Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Roel J

[Artikel] Coolblue lijkt in te grijpen in de marketing en prijzen in strijd tegen corona

Recommended Posts

Sinds gisteren zijn er grote wijzigingen in prijzen bij Coolblue, al 1,5 dag gonst het van de geruchten waarom dat is en Coolblue reageert nog niet op de wijzigingen.

 

Lijkt mij wel een interessant onderwerp om te volgen vanuit meerdere oogpunten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een slimme zet van Coolblue.

 

Een leeglopende voorraad compenseren door wat je hebt duurder te verkopen is in meerdere opzichten beter dan "Nee" te moeten verkopen.

Zo vlieg je minder snel door voorraad heen. Je verliest wellicht wat klantjes op bepaalde momenten maar anderen compenseren dat weer door de meerprijs wel te betalen.

Vervolgens ook de traffic gaan beïnvloeden door parterlinks buiten werking te stellen. Zo zorg je ervoor dat er meer organisch traffic is voor je producten en een affiliate die 1 product heel erg pusht er niet meer voor kan zorgen dat je snel door een bepaalde voorraad heen bent.

 

Wellicht hoopt Coolblue op een flinke schaarste, zijn ze aan het hamsteren en hebben ze straks als enige een serieuze voorraad... :partying-face:

Maar een serieuzere gedachte is dat Coolblue heel strategisch bezig is om deze handelscrisis te overwinnen. Als ze dit nu goed doen, maakt dat ze zo veel sterker in de markt.

 

Toevoeging;

Ik denk dat het doel van Coolblue nu is om de cashflow op peil te houden. Zonder producten stort dat helemaal in.

Zonder meer grip op traffic kun je voor rare verrassingen komen te staan voor producten met lage marge/flinke externe push.

Dit brengt wat balans aan.

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, MrHTTP zei:

Ik denk dat het doel van Coolblue nu is om de cashflow op peil te houden. Zonder producten stort dat helemaal in. Zonder meer grip op traffic kun je voor rare verrassingen komen te staan voor producten met lage marge/flinke externe push. Dit brengt wat balans aan.

 

Huh? Het is volgens mij veel simpeler. Bij schaarste gaan de prijzen omhoog.

 

Er zijn speciale revenue optimization systems die daarbij behulpzaam zijn, dus dan dicteert de dashboard simpelweg: aanvoer neemt af, prijs kan omhoog! Misschien dat dat bij Coolblue een automatisch proces is. Dat zou eigenaardige prijsschommelingen verklaren. 

 

Dat ze affiliates afkoppelen vind ik wel drastisch. Kunnen we over een tijdje vergelijken of Mediamarkt daar garen bij spint.  :thinking-face:

 

Edited by TwaBla

Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, TwaBla zei:

Huh? Het is volgens mij veel simpeler. Bij schaarste gaan de prijzen omhoog.

In dit geval gebeurt er wel meer dan alleen een prijsverhoging. Daar is, gezien de artikelen, geen discussie over mogelijk. De strategie is wel wat dieper dan "schaarste => dus prijs omhoog". Het verklaard namelijk niet waarom je een geldstroom als linkpartners uit zet (dat is toch juist minder geld?!). Dat kan je pas verklaren als je verder kijkt dan alleen schaarste ansich...

 

8 uur geleden, TwaBla zei:

Er zijn speciale revenue optimization systems die daarbij behulpzaam zijn, dus dan dicteert de dashboard simpelweg: aanvoer neemt af, prijs kan omhoog! Misschien dat dat bij Coolblue een automatisch proces is. Dat zou eigenaardige prijsschommelingen verklaren. 

Dat ze een systeem hebben zal best. Dat er op een dag een computer begon te piepen en uit zichzelf deze strategie (in zijn volledigheid) adviseerde lijkt me sterk.

 

8 uur geleden, TwaBla zei:

Dat ze affiliates afkoppelen vind ik wel drastisch.

Dat geeft dus al aan dat "schaarste => dus prijs omhoog" te simpel is.

Er is dus duidelijk ook een behoefte om traffic te reguleren en

om (even) geen kosten kwijt te zijn aan affiliates.

