• 0

Geen financiering, waar nog terecht?

Ik heb in vof een goedlopend bedrijf. 

Er is een bedrijfspand aangekocht van bijna 600k

10% uit eigen middelen aanbetaald. 

Alles leek goed te gaan. 

Geen beroep op ontbindende voorwaarden gedaan. 

Iemand uit de regio stelde voor "ons te helpen" 

Dat was november. Hij zou na de drukte met feestdagen weer contact opnemen. 

Dat ik half december vroeg wat hij voor gegevens van ons nodig had deed hem wat geërgerd reageren. 

Ik dacht naïef idd druk. 

Het was 3 Jan hoorde niks. 

6 Jan, misschien weekje vakantie genomen? 

13 Jan belde ik hem toch maar eens:hij had het er toevallig net gister met de club over gehad en vroeg toestemming ons businessplan door te mogen sturen aan 2 medegeintreseerden. Dat vond ik ok. 

Hoor weer niks. 

Ik stuur mail en hoor niks. 

28 Jan na erg aandringen want zei ik 1 maart moeten we afnemen of zijn 60k kwijt kreeg ik antwoord. 

Hij had druk gehad maar zei dat ze eigenlijk alleen panden tot 250k deden, jullie pand is te groot voor ons.. 

Dus paniek hier. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar 't is gewoon erg kort dag. 

Bij de Fundig circle zeggen ze je kan 100.000 lenen of 250k. Als vof. 

Dan krijg je een voorstel van 28k scheelt een 0 en belachelijk hoge afsluitkosten

Misschien lukt deel via Mogelijk. Nl maar dan hebben we nog niet genoeg en er zijn meer kosten dan alleen pand. Inrichting kost 55k en verhuizen ook 5-10k

Begrijpelijk wil verkoper niet meer wachten. 

Ik weet geen snelle betaalbare oplossingen meer. 

Wie wel? 

Want niet verplaatsen betekent einde bedrijf. 

We hebben niet de middelen dit nog een keer te doen en er is trouwens geen pand in de buurt beschikbaar. Is nogal afgelegen provincie 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen beroep op ontbindende voorwaarden doe je eigenlijk alleen als je zelf kapitaal krachtig genoeg bent en alles binnen no-time afgehandeld kan worden omdat het eigenlijk een gedane zaak is. Ik lees dat dat nooit het geval was dus rare keuze van jou en de andere vennoten.

Die zakenrelatie "Iemand uit de regio" had je natuurlijk al veel eerder moeten dumpen nu is er weinig tijd en moet alles ad-hoc.

 

1 uur terug, Leona zei:

Ik weet geen snelle betaalbare oplossingen meer. 

Wie wel? 

Dus het is voor 1 maart minimaal 540k regelen of een verlies van 60k nemen waardoor het bedrijf ten onder gaat?

 

Als eerste zou ik kijken of er speling is bij de verkoper. Is er een win-win-situatie te creëren waarbij je meer tijd krijgt?

 

Ik neem aan dat de aankoop nodig is om zakelijke groei te realiseren en het ook echt goed gaat met de VOF?

Is het een zichtbare onderneming in de regio? Heeft het een smoel? Want in zo'n geval heb je een goede basis voor een crowdfunding campagne. Deze kun je relatief snel opzetten (met een ondersteunende partij) waarbij iedereen een stukje kan financieren en rente ervoor terug krijgt.

 

Een partij die je kan helpen (als voorbeeld): https://www.geldvoorelkaar.nl/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De enige oplossing is m.i. dat vennoten alsnog aan de aangegane verplichting voldoen o.b.v. de snel naderende deadline. Alternatief is dat zij de gevolgen van het niet nakomen van de aangegane verplichting accepteren. Was de ene vennoot gemachtigd om deze verplichting aan te gaan of hebben de andere ook geaccordeerd? Geen forummateriaal maar juristen- en bankierswerk. Al vanaf november!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Highio zei:

De enige oplossing is m.i. dat vennoten alsnog aan de aangegane verplichting voldoen o.b.v. de snel naderende deadline. Alternatief is dat zij de gevolgen van het niet nakomen van de aangegane verplichting accepteren. Was de ene vennoot gemachtigd om deze verplichting aan te gaan of hebben de andere ook geaccordeerd? Geen forummateriaal maar juristen- en bankierswerk. Al vanaf november!

 

Groet,

 

Highio

En hoe doen we dat zonder voldoende middelen? 

Nog opties? 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je ook al met een bank gesproken hebt? Willen die niks doen?
Lijkt me trouwens utopisch om te denken dat je dit nog voor 1 maart gaat rondkrijgen dus ik zou toch alles op alles zetten om de overdrachtsdatum te verschuiven (als je denkt dat er nog enige kans is om het geld bij elkaar te krijgen).
Kijk ook naar bemiddelde individuen in je naaste omgeving: op dit moment is het voor iedereen lastig om een goed rendement te halen op spaargeld. Als je een goed rentepercentage biedt met het pand als onderpand kun je wellicht best nog wat geïnteresseerden vinden.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Leona zei:

Is nu beetje laat voor subsidieaanvraag 

 

Dat geldt voor alle opties, niemand gaat jullie binnen 6 dagen een lening van 6 ton verstrekken.

Enige wat je kan doen is alle opties inventariseren en dan met de verkoper om tafel om toch de overdracht uit te stellen en proberen te overtuigen met daadwerkelijk genomen acties. Lang niet elke verkoper zit erop te wachten dat ze die boete kunnen innen maar een koper kwijt zijn...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan mogelijk proberen. Maar of ze tot 90% financieren? Goede vraag.

Zelf heb ik wel vlot en direct 50% van een pand weten te herfinancieren via hun. Prettig en vlot contact.

Maar goed 50% ligt nog onder de WOZ waarde, laag risico profiel zeg maar.

 

Enig wat ik kan bedenken is rondbellen met vastgoed makelaars. Allicht dat ze iemand weten die een investering zoekt. 

Dat zal wel betekenen dat je pand voor X tijd moet huren.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jean Ecogeneration zei:

Ik neem aan dat je ook al met een bank gesproken hebt? Willen die niks doen?
Lijkt me trouwens utopisch om te denken dat je dit nog voor 1 maart gaat rondkrijgen dus ik zou toch alles op alles zetten om de overdrachtsdatum te verschuiven (als je denkt dat er nog enige kans is om het geld bij elkaar te krijgen).
Kijk ook naar bemiddelde individuen in je naaste omgeving: op dit moment is het voor iedereen lastig om een goed rendement te halen op spaargeld. Als je een goed rentepercentage biedt met het pand als onderpand kun je wellicht best nog wat geïnteresseerden vinden.

 

De bank zegt je moet per vennoot zoveel privé op kunnen nemen. 

Wij doen de helft. 

Wij maken op wat er is. 

Maar dat telt niet. 

 

In eerste instantie werd bank niets, want gaven geen fiat op basis van prognose

 

Ja ook allemaal al geprobeerd 

Dat was bv degene die ons zou helpen. 

En degenen die ik ken heb niet 5 ton liggen

 

Ik begrijp je/jullie helemaal. Als ik nog andere opties zou weten had ik het gedaan

Doe ik trouwens nog steeds. 

Denk dat heel Nederland morgenochtend mijn mails aan 't verwerken is

 

Heb nog heel de week. 

Maar wordt wel beetje spannend nu

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, JansenmeteenJ zei:

Je kan mogelijk proberen. Maar of ze tot 90% financieren? Goede vraag.

Zelf heb ik wel vlot en direct 50% van een pand weten te herfinancieren via hun. Prettig en vlot contact.

Maar goed 50% ligt nog onder de WOZ waarde, laag risico profiel zeg maar.

 

Enig wat ik kan bedenken is rondbellen met vastgoed makelaars. Allicht dat ze iemand weten die een investering zoekt. 

Dat zal wel betekenen dat je pand voor X tijd moet huren.

Das geen probleem 

Was in eerste instantie ook onze bedoeling, en na 5 jaar kopen 

 

Mogelijk doet 60%

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, pak de telefoon en maak een afspraak met de verkoper, het liefst direct of vanmiddag nog.

 

Misschien kun je nog snel een investeerder vinden die dat pand van jou wil kopen, en dan verhuren, maar dan zal die de 60k verekend willen zien als een soort bonus. Maar dan heb je iig wel een pand. 6 ton voor een bedrijfspand in een afgelegen gebied is echter wel moeilijk.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Leona zei:

Is niet bespreekbaar. Heeft zelf spijt en t pand toch zelf nodig

Vreemde gang van zaken, zowel de verkoper als jij handelen met een frivoliteit alsof het om het kopen van een paar sneakers gaat. 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tja, wij weten niet om wat voor pand of bedrijf (bedrijven) het gaat (of misschien ging), maar ik zou dan denken gebruik het pand samen, splits het in twee, bouw een stuk aan of zet er een verdieping bovenop en creëer een win-win. :nerd-face:

 

Mediation of vinden jullie elkaar inmiddels niet zo aardig meer?

 

Quote

Mogelijk doet 60%

Dan hebben de vennoten nog 30% van 600k nodig, alleen voor de koopsom.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Maar wacht eens even... je zegt dat de verkoper spijt heeft en het pand zelf nodig heeft?

Waarom gebruik je die info dan niet om te onderhandelen om de koop ongedaan te maken?

Ik snap dat je het pand nodig hebt om je zaak draaiende te houden, maar als je het niet kan betalen ben je ook alles kwijt en daarbovenop 60k armer.

Want in alle redelijkheid, je krijgt geen enkele financiering binnen 6 dagen rond tenzij je iemand kent die dat geld heeft én een contract heeft waar je onmiddellijk mee akkoord gaat.

 

Ik denk dat je makkelijker een huurpand vind om je bedrijf (al dan niet tijdelijk) in onder te brengen dan dat je 6 ton gefinancierd krijgt binnen paar dagen.

 

Succes!

 

 

 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.