• 0

Klanten werven als grafisch ontwerper

Hallo iedereen,

 

Ik ben startende grafisch ontwerper gericht op de creatieve/culturele sector. In juni 2019 ben ik afgestudeerd en mijn eigen bedrijf begonnen. Ik ben nog jong en heb nog weinig ervaring, vooral in marketing.

Ik vind het lastig om klanten te werven. Mijn doelgroep zijn voornamelijk (startende) creatieve ondernemers, zoals: muzikanten, artiesten, evenementen, festivals, theaters, enz. Ik heb meerdere ondernemingen gebeld en veel klonken ook enthousiast. Maar niks heeft tot nu toe geleid tot een project/klus. De reactie die ik voornamelijk kreeg is dat ik in het systeem werd genoteerd. Voor het geval er een artiest, evenement of organisatie binnen het netwerk van de gebelde onderneming behoefte heeft aan visuele promotie ze mij kunnen benaderen.

Aan de ene kant is het fijn dat ik ben genoteerd maar ik wil liever niet wachten en gelijk aan het werk. Het nadeel is dat ik nog jong ben met weinig ervaring en daardoor ben ik bang dat potentiële klanten liever niet met mij in zee gaan.

 

Hebben jullie tips voor een beginnende ondernemer op het gebied van klanten werven?

Link naar mijn website:
https://msgv.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kom hier later meer uitgebreid op terug (moet nu weg), maar je moet 'naar buiten'; word lid van allerlei facebook-groepen waar je doelgroep zich bevindt, maak een pagina met een 'aanbieding' op je site, laat VEEL meer werk zien, maak wat voorbeelden van werk wat je nog niet in opdracht gemaakt hebt maar wel zou willen (bijv. festival- en concertposters).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het in ieder geval goed te lezen dat je de telefoon durft te pakken om jouw doelgroep te benaderen. Dat is niet iedereen gegeven. 

 

Uit jouw vragen en tekst maak ik op dat je het waarschijnlijk nog niet heel planmatig aanpakt, zoals de acties die Richard bijvoorbeeld noemde en nog veel meer, die kun je inzetten om te laten zien wie jij bent en wat jij kunt. 

 

Laat je trainen in effectieve acquisitie, bijvoorbeeld. Leg reacties vast om te kijken waar de werkelijke interesse voor jouw prestatie ligt en waar niet. Dan krijg je steeds meer inzicht in welke branches men meer op jou zit te wachten en waar minder. Dan ga je je energie steeds efficiënter gebruiken op een manier waar de grootste kans op omzet ligt. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er zijn diverse platforms waar (grafisch) ontwerpers zich presenteren. Doe je daar aan mee?

 

Diep verstopt in dit forum op je profielpagina zit een invulhokje waarmee je een link naar je website in je signatuur kan opnemen. Daar mag je ook je starterpack noemen voor ondernemers in de creatieve industrie! :smiling-face-with-sunglasses:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de tijd genomen om te kijken naar jouw marketing; hoe jij jezelf presenteert hier en op jouw web site. Ik hoop dat het je wat aan het denken zet over wat er beter kan en hoe je dat kan aanpakken. Ik heb hier en daar vragen gesteld, maar meer om je aan het denken te zetten dan dat ik echt antwoorden wil...

 

4 uur geleden, Mark Smit zei:

Ik ben startende grafisch ontwerper gericht op de creatieve/culturele sector.

Hoe is die focus op de creatieve/culturele sector tot stand gekomen? Ben je daar ingerold of was dat een bewuste strategie?

 

4 uur geleden, Mark Smit zei:

In juni 2019 ben ik afgestudeerd en mijn eigen bedrijf begonnen.

Kon je geen werk vinden? Waarom direct voor jezelf beginnen?

 

4 uur geleden, Mark Smit zei:

Ik ben nog jong en heb nog weinig ervaring, vooral in marketing.

Jong zijn en weinig ervaring hebben is een gegeven voor velen. Jong zijn kun je niet veranderen en ervaring moet je opbouwen. So be it.

Wat doe je momenteel om je marketing kennis te vergroten? Gebruik je bijvoorbeeld een e-learning platform als Lynda? https://www.lynda.com/search?q=marketing

 

4 uur geleden, Mark Smit zei:

Ik vind het lastig om klanten te werven.

Dat komt dan voornamelijk door een gebrek aan methodiek. Leg je erbij neer dat het een leerproces is waarbij jij steeds beter je klanten leert kennen en dus ook steeds beter weet wat de behoeften zijn. Probeer verschillende dingen uit, kijk wat werkt en wat niet. Vraag hulp, spar met anderen... Zie het als een onderzoeksproject.

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Mijn doelgroep zijn voornamelijk (startende) creatieve ondernemers, zoals: muzikanten, artiesten, evenementen, festivals, theaters, enz.

De kunst en cultuur club. :partying-face:

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Ik heb meerdere ondernemingen gebeld en veel klonken ook enthousiast. Maar niks heeft tot nu toe geleid tot een project/klus. De reactie die ik voornamelijk kreeg is dat ik in het systeem werd genoteerd. Voor het geval er een artiest, evenement of organisatie binnen het netwerk van de gebelde onderneming behoefte heeft aan visuele promotie ze mij kunnen benaderen.

Dat ze jouw gegevens noteren als je ze uit het niets belt is positief wat mij betreft (ze zetten je dan op de shortlist). Je hebt van je laten horen en dat is beter dan niets doen. De vraag is wel of je de juiste ondernemingen/ondernemers aanspreekt. Spreek je een artiest of evenementenorganisator direct aan of spreek je het managementbureau van de artiest en evenementenbureau van het evenement aan?

Heb je jezelf ook al eens op de shortlist laten zetten bij marketing bureaus of (full service) internet bureaus?

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Aan de ene kant is het fijn dat ik ben genoteerd maar ik wil liever niet wachten en gelijk aan het werk.

Dan is de vraag wat voor werk wil je het liefst en hoe uit je dat? Stel je voor je bent erg fan van pixel art, maar op heel je portfolio site is niets terug te vinden van pixel art? Dan klopt er iets niet...

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Het nadeel is dat ik nog jong ben met weinig ervaring en daardoor ben ik bang dat potentiële klanten liever niet met mij in zee gaan.

Stop ermee zo te denken want onbewust zul je die angst projecteren op je potentiële klanten. Je kunt je leeftijd niet veranderen en ervaring moet je opdoen.

Stel voor jezelf eens een lijstje op met dingen die je wilt leren (ervaring die je wilt opdoen), en achterhaal hoe je dat kan realiseren binnen nu en een jaar.
Werk daaraan. Heel veel moeilijker moet je niet maken.

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Hebben jullie tips voor een beginnende ondernemer op het gebied van klanten werven?

Zet het feit dat je jong bent (wat jij duidelijker ervaart als negatief) om naar iets positiefs. Geef het een smoel, geef het een identiteit. Uit jezelf.

Maak bijvoorbeeld concept art voor dingen die je leuk vindt en plaatst het op je site. Vaak komen klanten naar je toe op basis van eerder gezien werk (wat zij dan ook willen).

Hoe meer werk jij laat zien gericht op de klanten die je wilt hoe lager de drempel van de klant is om met jouw contact op te nemen.

Er zullen best klanten zijn die vanwege jouw jonge leeftijd afhaken maar juist bellen als ze zien dat je precies kunt wat ze willen (ookal heb je het nog nooit voor een betaalde klant gemaakt).

 

5 uur geleden, Mark Smit zei:

Link naar mijn website:

 

1) Die haan.. Die kraait zeker naar het publiek dat de creatieve ondernemers willen bereiken? Leuk gevonden maar daar blijft het ook bij volgens mij.

Jouw communicatie op je web site doet soms meer denken aan een marketing dienst (publiek bereiken) dan aan grafische vormgeving. Dat lijkt me voor klanten verwarrend want je geeft hier aan daar juist niet goed in te zijn. Dan bedoel ik deze bewoording;

Quote

Ik help startende creatieve ondernemers zichzelf professioneel op de kaart te brengen en hun publiek te bereiken.

Ik help creatieve ondernemers hun publiek te bereiken

 

2)

Quote

Hoe kan ik je helpen?

Ik ben jong, flexibel en innovatief. Ik verplaats mezelf makkelijk in de schoenen van de klant en met ervaring in meerdere ontwerp programma's kan ik meerdere producten en diensten leveren.

Dit is natuurlijk wel heel generiek, daardoor saai en bevat geen persoonlijkheid.

Je bent een eenpitter en dan moet je jezelf ook laten zien.

Als ik iets lees als "Ik ben grafisch designer gericht op de creatieve/culturele sector." maar vervolgens niet lees waarom jij voor die sector hebt gekozen en een andere - net afgestudeerde grafisch vormgever - doet dat wel dan is de keuze makkelijk voor mij.

 

Je huidige projectenoverzicht is divers. Gaan alle projecten op de site? Want soms is het handig alleen datgene te laten zien wat je nog eens wilt doen.

 

Samenvattend heb je een visueel mooie web site, maar zoals een marketeer zou zeggen, dat zegt nog niets over de conversie...

 

Dat is het wel voor nu :face-savoring-food:

Link naar reactie
  • 0

 

Het kan ook een simpel vraagstuk zijn van allianties met aanvullende deskundigen (sitebouwers, drukkers of tekstschrijvers) of bureaus waar je prettig mee kan samenwerken.