 

Als ik me dan verder afvraag waarom je de affiliates tijdelijk afsluit dan kom ik ook bij een praktische reden;

Namelijk het herberekenen van marges en dus ook affiliatepercentages.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel vaste kosten, (oa 4600 man personeel) hoge omzet van 1.5 miljard, winst van net 15 miljoen, en dan geen inkoop en dus verwachte verkoop meer hebben, ai

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uh, volgens mij heeft CB ruim voldoende backing. Het concurrentieveld dunt alleen maar verder uit als dit een lange leverstop (crisis) wordt.

 

De enige risicofactoren die mogelijk voor verhoogde kwetsbaarheid zorgen lijken mij hoge omzetsnelheden en lage voorraden (als dat al zo is), maar dat maakt een onderneming ook flexibel.

 

Het merk is sterk genoeg en de naamsbekendheid is op het niveau van als eerste spontaan herinnerd worden (dan zou je ook kunnen testen of je nog wel affiliates nodig hebt). Zie de bergen free publicity die nu verkregen wordt. Deze kost nauwelijks wat.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het ook vooral een interessante strategie / reactie van coolblue op de marktsituatie. Het lijkt een beetje op de eerste bank die negatieve rente (durfde) aan te kondigen. Je wordt er niet populairder van, maar noodzakelijk is het wel..

Vorige week zag ik een reportage over hoe de gevolgen van de crisis op de goederen levering nog "moet beginnen" omdat het zeetransport naar EU ca 4 weken duurt.

De impact op de luchtvracht was vrijwel direct merkbaar met daling van 80%-90% bij vrachtvluchten. Terwijl zeevracht nog even op peil bleef en maar 20% daalde in de eerste weken na de start. Nu komen we dus langzaam in de periode dat de (grote) aanvoer via zee gaat stagneren en tekorten voelbaar gaan worden.

Kortom qua timing lijkt het wel te kloppen dat coolblue nu komt met aanpassingen in de prijsstrategie, ze waren al nooit de prijsvechter. Maar het is wel een gedurfde strategie want op de ultra korte termijn kan het je handel ook stilleggen, een voorbeeld dat veel voorbij komt is de Iphone die van 420 naar 690 is gegaan. Dat is een mooi stukje extra marge.. als iemand hem koopt..

 

Het is natuurlijk wel zo dat coolblue tov bol.com wel een veel betere controle heeft over prijs en assortiment omdat ze alles zelf aanbieden.

Ik vond de platformstrategie van bol.com heel intressant, maar nu maakt het ze ook kwetsbaar.. Als al die kleinere verkopers geen handel meer kunnen krijgen vallen ook de order en handlingfees weg.. En bol kan de prijzen voor eigen handel ook niet zomaar verhogen.

 

Ik denk dat Amazon de introductie in NL wel zal uitstellen tot na de corona-crisis.

 

Al met al de reden om deze move van coolblue te delen via dit artikel..

En inmiddels heeft coolblue ook een reactie gegeven richting affiliate partners.

 

afbeelding.thumb.png.0c66585a6fd447ab0c65375c44f9641a.png

bron: https://www.webwinkelcommunity.nl/coolblue-stopt-per-direct-marketing/

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toevoeging Roel J.

 

Ik lees al weken op Hardware.info dat er hardware vendors zijn die problemen (gaan) ervaren.

https://nl.hardware.info/nieuws/70885/coronavirus-zorgt-voor-vertragingen-in-productie-displays-en-mogelijk-iphones---prijsstijgingen-zijn-mogelijkheid

https://nl.hardware.info/nieuws/71082/acer-geeft-update-over-verwachte-impact-covid-19-virus

 

47 minuten geleden, Roel J zei:

een voorbeeld dat veel voorbij komt is de Iphone die van 420 naar 690 is gegaan.

Of dat weer direct gelinkt is aan bovenstaand artikel dat ik deelde durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel durf te zeggen is dat Coolblue tech-savy genoeg is om heel precies een prijs te bereken die net op het randje is (op basis van gebruikersgedrag) en misschien ook wel dynamische prijzen gebruikt (op basis van de actieve gebruiker).

 

Het is inmiddels alweer een oude online verkooptruc om mensen die een web site bezoeken via een Mac een hogere prijs te tonen dan die met een PC.

