• 0

Verzekeringen en aansprakelijkheid webshop

Ik ga een eenmanszaak starten zonder personeel waarbij ik elektrische steps en e-bikes ga verkopen binnen Nederland en heb een aantal vragen over het kiezen van verzekeringen en aansprakelijkheid. Even wat context: Ik ga eerst uitsluitend via Marktplaats verkopen, later als het eenmaal loopt wil ik een eigen (niche) webshop lanceren. Deze producten zijn afkomstig uit China. Echter leveren deze fabrikanten de producten aan via hun Europese magazijnen. Ik importeer dus binnen de EU. Alle producten zijn illegaal voor op de openbare wegen in Nederland, op de e-bikes na. Ik heb een kleine voorraad, maar ik ga voornamelijk mijn producten direct vanuit de leverancier naar de consument leveren. 

 

Na enige research ben ik er nog niet uit welke verzekeringen voor mij zijn aan te raden. Ik dacht zelf dat alleen een productaansrpakelijkheidsverzekering volstaat, want ik heb geen voorraad en kom niet met klanten in contact, of zie ik iets over het hoofd dat wel van belang is om te beperken als risico. Ik vroeg mij af hoe het zit met de aansprakelijkheid en hoe ik mij hiervoor kan indekken. Volgens mij ben ikzelf niet productaansprakelijk, omdat ik de producten niet buiten de EU importeer. Echter is er enige verwarring, omdat mijn leveranciers vanuit een magazijn leveren en deze magazijnen wel zijn gevestigd binnen de EU. Als ik niet aansprakelijk ben, hoe gaat het verleggen hiervan dan in zijn werk naar de importeur, hoe moet ik dit vaststellen in een contract?

Als voorbeeld wil ik één van mijn leveranciers nemen. Alle producten zijn CE,FCC, MSDS,UN38.3,MSDS,ROHS,EU DOC gecertificeerd. De leveranciers binnen de EU betrekken de goederen uit China, ook al hebben de producten deze certificaten en markeringen, dan is het alsnog mijn verantwoordelijkheid om dit na te gaan of de CE marketing bijvoorbeeld echt gestaafd kan worden met bijvoorbeeld een deugdelijk testrapport? Hoe gaat dit in zijn werk dan? Of is dit niet nodig, omdat ik binnen de EU importeer? Ik las daarnaast ook dat de producten moeten worden voorzien van een Nederlandse handleiding, kan ik dit ook via de mail naar mijn klanten toesturen en weet u ook welke regels hieraan verbonden zitten? Zie ik verder nog iets over het hoofd? Ik wil namelijk niet voor (nare) verassingen komen te staan.
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste PurpleJacket25, allereerst welkom op Higherlevel

 

Uit het verhaal kan ik niet opmaken of je nu wel of niet importeert van buiten de EU. Een aantal opmerkingen is tegenstrijdig namelijk. 

 

Lang verhaal kort:

  • Als er sprake is van producten van een duidelijk en herkenbaar merk (geen white label dus)
  • Dat een vertegenwoordiging heeft in de EU 
  • Dat optreedt als feitelijke importeur / producent  en groothandel
  • Waarmee jij zaken doet op basis van een overeenkomst met een partij die in de EU gevestigd is
  • En op basis van Europees recht en europese rechter die bevoegd is
  • En  deze importeur / fabrikant ook de (fabrieks)garantie en de handleidingen (oa Nederlandstalig) verzorgt
  • De certificeringen en markeringen goed geregeld heeft, bij voorkeur via Europese keuringsinstanties of goed bekend staande instituten in China (TÜV, Intertek, SGS)
  • Een goede uitgangscontrole bij productie en batchgewijze controle bij import in EU heeft 
  • Zelf de assemblage doet (voor zover relevant) 
  • Geen relevant negatief schadeverleden heeft 
  • Al langer bestaat 
  • Een goede creditrating heeft 

 

dan ben jij alleen een verkoper/detailhandelaar, loop je geen productaansprakelijkgheidsrisico's en zullen verzekeraars bereid zijn ook aansprakelijkheidsdekking voor jouw verkoopactiviteiten bieden .

 

In het overige geval wordt het - afhankelijk van aantal en soort afwijkingen van de wenselijke norm(en) - lastiger en is er nog flink wat huiswerk te doen voor jou en je eventuele adviseur.  Er is veel goedkope rommel onder de E-bikes en Elektrische steps en de accu's en opladers  leveren dan een verhoogd brandrisico op. Een aantal verzekeraars heeft hoverboards en Elektrische steps al in de ban gedaan voor productaansprakelijkheid.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik ga eerst uitsluitend via Marktplaats verkopen

en

Quote

Zie ik verder nog iets over het hoofd?