 

Vergeet bovendien niet om ook geïsoleerde expertise te etaleren: illustratie, infographics, beeldmerken of verpakkingsontwerp bijvoorbeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Mark,

 

jouw werk en stijl zijn voor mij meer dan ok. De logo's zijn sterk en de uitleg bij projecten is to the point. Ik denk dat je je doelgroep net even iets breder zou moeten zien en ook toeleveranciers of partners van deze doelgroep zou kunnen meenemen. Kun je je bestaande klanten, hun netwerk of hun locaties niet gebruiken om jouw onderneming te promoten? Je zou m.i. iets grafisch/fysieks moeten verspreiden en niet als telefoonnummer genoteerd moeten staan!

 

Quote

Ik ben Mark Smit

Ik ben grafisch designer gericht op de creatieve/culturele sector. Ik help startende creatieve ondernemers zichzelf professioneel op de kaart te brengen en hun publiek te bereiken.

grafisch designer is half Nederlands half Engels. Waarom limitatief startentende creatieve ondernemers. En de uitdrukking is op de kaart te zetten of onder de aandacht te brengen of misschien een online podium te bieden.

 

Forceer ook even verwijzingen naar alleen jouw beveiligde site.

 

In stijl en kleurgebruik zie ik trouwens grote overeenkomst met de website bevrijdingsfestivals.nl.


Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wow bedankt voor de vele reacties. Zitten veel nuttige tussen :slightly-smiling-face:.

Ik zal van mijn zwaktes mijn sterktes maken. Veel ondernemers vinden een jongere geest waarschijnlijk ook interessanter. Ik neem mijn doelgroep nog even onder de loep en stel mezelf de vraag wie ik als klant wil en met wie ik het best een connectie mee moet ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 24-2-2020 om 12:29, Mark Smit zei:

Maar niks heeft tot nu toe geleid tot een project/klus. De reactie die ik voornamelijk kreeg is dat ik in het systeem werd genoteerd. Voor het geval er een artiest, evenement of organisatie binnen het netwerk van de gebelde onderneming behoefte heeft aan visuele promotie ze mij kunnen benaderen.

 

Ik wil je niet ontmoedigen, maar "we hebben je gegevens genoteerd voor het geval dat..." is vaak een beleefde variant van "geen interesse".

 

Als je echt een relatie wilt opbouwen, waaruit ook echte opdrachten voortkomen, zul je langs moeten gaan met een origineel visitekaartje. Zo ken ik een grafisch ontwerp duo wiens "visitekaartje" bestaat uit een doorzichtig envelopje met daarin kleine ronde kaartjes (soort grote confetti) voor alle diensten die zij aanbieden. Dat is creatief, origineel en wordt onthouden. Ook (lokale) netwerkclubs kunnen interessant voor je zijn.

 

Als je niet kunt of wilt langsgaan kun je ook iets creatiefs en origineels opsturen. Iets dat bij de betreffende organisatie past en wat opvalt tussen de andere post. En dan natuurlijk de week erop even nabellen.

 

Je site ziet er strak en modern uit, daar zal t vast niet aan liggen. Misschien nog wat doen met scroll animaties voor een extra creatieve touch. Verder zou ik bij de projecten op de homepage niet alleen de organisatie beschrijven, maar vooral ook  wat jij voor ze gedaan hebt. Nu zie ik dat pas als ik doorklik.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Als je echt een relatie wilt opbouwen, waaruit ook echte opdrachten voortkomen, zul je langs moeten gaan met een origineel visitekaartje.

 

Meh, als ik er aan zou beginnen om afspraken te maken daarvoor zouden we hier iedere week 2-3 ontwerpers over de vloer hebben. Als ze ons mailen wil ik gewoon (veel) werk zien.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Veel potentiële klanten zullen daar inderdaad niet op zitten te wachten,  maar ga jij dan wel doorklikken naar de website als je een mailtje krijgt? Ten eerste mag je niet eens zomaar een mailtje sturen (spamwetgeving - niet dat die gehandhaafd wordt maar toch) en ten tweede worden dat soort mailtjes vaak als hoogst irritant beschouwd waardoor je kansen meteen al verkeken zijn.

 

Maar ik ben het met Richard eens dat het meteen inplannen van een afspraak wel een hele hoge drempel is voor een drukbezet ondernemer / manager. Die wil inderdaad eerst een sterk portfolio zien voordat ze die tijd in je willen steken.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Maar ik ben het met Richard eens dat het meteen inplannen van een afspraak wel een hele hoge drempel is voor een drukbezet ondernemer / manager

Dat is de doelgroep van deze grafisch ontwerper helemaal niet...

 

...had iemand 'netwerken binnen de sector' al genoemd als wervingsactie?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Richard heeft voortdurend werk, de klanten die Bob noemt hebben af-en-toe eens een klus.

 

Op 24-2-2020 om 19:39, TwaBla zei:

Het kan ook een simpel vraagstuk zijn van allianties met aanvullende deskundigen (sitebouwers, drukkers of tekstschrijvers) of bureaus waar je prettig mee kan samenwerken.

 

Netwerken binnen de sector dus! En showcases opbouwen... :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.