Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
9876($)

Deelnemen aan bestaande VoF

Recommended Posts

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag advies van jullie willen. mijn familielid heeft een een bedrijf  die al ruim 5 jaar bestaat en ook goed loopt. Omdat zij willen uitbreiden heeft de familielid mij uitgenodigd om deel te nemen aan de vof. 

Volgens de boekhouder van het bedrijf mag dit niet. Ik zou dan een grote som inbreng moeten inleggen, maar mijn familielid heeft al duidelijk gemaakt dat ik niets hoef in te leggen. Mijn inbreng zal vooral arbeid zijn.  Ik heb dit ook voorgelegd aan een adviesbureau en die heeft mij verteld dat bij een vof geen probleem is. Wie moet ik nu geloven? Bedankt alvast

2 minuten geleden, 9876($) zei:

dus het is gewoon toegestaan?

Ja.

Wat is jullie familierelatie?

Als de vennoten een goedlopende onderneming hebben, dan kunnen zij jou ook ongetwijfeld een jaarcontract in loondienst met goede condities aanbieden als ze jouw toetreding ook direct zien zitten. Dan weten jullie na afloop van deze periode wat jullie aan elkaar hebben in een zakelijke samenwerking.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Dat gaat niet zonder een kleine maatregel:

De bestaande vennoten geven door jouw toetreding immers een stukje eigendom op. Daar niet voor betalen, zou niet zakelijk zijn. Fiscaal gezien staken de huidige vennoten namelijk ieder een stukje van de vof. Dat betekent in beginsel dat ze moeten afrekenen met de fiscus over stille reserves en eventuele goodwill. 

Dat valt echter op te lossen door een zogenaamd eigendomsvoorbehoud op te nemen in de vof akte. Daarin staat, kort gezegd, dat alles wat de vof bezit op het moment van jouw toetreding in eigendom aan de zittende vennoten blijft voorbehouden. Zodoende staken ze niets. 

Daarmee, mits goed verwoord, los je het probleem op. 

Succes

Joost 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

46 minutes ago, Joost Rietveld said:

Dat gaat niet zonder een kleine maatregel:

De bestaande vennoten geven door jouw toetreding immers een stukje eigendom op. Daar niet voor betalen, zou niet zakelijk zijn. Fiscaal gezien staken de huidige vennoten namelijk ieder een stukje van de vof. Dat betekent in beginsel dat ze moeten afrekenen met de fiscus over stille reserves en eventuele goodwill. 

Dat valt echter op te lossen door een zogenaamd eigendomsvoorbehoud op te nemen in de vof akte. Daarin staat, kort gezegd, dat alles wat de vof bezit op het moment van jouw toetreding in eigendom aan de zittende vennoten blijft voorbehouden. Zodoende staken ze niets. 

Daarmee, mits goed verwoord, los je het probleem op. 

Succes

Joost 

Hoi Joos,  bedankt voor je reactie.

Hoeveel % inbreng zou dan wel zakelijk zijn? En de winstverdeling, zit er een restrictie op de winstverdeling of ben je vrij in het winstverdeling? 

Edited by 9876($)

Dan moet de vof eerst gewaardeerd worden. Zomaar een percentage noemen, werkt niet. 

Maar zoals gezegd, kun je daar met een eigendomsvoorbehoud omheen werken. 

Winst mag vrij verdeeld worden, zolang je geen vennoot uitsluit van de winst. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax