• 0

Deelnemen aan bestaande VoF

Beste allen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag advies van jullie willen. mijn familielid heeft een een bedrijf  die al ruim 5 jaar bestaat en ook goed loopt. Omdat zij willen uitbreiden heeft de familielid mij uitgenodigd om deel te nemen aan de vof. 
 

Volgens de boekhouder van het bedrijf mag dit niet. Ik zou dan een grote som inbreng moeten inleggen, maar mijn familielid heeft al duidelijk gemaakt dat ik niets hoef in te leggen. Mijn inbreng zal vooral arbeid zijn.  Ik heb dit ook voorgelegd aan een adviesbureau en die heeft mij verteld dat bij een vof geen probleem is. Wie moet ik nu geloven? Bedankt alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is jullie familierelatie?

 

Als de vennoten een goedlopende onderneming hebben, dan kunnen zij jou ook ongetwijfeld een jaarcontract in loondienst met goede condities aanbieden als ze jouw toetreding ook direct zien zitten. Dan weten jullie na afloop van deze periode wat jullie aan elkaar hebben in een zakelijke samenwerking.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Dat gaat niet zonder een kleine maatregel:

 

De bestaande vennoten geven door jouw toetreding immers een stukje eigendom op. Daar niet voor betalen, zou niet zakelijk zijn. Fiscaal gezien staken de huidige vennoten namelijk ieder een stukje van de vof. Dat betekent in beginsel dat ze moeten afrekenen met de fiscus over stille reserves en eventuele goodwill. 

 

Dat valt echter op te lossen door een zogenaamd eigendomsvoorbehoud op te nemen in de vof akte. Daarin staat, kort gezegd, dat alles wat de vof bezit op het moment van jouw toetreding in eigendom aan de zittende vennoten blijft voorbehouden. Zodoende staken ze niets. 

 

Daarmee, mits goed verwoord, los je het probleem op. 

 

Succes

Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
46 minutes ago, Joost Rietveld said:

Dat gaat niet zonder een kleine maatregel:

 

De bestaande vennoten geven door jouw toetreding immers een stukje eigendom op. Daar niet voor betalen, zou niet zakelijk zijn. Fiscaal gezien staken de huidige vennoten namelijk ieder een stukje van de vof. Dat betekent in beginsel dat ze moeten afrekenen met de fiscus over stille reserves en eventuele goodwill. 

 

Dat valt echter op te lossen door een zogenaamd eigendomsvoorbehoud op te nemen in de vof akte. Daarin staat, kort gezegd, dat alles wat de vof bezit op het moment van jouw toetreding in eigendom aan de zittende vennoten blijft voorbehouden. Zodoende staken ze niets. 

 

Daarmee, mits goed verwoord, los je het probleem op. 

 

Succes

Joost 

Hoi Joos,  bedankt voor je reactie.
 

Hoeveel % inbreng zou dan wel zakelijk zijn? En de winstverdeling, zit er een restrictie op de winstverdeling of ben je vrij in het winstverdeling? 

 

aangepast door 9876($)
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.