• 0

Toeslagen en (toetsing)inkomen

Wat is het toetsingsinkomen waar ik mee moet rekenen om te bepalen of ik recht heb op zorgtoeslag?

 

De belastingdienst zegt:

  • Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen.
  • Is uw toetsingsinkomen negatief? Zet dan een minteken voor het bedrag.
  • Hebt u geen inkomen? Vul dan een 0 in.

 

Ik ben nu iets langer dan een jaar actief met mijn eigen bedrijfje als ZZP'er. Daarnaast heb ik nog een vast dienstverband dat ik langzaam aan het afbouwen ben. (steeds minder uren zodat ik mijn bedrijfje verder kan opbouwen)

 

Ik heb dus twee inkomensstromen, die uit mijn vaste dienstverband en de inkomsten uit mijn eenmanszaak. Ik ben nog aan het opbouwen en investeren, daarom was het resultaat van mijn eenmanszaak afgelopen jaar negatief.

 

Wat is nu mijn toetsingsinkomen?

  1. De inkomsten uit vastdienstverband + de omzet van mijn onderneming?
  2. De inkomsten uit vastdienstverband + het resultaat van mijn onderneming? (ofwel een negatief bedrag omdat er sprake was van een verlies afgelopen jaar i.v.m. de investeringen)
  3. De inkomsten uit vastdienstverband + €0,- (want geen salaris aan mijzelf uitbetaald)

 

Vooral het 'inkomen' uit mijn eenmanszaak vind ik verwarrend. Ik dacht dat ik geen inkomen had, omdat ik verlies heb gedraaid i.v.m. de investeringen. Ik heb mijzelf afgelopen jaar dus geen salaris betaald. Volgens de definitie van de belastingdienst moet ik daarvoor dan 0 rekenen of moet ik het negatieve bedrag van het verlies van afgelopen jaar?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bruto inkomen uit vastdienstverband + Bruto inkomen uit eenmanszaak

 

Bruto inkomen uit eenmanszaak
Dit kan je eenvoudig uitrekenen door van je omzet - zonder btw - de zakelijke kosten af te trekken.

 

Als je de rekenhulp gebruikt op de web site van Belastingdienst
kan je jouw ZZP activiteiten meenemen in de berekening;

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

 

Quote

 

Negatief toetsingsinkomen?

Is uw toetsingsinkomen negatief? Zet dan een minteken voor het bedrag. Hebt u geen inkomen? Vul dan een 0 in.

 

 

Wat leesvoer: Zzp bruto en netto inkomen uitgelegd

https://bieb.knab.nl/ondernemen/zzp-bruto-en-netto-inkomen-hoeveel-houd-je-over

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een veelvoorkomende misvatting onder (part-time) startende ondernemers en DHZ-boekhouders is dat investeringen per definitie kosten zijn en per definitie tot verliezen leiden.

 

Zie voorwaarden willekeurig afschrijven voor starters, voorwaarden zelfstandigenaftrek (startersaftrek) en verdere aangescherpe investeringsregels.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.