 

Zonder showroom en oefenterrein? Dan geldt een lange bedenktijd en grote informatieplicht aan consumenten. Mp is een prima verkoopkanaal, maar trekt zeker ook prijskopers.

 

De (retour-)logistiek lijkt mij een lastige factor.

 

Hoeveel garantie krijg ik als ik bij jou een elektrische step of fiets via marktplaats koop op het frame en accupakket?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert en Highio, 

Bedankt voor jullie reactie, ik zal in dit bericht op jullie beiden reageren. Nog even ter toelichting, ik zie meerder webshop deze e-bike en e-step verkopen, enig idee hoe zij dat dan hebben geregeld? Kan ik geen contract opstellen waarin ik de productaansprakelijkheid verleg naar diegene die het naar Europa importeert? Of is dat niet voldoende? Ik zal aan mijn kopers vermelden dat ze de lokale wetten moeten controleren waar ze mogen rijden. Mochten zij alsnog in het verkeer gaan met de steps waar dit niet is toegestaan, dan neem ik aan dat ze mij niet aansprakelijk kunnen stellen qua productaansprakelijkheid? 

23 hours ago, Norbert Bakker said:

Uit het verhaal kan ik niet opmaken of je nu wel of niet importeert van buiten de EU. Een aantal opmerkingen is tegenstrijdig namelijk. 

Ik snap dat er enige verwarring is. Mijn fabrikanten zitten in China, echter hebben zij warehouses binnen Europa. Ik neem de producten van mijn fabrikanten af uit die warehouses binnen de EU. Als het goed worden zij dan gezien als de importeurs buiten de EU en kan ik de productaansprakelijheid naar hen verleggen? 

 

 

23 hours ago, Norbert Bakker said:
  • Als er sprake is van producten van een duidelijk en herkenbaar merk (geen white label dus)
    (Geen sprake van white label, er is sprake van een duidelijk merk) 
  • Dat een vertegenwoordiging heeft in de EU 
  • Dat optreedt als feitelijke importeur / producent  en groothandel
  • Waarmee jij zaken doet op basis van een overeenkomst met een partij die in de EU gevestigd is
    Betreffende deze drie punten hierboven, gelden de warehouses als vertegenwoordiging? Omdat het contactpersoon van deze warhouses de steps en e-bikes heeft geïmporteerd vanuit China.
  • En op basis van Europees recht en europese rechter die bevoegd is
    Wat houdt dit precies in en waar kan ik dit controleren? 
  • En  deze importeur / fabrikant ook de (fabrieks)garantie en de handleidingen (oa Nederlandstalig) verzorgt
    Als er geen Nederlandse handleiding inzit, volstaat het dan ook als ik deze zelf toevoeg via de mail? 
  • De certificeringen en markeringen goed geregeld heeft, bij voorkeur via Europese keuringsinstanties of goed bekend staande instituten in China (TÜV, Intertek, SGS). Dit zijn alle markeringen en certificaten: CE,FCC, MSDS,UN38.3,MSDS,ROHS,EU DOC
  • Een goede uitgangscontrole bij productie en batchgewijze controle bij import in EU heeft 
    Dit zou betekenen dat de producten als ze eenmaal binnen de EU zijn op batchgewijs worden gecontroleerd? Moet ik dit verplicht controleren? Zo ja, hoe?  
  • Zelf de assemblage doet (voor zover relevant) 
    Ik zal zelf niet de assemblage doen
  • Geen relevant negatief schadeverleden heeft 
  • Al langer bestaat 
  • Een goede creditrating heeft 
  • Geen relatief schadeverleden, bestaat een aantal jaren, heeft goede creditrating. 


 

23 hours ago, Norbert Bakker said:

dan ben jij alleen een verkoper/detailhandelaar, loop je geen productaansprakelijkgheidsrisico's en zullen verzekeraars bereid zijn ook aansprakelijkheidsdekking voor jouw verkoopactiviteiten bieden

Als ik word gezien als verkoper/detailhandelaar, hoe toon ik dit aan en waar dient die aansprakelijkheidsdekking dan nog voor als ik niet productaansprakelijk ben? Als ik wel word gezien als importeur, hoe zorg ik er dan wel voor dat ik mij indek voor productaansprakelijkheid?

 

23 hours ago, Highio said:

Zonder showroom en oefenterrein? Dan geldt een lange bedenktijd en grote informatieplicht aan consumenten. Mp is een prima verkoopkanaal, maar trekt zeker ook prijskopers.

 

De (retour-)logistiek lijkt mij een lastige factor.

 

Hoeveel garantie krijg ik als ik bij jou een elektrische step of fiets via marktplaats koop op het frame en accupakket?

Ik zal één van elk product 1 à 2 stuks op voorraad hebben. Voor de rest lever ik garantie en retour af volgens de Nederlandse wetten. 

Alvast vriendelijk bedankt  voor jullie reactie. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.