwacht je? Hoe kun je ze ombuigen?

• Welke verrassingstactieken kun je gebruiken om je doel te bereiken?

• Waarom zou iemand anders je idee willen hebben? hoe kun je het attractief maken?

• Waar is je gevoel van urgentie? Welke deadlines kun je jezelf stellen?

• Hoe volhardend ben je?

• Welke fouten kun je zelf maken in je project? Kun je er iets van leren?

• Geef jezelf een klapje op de schouder als iets goed gaat! Ga door en verdien de volgende…

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Goede posts, verdikke !

 

Voor Dirk-Pieter en : Eriklo : bedankt en REUS !

Eriklo : de heren hebben het niet over je bijdrage gehad, maar hij is niet aan de aandacht ontsnapt : hartelijk dank voor je bijdrage.

 

Nonex, don;'t worry ; er is zwaar onderzoek gedaan naar menselijk gedrag. Daar uit blijkt dat we de neiging hebben hetzelfde denkproces te hebben, als we op een bepaalde plaats zijn. Dus : werkplek dan --> denk in : opruimen problemen, stapel verkleinen, etc, etc.("buffelen")

 

Gevolg : als je iets wilt bedenken dat je op die plaats (blijkbaar) niet kan bedenken : ga dus weg van die plaats ! En zo, lieve kijkbuiskinderen, gaan miljarden mensen volkomen onbewust op de hei zitten als ze iets andere gedachten willen hebben dan wat ze normaal hebben.

 

Naast de dingen die hier beschreven zijn (en ik besefte mij door jullie geweldige productie dat er nog veel meer is dan ik al dacht), hebben jullie manieren om anders tegen dingen aan te kijken ?

 

(behalve dat retourtje hei dan ? ;) )

Link naar reactie
  • 0

voor mij werkt de brown paper brainstorm/workshop nog steeds erg goed. Natuurlijk niet om de ideeen daadwerkelijk te krijgen, maar wel om een prioriteitsstelling te behalen.

 

Daarnaast: de facilitator!!!!! Het is al eerder gezegd, maar ik kan hem/haar niet genoeg benadrukken. Ik heb het genoegen de laatste nogal eens met een hele goede facilitator samen te werken en in combinatie met een goede voorbereiding (minstens zo belangrijk) zorgt voor erg goede resultaten, keer op keer!

Link naar reactie
  • 0

Wat meestal fout gaat in brainstormen is dat een iedere in een andere richting opdenkt. De één gaat direct advocaat van de duivel spelen, de andere wordt emotioneel en weer een ander denkt alleen maar in getallen.

 

Ik heb me ooit door Edward de Bono laten inspireren. Twee boekjes:

1. Six thinking hats en

2. Kleine denk cursus waaronder de PMI, BAF die ik veel gebruik.

 

Samenvattend:

 

De zes denkende hoeden.

Allen zetten fictief dezelfde kleur hoed op. In het begin wat vreemd, maar ik heb gemerkt dat het nog steeds in een aantal organisaties veel wordt gebruikt waar ik deze wind heb gelaten.

 

Beginnend met een probleemstelling of omschrijving van een oplossing, zet een ieder even tijdelijk eenzelfde kleur hoed op.

 

Uitleg van de kleurhoeden.

- De BLAUWE hoed om alleen maar antwoorden te krijgen waar cijfertjes uit komen. Hoeveel keer komt het voor? Wat kost het? Hoeveel mensen zijn er bij berrokken etc...

 

De RODE hoed van emoties. Wat voel je daarbij? Wat voor emoties roept het bij anderen op? etc...

 

De ZWARTE hoed. Even lekker advocaat van de duivel spelen. Doemdenken mag, negatief zijn mag. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? etc...

 

De GELE hoed van zonneschijn wat zijn de voordelen, wat is positief aan het probleem of idee?

 

De WITE hoed. Even neutraal, laten we nadenken welke hoed we gaan opzetten. Wordt het minst gebruikt. Vaak zeg je, laten we even heel blauw, zwart, geel, rood of groen denken.

 

De GROENE hoed. Breng ideeën naar voren, mag zo gek zijn als het maar kan. Later gaan we die weer analyseren met de andere kleur hoeden.

 

De PIM staat voor Plus, Interessante en MIN punten gezien vanuit iedere belangengroep die bij het idee betrokken zijn. Even een pimmetje doen brengt vaak een hoop helderheid en een iedere kan gericht mee denken.

 

BAF staat voor Bekijk alle factoren. Legt de nadruk op wat er in een concept is weg gelaten. Als je een nieuwe auto koopt som je bijvoorbeeld eerst alle faktoren op...Even een bafje doen..

 

Het is een kwestie van een keer goed introduceren en een ieder in de organisatie kan daar baat bij hebben. Je kunt er ook een kudde trainers voor in huis halen, maar lijkt me uitgaande van een gezonde stel hersens in een organisatie niet nodig. Het is een kwestie van kanaliseren van denk richtingen, als een iedere zich daarin kan vinden ben je al een stuk verder.

 

Ook leuk om in een chat of in een forum uit te werken . Je hebt 6 gekleurde kamers of draadjes hangend aan een idee of probleemstelling. In iedere chat kamer of draadje in een forum wordt in een bepaalde kleur gedacht. Alles wordt bewaard en uitgeprint. Op die manier kun je heel snel en effectief, zonder afgeleid te worden van allerlei emoties met anderen online brainstormen, bovendien zou een ieder anoniem kunnen blijven, vaak handig, zeker als er bij bepaalde ideeën mogelijk koppen gaan vallen :-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

 

Naast de dingen die hier beschreven zijn (en ik besefte mij door jullie geweldige productie dat er nog veel meer is dan ik al dacht), hebben jullie manieren om anders tegen dingen aan te kijken ?

 

(behalve dat retourtje hei dan ? ;) )

 

Wat bedoel je nu precies ?

Kun je dit iets meer toelichten ?

 

De hoeden kwestie van Perry werkt heel goed.

Je kunt dit heel simpel uitleggen en bij wijze van spreken mensen op laten zetten.

Ze geven dan zelf aan, vanuit welke perspectief een reactie komt en dan is de kans dat mensen hier later opafgerekend worden veel kleiner.

Men weet immers dat de rode hoed staan voor emotie.

Je maakt het dus veiliger voor deelnemers om te communiceren.

Zonder vertrouwen zal niemand tot het uiterste gaan, maar een hoeveelheid politieke reserves inbouwen.

Die politieke reserve zal met de kleurtjes bijna helemaal verdwijnen.

 

Een goede gespreksleider kan hier natuurlijk op in haken door iemand met lef te belonen.En tergelijkertijd een eventuele repressaile op voorhand te ontkrachten.

Een gespreksleider kan daarop ook de leidinggevende uitdagen om daarop te reageren.

 

En zoals hier een beetje uit blijkt, en wat Aleph ook aangeeft, een goede vorbereiding is het halve werk, en verhoogt de kans op een goed resultaat, wat dat ook mag zijn. Vooral het in kaart brengen van krachtenvelden kan ellende voorkomen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, de zes hoeden theorie van E. de Bono, gaat er vanuit dat iedereen (in brainstrom) op het moment dat de techniek gebruikt wordt, dezelfde 'hoed' op heeft. Dus allemaal een rode, gele etc. de Bono http://www.ideafocus.com/products/serious/_serious.htm probeert mensen parralel, in een gelijke denkstijl te laten denken met de hoeden, waardoor sneller resultaten worden behaald. Het onderscheid is wel van belang, anders is er weinig verschil met ieder voor zich (oeverloos?) in z'n eigen denkstijl werken.

 

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Dirk Pieter : done

 

Technico : de antwoorden van de anderen spreken voor zich : hoe kan je inderdaad op een andere manier tegen een probleem, een situatie, een bedrijf, een product aankijken, waardoor er ruimte staat voor nieuwe inzichten, nieuwe ideeen, innovatie ?

 

De Bono is hier een goed voorbeeld van, vind ik : hoewel geforceerd kan ik mij herinneren dat het mensen goed lukt om "anders" tegen een zaak aan te kijken.

Hetzelfde kan je soms bereiken door mensen een toneelstuk te laten spelen (hiervoor ook al genoemd) en hen van rol te laten wisselen.

 

Dit laatste is zelfs uitgangspunt geweest voor een leuke TV-serie, die veel inspiratie heeft gegeven aan de directeuren die er aan mee hebben gedaan : Terug naar de Werkvloer

Link naar reactie
  • 0

 

 

Technico : de antwoorden van de anderen spreken voor zich : hoe kan je inderdaad op een andere manier tegen een probleem, een situatie, een bedrijf, een product aankijken, waardoor er ruimte staat voor nieuwe inzichten, nieuwe ideeen, innovatie ?

 

 

Analyseren, vraag je af, of en waarom iets anders moet.

Breng een probleem terug naar de basis, bijna naar abstractie, en begin dan met oplossingen te verzinnen, hoe creatiever je bent, hoe breder de oplossingen zijn. Het terrein voor creatieven.

Maar verlies ook niet het down to earth gevoel uit het oog.

Innoveren omdat je moet innoveren werkt ook niet.

Als je iets hebt wat goed werkt, dan moet je niet altijd ten koste van alles proberen het beste te verbeteren tot het slechtste.

 

Gooi volgende week vrijdag maar iets in de groep. ;)

Link naar reactie
  • 0

(zie je a.s. 9 september in Utrecht bij de HL-borrel dus, Zaph !) :D

 

(daarom ben ik zo gek op borrellen : hoef je later niet meer te brainstormen, dat gebeurt wel tijdens het praten & drinken)

 

Alleen vaak jammer dat je de volgende dag zo weinig meer weet. Op die natte bierfiltjes schrijft zo rot en past zo weinig op:-)

 

- Voice recorders in bierfiltjes.

- goed beschrijfbare bierviltjes met een pen er aan.

- Een bar met whiteboards, de "brainstorm bar". waar je hetgeen uitgewerkt hebt uit kunt printen, of gewoon van die flipovers waar je zo lekker over kan struikelen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

<

 

Misschien wat voor de hand liggend, maar ik wil nog wel eens iemand voor de geest nemen die een soort gelijk probleem heeft of waarschijnlijk ooit iets al eens heeft gekocht om een bepaald probleem op te lossen. Vervolgens opsommen waarom hij/zij het heeft gekocht, wat het heeft opgeleverd etc... Dit genereerd vaak leuke argumenten en brengt je op nieuwe ideeën.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Soms is de druk van meteen een goed idee verzinnen erg groot.

Wat dan wel eens wil helpen om los te komen, is even vijf minuten de slechtste ideeën op tafel te gooien. Niets is gek. Je hoeft even nergens rekening mee te houden. Zo elimineer je ook de Idea-killers, (ja-maar, hoe-dan, etc.).

 

Weten wat je niet wilt, brengt je ook verder.

 

 

Vriendelijke groetn,

 

Armijn Woudman

www.unit070.nl

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds brainstorm ik wel is met groepen.

 

Mijn methodiek:

 

1. Allereerst koud biertje voor alle leden van de sessie. (prachtig idee, die brainstorm bar, zeker voor oude logge organisaties)

2. daarna een "blauwe lijst" opstellen waarop alle kreten genoteerd worden

15 min. Uitgangspunt: NIKS IS ACHTERLIJK!!!

3. Vervolgens groene lijst (een selectie van de blauwe lijst) Deze selectie ontstaat naar aanleiding van een aantal criteria. 30 min.

4.Als laatste een end list waarop de punten staan die opgepakt kunnen worden.

 

Ervaar het zelf als een goede methode.

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Heeft nu het idee post gevat dat om goed te kunnen brainstormen, je bier nodig hebt?

 

Ik vind dat van die creativiteitsflauwekul, soort mythe, analoog aan het idee dat veel mensen hebben dat je als kunstenaar pas mooie dingen maakt als je een snuifje van het één of ander neemt of een flinke borrel ophebt, "om je los te maken".

De meest creatieve mensen die ik ken- en dat zijn niet per sé ontwerpers of typische 'creatieven' maar bijvoorbeeld ook briljante strategen, bedrijfskundigen en computerprogrammeurs- zijn meestal niet zo bezig met het creëren van 'de juiste setting' voor creatieve gedachten: volgens mij is het mogelijk om jezelf een mindset aan te meten of aan te leren die creativiteit tot gevolg heeft. En dat zit 'm niet in whiteboards en markers of skippyballen of welke kleur je denkmuts heeft.

En ook niet per sé uitgerekend onder de douche of op de wc.

Het nadeel is dat als je allemaal een paar pilsjes neemt het inschattings- en reactievermogen evenredig afneemt met de kwaliteit van de ideeën.

 

Ik denk dat het probleem van brainstorms eerder is, dat mensen helemaal niet gewend zijn om creatief te zijn, en dat is deels veroorzaakt door De Creatieve Mafia, die creatieve (denk)processen probeert te monopoliseren omdat ze er een flinke knaak aan overhouden.

(Je moet Edward de Bono betalen om in zijn brainstormgroepje te mogen zitten.)

Als ik zie wat voor marginale ideeën, concepten en producten sommige "creativiteitsclaimers" produceren dan vind ik dat godsgeklaagd.

Maar het wordt gekocht, "want wij (de inkopers) zijn niet zo creatief".

 

Een ander probleem van brainstorms en creativiteit is dat mensen gewoon lui zijn. Te beroerd om hun bovenkamer in het werk te stellen, want waarom zouden ze? Mensen worden vindingrijker en creatiever naarmate er meer op het spel staat voor ze.

("Heb een goed idee of ik ontsla je!" zou een leuke opdracht zijn ;))

De hersenen nemen 5% van het lichaamsgewicht in, en verbruiken 20% van je energie. Je schijnt ook maar een paar minuten intensief na te kunnen denken, dan heb je er zo vreselijk veel energie doorheengejaagd dat je echt weer bij moet tanken.

 

Nou is het ook nog eens zo dat je je onderbewustzijn (wat dat ook moge zijn) een opdracht kunt geven, iets anders kunt gaan doen ondertussen (beter van wel zelfs!) en dat je brein dan zelf, zonder je bemoeienis, met een oplossing komt.

Een goeie sessie zou misschien kunnen zijn: de vraagstelling die oplossing behoeft, potje tafeltennis, filmpje kijken, en dan antwoorden 'vrijlaten'.

Ik denk dat creatieve mensen (en aspirant creatieve mensen ;-) dat proces goed begrijpen en dus ook niet met hun twinky en red bull in de weer hoeven om tot een idee te komen. Just go about your business, het antwoord is onderweg.

 

Misschien is het zo dat creativiteit wel te conditioneren valt, en dat het woord 'brainstorm' (overigens is uit onderzoek gebleven dat de beste en meest efficiënte brainstorms alleen worden uitgevoerd, dus solo. Niks geroep en synergie, gewoon in je eentje!) iets activeert bij mensen waardoor ze openstaan voor ideeën.

De technieken die ontwikkeld zijn zullen ook wel valide zijn, maar ik vind dat dat wel eens 'opengegooid' mag worden; iedereen is creatief!

 

Een vergadering vermommen als brainstorm is gewoon suf ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft nu het idee post gevat dat om goed te kunnen brainstormen, je bier nodig hebt?

Nee natuurlijk niet. Was meer gein. Wat wel zo is : mensen dragen meer kennis over en zijn creatiever in informele bijeenkomsten (lees : borrel) dan in zwaar formele omgevingen.

 

volgens mij is het mogelijk om jezelf een mindset aan te meten of aan te leren die creativiteit tot gevolg heeft. En dat zit 'm niet in whiteboards en markers of skippyballen of welke kleur je denkmuts heeft.

En ook niet per sé uitgerekend onder de douche of op de wc.

Annedien, helemaal waar. Maar je voorbeelden betreffen "professionele creatieven". De voorbeelden van eerder betrof mensen die dit niet (bewust althans) dagelijks doen. Tuurlijk hoeft ook de douche er niet per se te zijn, hoewel blijkt uit onderzoek dat normale stervelingen daar wel geregeld goede ingevingen hebben (why - God only knows)

 

Voorbeeld van bovenstaand : ooit een workshop gedaan met twee kunstenaars, die onder woorden probeerden te brengen hoe hun creativiteit werkte. Een kan zeggen dat er een "creativiteitswereld" is, waar iedereen wel eens in terecht komt. Verschil tussen een kunstenaar en een gewone sterveling was dan volgens hem, dat een kunstenaar geleerd heeft op tijdens gewone handelingen vaker en gemakkelijker in die creativiteitswereld terecht te komen.

Dit is natuurlijk een erg metaforische omschrijving, maar voor mij blijft hij na 8 jaar nog steeds staan.

 

Als ik zie wat voor marginale ideeën, concepten en producten sommige "creativiteitsclaimers" produceren dan vind ik dat godsgeklaagd.

Maar het wordt gekocht, "want wij (de inkopers) zijn niet zo creatief".

Helemaal met je eens. Heb veel te maken gehad met dit soort mensen en was bitter weinig onder de indruk.

 

Een ander probleem van brainstorms en creativiteit is dat mensen gewoon lui zijn. Te beroerd om hun bovenkamer in het werk te stellen, want waarom zouden ze? Mensen worden vindingrijker en creatiever naarmate er meer op het spel staat voor ze.

Dit ben ik niet met je eens : ik geloof eerder dat "creatief" zo'n rare zweem om zich heen heeft dan "normale" mensen er van weg willen blijven. Logisch : creatief betekent anders, onzekerheid, risico. En dat willen de meeste mensen helemaal niet - vastigheid is, hoe lullig ook, prettig. Bedenk ook dat we pas sinds 10 jaar werk, ook kantoorwerk, minder gaan zien in de metafoor van de lopende band.

Ik verwacht dus meer brainstorms, de komende tijd.

 

Een vergadering vermommen als brainstorm is gewoon suf ;D

 

A-MEN ! ;D

Link naar reactie
  • 0
Logisch : creatief betekent anders, onzekerheid, risico. En dat willen de meeste mensen helemaal niet - vastigheid is, hoe lullig ook, prettig. Bedenk ook dat we pas sinds 10 jaar werk, ook kantoorwerk, minder gaan zien in de metafoor van de lopende band.

Ik verwacht dus meer brainstorms, de komende tijd.

 

Annedien Hoen op 3 september 2005, 17:22

Een vergadering vermommen als brainstorm is gewoon suf

 

Om heel eerlijk te zijn wordt bij ons op school (hogeschool voor communicatie, fontys, eindhoven) hetzelfde brainstormformaat toegepast. Niemand uitlachen, zeggen wat je wilt...

 

Blablabla, misschien dat op scholen nog steeds "sociaal" een enorme factor is die beïnvloed moet worden (net als het verschil tussen Mavo/ vmbo en VWO) Wat ik op school vaak merk is dat mensen meteen met nadelen komen (overigens ook tijdens de PR / advies vergaderingen voor een festival). Omdat je zelf aan het brainstormen bent, heb je nog geen gegronde onderbouwing voor je idee (die de anderen in de sessie wel zoeken) en wordt je idee/concept al weg gestampt voor je er werkelijk een plan/ onderbouwing voor kan maken...

Misschien zou de vraag niet moeten zijn "Hoe moet je brainstormen", maar eerder "wanneer moet je leren goed te brainstormen?"

 

Ik denk zelf dat dit een wezenlijk aspect zal zijn in toekomstige managementfuncties, en absoluut in ondernemingsfuncties, dus ik ga voor "goed brainstormen" naar een lesprogramma in de eerste klas van het voortgezet onderwijs...

 

(Misschien mijn ideeën op een late avond, misschien ook werkelijk de moeite waard)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.