Om die reden zijn er ook mensen die shoppen via een VPN om te kijken of andere landen (die je faket via je VPN verbinding) andere prijzen voorgeschoteld krijgen.

Het zal me niets verbazen als Coolblue hun gegevens (Big data) gekoppeld hebben om per product tot een prijs te komen die in eerste instantie misschien wel absurd lijkt (voor de consument) maar onder de streep niet slecht uitpakt voor Coolblue zelf.

Een Apple gebruiker is immers erg merk-trouw en een 1op1 alternatief voor de iPhone (lees iOS/Apple-ecosysteem) is er niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat deze crisis waarschijnlijk om (ook) maatregelen vraagt die niet (alleen) op tech-savy big data is gebaseerd. Ik denk dat er weinig algorithmen zijn die vrijwel volledige uitval van inkoop kunnen berekenen..

 

Sprout lijkt redelijk gefrustreerd te raken over het feit dat Coolblue (naar hen) geen verdere toelichting geeft, nadat ze zelf de conclusie hadden getrokken dat het een technische chaos moet zijn bij coolblue, nu de verklaring geen hack of technische storing blijkt, valt de realiteit van een strategiewijziging als gevolg van bijzondere marktomstandigheden een beetje tegen als verklaring..

 

 

Het is wel duidelijk dat het hier om een goed geplande actie gaat. op do 20 februari hebben ze de jaarcijfers 2019 naar buiten gebracht en op vrijdag 21 feb wordt in de namiddag de eerste stappen gezet voor temperen van omzet.. Netjes voor het (carnavals)weekend en voorjaarsvakantie, geeft je zomaar 2-3 dagen de tijd om in het weekend alles door te voeren terwijl de pers niet meteen op je huid zit.. en de helft van Nederland bezig is met carnaval of skivakantie..

Ik snap ook wel dat ze er niet (uitgebreid) op in gaan, dit raakt de bedrijfsstrategie waarmee je probeert je concurrenten voor te blijven of op achterstand te zetten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat coolblue niet zomaar zijn marketing op stop zet, het bedrijf zet miljoenen per dag om, ik denk niet dat ze dit zomaar even op pauze zetten. Dit geeft al echt aan hoelaat het is. Je ziet al waar het virus zit, dat alles stil ligt, en alles lijkt heel dichtbij te komen, met besmettingen in italie.

 

 


Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, MrHTTP zei:

In dit geval gebeurt er wel meer dan alleen een prijsverhoging.

 

Maar ook die andere maatregelen zijn zo te verklaren. Schaarste: dus marketiingkosten drukken. Waarom zou je affiliates laten mee-eten als je van organic ook kan leven. 

 

Dus complexe verhalen over cashflow en trafic temporeren zijn niet nodig.  CB heeft de groothandel leeggekocht, zijn pakhuizen gevuld (moet je ook maar aannemen dat ze die hebben) en zoekt nu de veilige haven op voor de naderende storm. Ze weten immers dat de aanvoer maanden verstoord gaat zijn. De containers staan in China leeg op de kade.

 

Het kan trouwens ook maar zo zijn dat er de komende drie  maanden veel minder gekocht wordt door de consument. :thinking-face:


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bron: https://nl.hardware.info/nieuws/71119/eventuele-tekorten-aan-hardware-gaan-pas-over-2-maanden-spelen

 

Quote

Op korte termijn geen schaarste

Hardware Info heeft de afgelopen 24 uur met diverse bronnen bij webwinkels, distributeurs en fabrikanten van hardware gesproken om een beeld te vormen van de problematiek. Op korte termijn valt slechts voor enkele specifieke producten of merken schaarste te verwachten, zo blijkt uit onze rondgang. In dergelijke gevallen is er doorgaans sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waardoor het uitblijven van nieuwe leveringen na het Chinees Nieuwjaar direct tot een probleem leidt.

 

Quote

Ander verhaal voor consumentenelektronica en witgoed

Opvallend is dat Coolblue, in tegenstelling tot wat het in zijn summiere communicatie suggereert, in elk geval als het om computerhardware gaat niet aan het hamsteren is geslagen. De opmerkelijke strategie van het bedrijf is vermoedelijk meer gericht op producten als smartphones, televisies en wasmachines. Het zwaartepunt van de productie ligt daarbij nog veel meer in China dan bij hardware het geval is.

