• 0

BV oprichten voor deelname VOF, naast eigen VOF

Binnenkort wil ik bij een fiscaal adviseur langsgaan om mijn concrete situatie te bespreken maar ik zou graag goed beslagen ten ijs komen en vraag jullie daarom eerst om advies.

 

Wat is de situatie? 

 

  1. momenteel heb ik samen met mijn vrouw een VOF, deze loopt goed met een gezonde winst waar we goed van kunnen leven. De winst is te laag voor omzetting naar BV omdat we nu beiden gebruik kunnen maken van de ondernemersaftrek.
  2. samen met een vriend wil ik een bedrijf starten, hij is ondernemer en heeft al een eenmanszaak die blijft bestaan. Een hobby die we samen hebben loopt wat uit de hand (auto's)
  3. We gaan geen schokkende dingen doen en veel risico verwacht ik niet maar ik wil 100% uitsluiten dat zijn handelen ooit impact kan hebben op mijn eigen VOF of mijn privé vermogen

 

Wat ik bedacht hebt (niet gehinderd door veel fiscale kennis) is om voor mij een Holding BV op te richten met daaronder een werkmaatschappij die vervolgens 1 van de 2 vennoten wordt. 

 

De verwachting is dat de omzet en winst relatief laag zullen zijn (we doen dit naast onze eigen bedrijven) en een BV is eigenlijk overkill (in elk geval op dit moment) maar een bedrijf is wel nodig voor bepaalde inkopen die we willen doen en een "normale" VOF tussen ons als natuurlijke personen zie ik niet zitten.

 

Ik denk dat ik op deze manier het risico bij de werkmaatschappij leg en de winst, die we niet opnieuw investeren in de VOF, naar de holding kan overbrengen zodat het daar ook veilig staat.

 

Het DGA loon maak ik met niet erg druk om, ik zal de belastingdienst vragen om deze op nul te zetten ivm de geringe winst, de vraag is alleen wel bij welke winst ik wel loon moet gaan uitkeren?

 

Zit ik met deze denkwijze in de goede richting? Of is een andere aanpak verstandiger? 

 

Bij wie kan ik het beste terecht hierna? Een notaris heb ik nodig voor het daadwerkelijk oprichten maar kan deze ook voldoende advies geven? Of is een tussenstap bij een fiscalist aan te raden?

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
14 uur geleden, The Toolman zei:
  • momenteel heb ik samen met mijn vrouw een VOF, deze loopt goed met een gezonde winst waar we goed van kunnen leven. De winst is te laag voor omzetting naar BV omdat we nu beiden gebruik kunnen maken van de ondernemersaftrek.
  • samen met een vriend wil ik een bedrijf starten, hij is ondernemer en heeft al een eenmanszaak die blijft bestaan. Een hobby die we samen hebben loopt wat uit de hand (auto's)
  • We gaan geen schokkende dingen doen en veel risico verwacht ik niet maar ik wil 100% uitsluiten dat zijn handelen ooit impact kan hebben op mijn eigen VOF of mijn privé vermogen

Een Holding plus een werk-BV voor een hobby ?

Hoeveel winst valt er te verwachten ?

 

Of het uit de hand loopt is een keuze die je voor jezelf maakt.

Een goed firmacontract en een aansprakelijkheidsverzekering zal goedkoper zijn en dezelfde bescherming geven.

Uitzonderingen bevestigen de regel ... Er zijn maar weinigen die een hobby tot een succesvolle onderneming kunnen laten uitgroeien.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo Cosara, bedankt voor je reactie! 

 

De hobby fase is wel voorbij, daarom de noodzaak/wens om het anders aan te gaan pakken. Het doel is niet om ervan te kunnen leven maar we willen het goed aanpakken, graag met een naam naar buiten kunnen treden en een entiteit hebben waar we de auto's op kunnen registreren. De brutowinst zal zo'n 10 á12.000 pp zijn, op jaarbasis. 

 

Met mijn geringe juridische kennis is het enige dat ik kan bedenken een constructie waarin ik via een BV deelneem, om er zeker van te zijn dat mijn eigen bedrijf en vermogen afgeschermd zijn. Dat dat wellicht overdreven is snap ik.  Als dit ook waterdicht te regelen valt met een contract dan vind ik dat ook prima, scheelt een hoop kosten en gedoe denk ik. 

Misschien kan iemand daar meer over vertellen? 

aangepast door The Toolman
Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, The Toolman zei:

Met mijn geringe juridische kennis is het enige dat ik kan bedenken een constructie waarin ik via een BV deelneem, om er zeker van te zijn dat mijn eigen bedrijf en vermogen afgeschermd zijn.

Daarbij ben je in loondienst van je eigen werk-BV ... met een daarbij behorend salaris. Dat weegt niet op tegen een brutowinst van zo'n 10 á12.000 pp.

 

De tijd dat je met de werk-BV in de auto-activiteiten stopt gaat ten koste van de uren die je in de man-vrouw firma stopt. Met andere woorden ... dat kan gevolgen hebben voor de  zelfstandigenaftrek in de man-vrouw firma.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Cosara zei:

Daarbij ben je in loondienst van je eigen werk-BV ... met een daarbij behorend salaris. Dat weegt niet op tegen een brutowinst van zo'n 10 á12.000 pp.

 

De tijd dat je met de werk-BV in de auto-activiteiten stopt gaat ten koste van de uren die je in de man-vrouw firma stopt. Met andere woorden ... dat kan gevolgen hebben voor de  zelfstandigenaftrek in de man-vrouw firma.

 

Terecht punt mbt het loon. Al lees ik wel dat als de winst relatief laag is je ook minder loon mag/kan uitkeren maar dat is inderdaad nog wel een grijs gebied voor me. 

 

Wat betreft de aftrek, daar maak ik me minder zorgen om, die 1225 uur is maar 24 uur per week. Daar kom ik makkelijk aan

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, The Toolman zei:

Terecht punt mbt het loon. Al lees ik wel dat als de winst relatief laag is je ook minder loon mag/kan uitkeren maar dat is inderdaad nog wel een grijs gebied voor me. 

Mogen is hierin een te groot woord ...

Je kunt een onderbouwd verzoek tot verlaging van het gebruikelijk loon indienen als de BV door het opstarten van de onderneming deze niet kan betalen. Dat mag maximaal 3 jaar vanaf het moment dat de BV  inhoudingsplichtig wordt. Het loon mag echter, op basis van het aantal werk-uren, niet lager zijn dan het wettelijk minimumloon.

 

54 minuten geleden, The Toolman zei:

Wat betreft de aftrek, daar maak ik me minder zorgen om, die 1225 uur is maar 24 uur per week. Daar kom ik makkelijk aan.

Zolang je dat administratief maar kunt onderbouwen ... zowel voor jezelf als voor je echtgenote.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

 

Joost Rietveld voorlopig zal er weinig echte winst zijn, daarnaast zal er ook wat gereserveerd worden als werkkapitaal.  

 

Wat ik online lees is dat winst die er niet is je ook niet als loon kan uitkeren, al lees ik wel weer dingen over "fictief loon" als verschil tussen dat wat wel uitgekeerd is en wat eigenlijk gebruikelijk is.. Is dat nog iets om bang voor te zijn?

 

Nou is die vriend van mij gekomen met die VOF constructie maar we kunnen toch net zo goed beiden een eigen holding nemen en dan samen een BV voor de activiteiten? 

 

Naast het afschermen van mijn bedrijf en vermogen is het is voor ons ook belangrijk dat we een rechtsvorm hebben voor het registreren en verzekeren van de auto's. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.