• 0

Bestelauto van prive naar zakelijk?

Hallo,

Ik ben al enige jaren resultaatgenieter en ben wel ondernemer voor de OB, maar niet voor de IB. Begin 2019 heb ik een 2e hands bestelauto gekocht. Ik doe BTW aangifte per jaar, dus ik heb nog tot eind maart om te beslissen of ik deze auto voor de BTW zakelijk of privé heb. De belastingdienst heeft  voor deze auto al wel het bestelautotarief verleend. Ik was van plan deze auto privé te houden (dus niet op de balans te zetten) maar wel voor de BTW zakelijk: dus de aanschaf BTW en de BTW van de kosten wel terug te vragen, met correctie voor de BTW voor prive (ik heb geen km administratie bijgehouden en zal dus de forfait van 1,5 % van de cataloguswaarde rekenen. Mijn vraag: mag ik de BTW van de aanschaf terugvragen (ik kan dit op de site van de belastingdienst niet goed terugvinden, heb van een accountant gehoord dat het wel kan)?

Nu is eind 2019 mijn andere (zakelijke) bestelbus stuk gegaan en ik zal dus de bestelauto, hierboven beschreven, in 2020 meer gaan gebruiken dan in eerste instantie gedacht. Ik ga deze bestelauto zelfs geheel zakelijk gebruiken en heb per 1/1/20 ook een verklaring van alleen zakelijk gebruik aangevraagd/gekregen (kan dat eigenlijk wel voor een privé auto?). Ik heb voor privéritten nog een andere auto. De belastingdienst geeft aan dat als je minder dan 500 km privé rijdt de auto automatisch zakelijk is. Mag ik de auto per 1/1/2020 op mijn balans zetten (normaal mag je alleen kiezen bij aanschaf of start). Omdat ik nog alle mogelijk keuzes kan maken; er is nog niets opgegeven, hoor ik graag jullie mening en adviezen. Bedankt,  Sylvia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik ben even de draad kwijt tussen prive en zakelijk.

 

maar  mijn nuchtere gedachte zegt,

als die prive is kun je de btw niet terug vragen

als die prive is hoef je niet zo'n verklaring voor kilometers privegebruik

 

dus, zet je'm wel vanaf het begin op de balans, kun je wel btw terug vragen.

zet je'm wel vanaf het begin op de balans, dan moet je een verklaring doen dat je die auto niet prive gebruik, kilomters bijhouden, of bijtelling betalen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, sylvia de jong zei:

Mag ik de auto per 1/1/2020 op mijn balans zetten (normaal mag je alleen kiezen bij aanschaf of start). Omdat ik nog alle mogelijk keuzes kan maken; er is nog niets opgegeven, hoor ik graag jullie mening en adviezen.

 

Het klopt niet helemaal, je mag ook je keuze wijzigen als er belangrijke veranderingen in het gebruik..  Hier lijkt dat het geval, door ander gebruik heb je geen privegebruik meer en daardoor wordt het verplicht ondernemersvermogen en dus moet je je keuze wel wijzigen.

 

Je mag nog steeds je voorgenomen keuze bij aanschaf aanhouden voor 2019 en dan per 1/1/2020 door de gewijzigde omstandigheden alsnog activeren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-2-2020 om 20:21, sylvia de jong zei:

De belastingdienst geeft aan dat als je minder dan 500 km privé rijdt de auto automatisch zakelijk is. Mag ik de auto per 1/1/2020 op mijn balans zetten (normaal mag je alleen kiezen bij aanschaf of start). Omdat ik nog alle mogelijk keuzes kan maken; er is nog niets opgegeven, hoor ik graag jullie mening en adviezen.

 

Sterker nog, als je de auto voor minder dan 500 km privé gaat gebruiken, dan is het zakelijk vermogen en moet je zelfs verplicht heretiketteren. 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen, bedankt voor de reacties.

 

Omdat er nog niets onherroepelijks is gebeurd, kan ik nog geheel vrij kiezen.

Voor een bedrijfsauto moet je voor de IB/balans een keuze maken en voor de OB/BTW een keuze maken; deze keuzes hoeven niet gelijk te zijn. Voor de OB zal ik de auto in elk geval zakelijk bestempelen, de BTW van aanschaf en kosten vraag ik terug.

Normaal mag je echter maar 1 maal kiezen en niet schuiven zoals het je uitkomt.

Roel J. geeft aan dat schuiven per 1/1/2020 mag, bij een belangrijke verandering. Ik zal eens gaan rekenen of dit inderdaad voordeliger is. Direct bij aanschaf op de balans is niet echt een optie; doordat de cataloguswaarde vrij hoog is, is de privébijtelling ook hoog.  

Als ik de auto in 2020 toch ook privé wil voor de Ib, dan trek ik de verklaring in en zorg dat ik meer dan 500 km privé rijd.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, sylvia de jong zei:

Normaal mag je echter maar 1 maal kiezen en niet schuiven zoals het je uitkomt.

 

Je mag alleen éénmaal bij aanschaf kiezen als het keuzevermogen is. Als het geen keuzevermogen is, mag je ook niet kiezen, maar moet je een verplichte etikettering toepassen. Als de auto minder dan 500 km privé wordt gebruikt, is het verplicht zakelijk vermogen en moet je heretiketteren als je een andere keuze maakte toen de auto nog keuzevermogen was. Als je de aangifte voor 2019 in 2020 doet, en je weet nu al dat het gebruik nagenoeg geheel zakelijk gaat zijn, dan ligt het niet voor de hand om de auto privé te etiketteren voor de inkomstenbelasting en dan voor 2020 te heretiketteren. Ik zou het persoonlijk dan meteen zakelijk etiketteren. Maar ik ben net als Joost wel benieuwd waarom je dit wil weten met zo'n duidelijk kennis van zaken. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

Even wat meer achtergrond.  April 2019 een 2e hands bestelauto (van maart 2005) gekocht 10.000 ex btw (2.100 btw); cataloguswaarde 76.000. Ik ben parttime ondernemer; ik ben geen ondernemer voor de IB, wel voor de OB. Omzet 2019: 8200. Ik doe mijn boekhouding zelf. Omdat ik er niet helemaal uitkwam, hoe ik de auto het beste kon boeken, ben ik afgelopen donderdag bij 2 accountants/adviseurs naar binnengelopen om hun mening te vragen. De verhalen van beide heren kwamen echter niet geheel overeen. Dat ik voor de auto een keuze kon maken voor niet op de balans maar wel BTW aftrek, was voor mij nieuw. Thuis heb ik bijna het hele weekend besteed aan het zoeken op internet. Ook daar kom ik verschillende verhalen tegen. 

Mbt 2,7% of 1,5 % ; hier kom ik dus niet uit. Op de site van de belastingdienst staat, dat als je een privé auto zakelijk gebruikt, en je de BTW af wilt trekken, dat je voor privégebruik 1,5 % vd cataloguswaarde moet rekenen: "Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.".  De belastingdienst heeft het hier echter alleen over onderhoud- en gebruikskosten. Geldt er voor de BTW van de aanschaf een ander tarief?

2,7 % kom ik wel tegen op hun site als je de zakelijke auto privé rijdt: "Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm." . 

Klopt het dat de 1,5 % geldt voor privé auto, die voor de BTW wel zakelijk wordt bestempeld en de 2,7 % (voor de eerste 5 jaar) bij privécorrectie op een zakelijke auto? 

Dus ja, ik heb inmiddels veel info verzameld en geleerd , maar weet helaas nog niet alles en weet op dit moment ook nog niet wat verstandig is om te doen. (En als ik slim was geweest, had ik direct na aanschaf een sluitende km registratie bijgehouden, dan had ik met de privékilometers rekening kunnen houden en nog een derde (waarschijnlijk gunstiger) keuze gehad.) Ik zet op dit moment alle mogelijkheden in een excell sheet. Maar ik moet hierbij natuurlijk wel van de juiste percentage uitgaan. En belangrijk bij mijn keuze is ook of ik de auto per 1/1/2020 zakelijk mag aanmerken, als ik deze bij de aanschaf als privé aanmerk.

En als dit wel mag bij een belangrijke verandering, heb ik nog een vervolgvraag: wat geldt er als mijn auto per 1/3/2020 15 jaar wordt. Kan ik dan de "alleen zakelijk rijden"-verklaring intrekken en de privébijtelling rekenen met 35 % op de dag/marktwaarde?

Groeten, Sylvia

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.