 

@TwaBla Kunnen we niet gewoon allebei (desnoods deels:face-savoring-food:) gelijk hebben? :face-with-rolling-eyes:

Als je flink gaat inkopen zoals Coolblue zegt dan heb je toch geld nodig (cashflow), wellicht even meer dan gebruikelijk (terwijl de rest ook blijft doorlopen). Hun methode om nu snel hogere marges te pakken is door affiliates (waaronder ook productvergelijkers) uit te zetten en de prijzen omhoog. Die eerste methode is toch gewoon een onderdeel van inbound traffic management, net als wat jij zegt "...als je van organic ook kan leven. " een vorm van inbound traffic management is.

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Het kan trouwens ook maar zo zijn dat er de komende drie  maanden veel minder gekocht wordt door de consument. 

Daar heb je een punt.

 

Quote

Genoeg voorraad voor 1 à 2 maanden

Voor veruit de meeste hardware liggen er echter nog voldoende voorraden in de Benelux; veel distributeurs en fabrikanten geven aan nog makkelijk een à twee maanden vooruit te kunnen. Daarnaast zijn maart en april  traditioneel 'slow season' in deze markt - een bron gaf Hardware Info te kennen dat de timing van deze situatie, als hij dan toch moet plaatsvinden, 'niet beter kon'. Voorts is het een goed gebruik om vlak voor Chinees Nieuwjaar, waarvan de viering vandaag precies een maand geleden begon, nog even flink wat containers richting Europa te sturen. Zeevracht is doorgaans een week of zes onderweg, dus in de komende weken worden de magazijnen nog gevuld.

 

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, MrHTTP zei:

 

@TwaBla Kunnen we niet gewoon allebei (desnoods deels:face-savoring-food:) gelijk hebben? :face-with-rolling-eyes:

 

Met 90% van jouw verhaal ben ik het volledig eens @MrHTTP.

 

Mijn idee is echter dat het cashflow- en traffic-deel de indruk wekken dat de maatregels van Coolblue diep doordacht zijn, terwijl het volgens mij vooral een opportunistische reactie is die wellicht door vrees voor de komende weken geïnspireerd is. Bij computer hardware dringen de Corona-effecten net als bij auto's wat trager door, omdat productie in omliggende landen plaats vindt en alleen bepaalde onderdelen uit China komen.  Bij consumentenelektronica is China vaak wel het herkomstland (ook als de afbouw plaatsvindt in Turkije of Tunesië), dus daar worden tekorten eerder voelbaar.

 

Die kostenverlaging (affiliates) en prijsverhoging is dus geen manier om snel meer geld te verdienen dat nodig is om de voorraad uit te breiden, maar gewoon een opportunisme dat ingebakken zit in revenue optimization. Vraag niet of het kan, maar profiteer ervan! De meeste detaillisten durven dit niet, maar ze gaan Coolblue vast wel volgen. Terwijl Coolblue waarschijnlijk zag dat Apple er ook geen probleem mee had om de prijzen op te trekken.

 

Wat wordt er binnenkort nog meer duurder? 

 

Edited by TwaBla

Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 25-2-2020 om 01:25, TwaBla zei:

 

Dat ze affiliates afkoppelen vind ik wel drastisch. Kunnen we over een tijdje vergelijken of Mediamarkt daar garen bij spint.  :thinking-face:

 

 

Niet alleen Mediamarkt hoor, een niet nader te noemen groot platform zeker ook. Zit een hele mooie piek in affiliate verkopen.....:smiling-face-with-sunglasses:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als dit overwaait, is Coolblue zijn affiliates kwijt. Ben benieuwd wie het laatst lacht...


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, TwaBla zei:

En als dit overwaait, is Coolblue zijn affiliates kwijt. Ben benieuwd wie het laatst lacht...

“Onnatuurlijke” links — of technisch meer precies: links zonder de juiste markup — worden steeds strenger afgestraft. Dat kan deze noodingreep (mede) verklaren, want nu zijn ze ook in één keer van alle ongewenste links af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 116 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept