• 0

Welke financieringsvorm inkopen bestaand bedrijf

Momenteel ben ik in gesprek met een bedrijf bestaande uit twee personen. Beide eigenaar van een holding vanwaaruit uit zijn hun zaken doen.

Hieronder hangen beide personen met ieder hun eigen holding. Maandelijks keren ze een management fee uit naar hun eigen holding voor de werkzaamheden. Het idee is dat iedere persoon dan ook geheel zelf beslist welke uitgaven ze doen qua salaris, keuze auto en andere zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid.

Ik ben gevraagd om hier aan deel te nemen en niet als werknemer bij hen te starten maar als mede aandeelhouder in spe. Concept is dat ik dezelfde management fee maandelijks ontvang en mijn eigen holding ook onder de hoofd holding hang. Het idee is dat ik na een jaar of 3 -4 tot 10% van de aandelen kan groeien en daarna naar een totaal van 33%. ik  heb eerste inzicht gekregen in de cijfers en de zaken laten sinds de start tien jaar geleden mooie groei zien. Winst voor belasting ongeveer 550K euro met een omzet van 7M euro. Een groot deel van de ze winst wordt over de aandelen verdeeld per jaar. Het voorstel is dat ik na het eerste jaar 10% van de winst krijg uitgekeerd.  We willen graag zien na dit jaar of er genoeg basis is om samen door te gaan. Wanneer zij besluiten niet verder te willen krijg ik 10% van de winst en gaan we uit elkaar. Wanneer ik besluit te stoppen 50% van de winst. Wanneer we samen doorgaan  willen ze na het eerste jaar ook een inbreng van mij uit zien om de vrijblijvendheid factor er uit te halen. Een bedrag is niet genoemd en ze vragen mijn hier over na te denken qua hoogte. 

 

Hoe bepaal ik nu welke bijdrage als eigen inbreng reëel is wanneer ik na dit eerste jaar verder wil?

 

Stel er is een bedrag duidelijk hoe moet dat worden ingezet?

 

Ik heb een 10k eigen spaargeld en ongeveer 80K overwaarde op mijn huis?

Kan ik dit dan financieren? met een tweede hypotheek? of moet ik dit financieren via een bank?

 

Welke vragen moet ik nog meer stellen? of welk advies moet ik inwinnen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bullseye,

 

Mooi project waar u mee bezig bent. Klinkt als een leuke uitdaging voor de komende jaren! Wat zou uw persoonlijke toegevoegde waarde zijn aan deze onderneming? Met andere woorden, waarom zouden de twee huidige eigenaren specifiek u willen betrekken bij deze structuur?

 

Daarnaast is het interessant om te weten of u een bestaande verhouding heeft met de bestaande eigenaren? Én hoe de toekomst eruit ziet, zijn de bestaande aandeelhouders ouder of even oud als u en hoe ziet het toekomst perspectief van het bedrijf eruit (is er significante groei geprognotiseerd, willen jullie het bedrijf op termijn verkopen, neemt u het over van de bestaande aandeelhouders etc.).

 

Afhankelijk van uw antwoorden kunnen deze vragen relevant zijn.

 

U kunt dit vraagstuk van twee kanten bekijken, de praktische en de theoretische kant.

 

Vanuit theoretisch perspectief kunt u de waarde bepalen aan de hand van de historische cijfers in combinatie met de begroting van enkele jaren vooruit. Boekhoudkundig is het namelijk zo dat u een deel van de aandelen overneemt, hiervoor is het gebruikelijk om tenminste de reële waarde van deze aandelen te betalen. Om de reële waarde van aandelen te bepalen kijkt u gewoonlijk naar waar de onderneming nu staat (qua resultaten, met name cash flow) en waar u verwacht dat de onderneming over 5+ jaren zal staan. Dit doet u aan de hand van bovenstaande informatie.

 

Vanuit de praktische kant is het de vraag, wat is uw inbreng u persoonlijk waard? Dit hangt sterk af van uw antwoorden hierboven. Als u 10% van de aandelen krijgt en op basis van uw kennis van de organisatie weet dat dit gelijk staat aan ongeveer 10% van 550K winst per jaar kunt u voor uzelf bepalen hoeveel keer de winst (deze term is ook wel bekend als de multiplier) u acceptabel vindt om te betalen voor dit aandeel in dit bedrijf. Hieruit kunt u uw persoonlijke ROI ofwel return on investment berekenen bijvoorbeeld een multiplier van 3, zou in redelijke mate gelijk moeten staan aan een ROI van 3 jaar. In de praktijk heb ik hiervoor multipliers gezien variërend van 3 tot 30 en hoger, dit is zeer sterk afhankelijk van het type bedrijf en de groei mogelijkheden. Een multiplier van 3 zou in u voorbeeld bijvoorbeeld uit kunnen komen op een inleg van ongeveer 165K. Het is belangrijk dat u kritisch kijkt naar de basis voor uw multiplier, is het terecht dat u de door u genoemde EBITDA hanteert of is het logischer om hier nog bepaalde bedragen uit te elimineren?

 

De financiering van deze inleg kan op vele manieren.

U benoemd reeds een hypotheek op de overwaarde van uw huis, dat is een mogelijkheid. Ik zou u echter aanraden deze mogelijkheid pas als allerlaatste aan te wenden. U kunt allereerst naar de bank gaan om na te gaan of u uw inleg kunt financieren met 10% van het bedrijf als onderpand (dit zou dan ook goedgekeurd moeten worden door de bestaande aandeelhouders). De meest logische oplossing is in mijn optiek echter dat u uw eigen Holding BV start. U kunt dan een rekening courant verhouding of lening aangaan met het bedrijf waarin u 10% aandelen neemt. U krijgt hiermee feitelijk een schuld aan de BV waarin u aandelen neemt, deze schuld kunt u (afhankelijk van de afspraken die u maakt met de bestaande aandeelhouders) aflossen per jaar op het moment dat u de management fee uitgekeerd krijgt. Zo kan u afspreken dat u in een jaar waarin de management fee <50K is u maximaal 10% van deze beloning aflost op uw schuld, bij een management fee >50K <100K 25% etc.

 

Mod edit: HL is niet bedoeld om klanten te werven, tekst verwijderd 

 

Hartelijke groeten!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerst ontzettend bedankt voor deze uitgebreide terugkoppeling! Ik maak graag nog wat meer duidelijk.

 

 

Mooi project waar u mee bezig bent. Klinkt als een leuke uitdaging voor de komende jaren! Wat zou uw persoonlijke toegevoegde waarde zijn aan deze onderneming? Met andere woorden, waarom zouden de twee huidige eigenaren specifiek u willen betrekken bij deze structuur?

Er is wel eens personeel aangenomen voor verdere uitbreiding maar nooit tot een succes. Er is geen ambitie om door te groeien naar een organisatie met 10 man personeel op dit moment. Ik ben jaren geleden ook in gesprek geweest maar is vanuit concurrentiebeding nooit tot bloei gekomen. Ik heb nog een groot netwerk omdat ik jaren in de brach zit maar altijd als loonwerker. Zij zien dit als een kans om mij er bij te betrekken om de business verder uit te berijden en ook met nieuwe leveranciers de business ver uit te breiden.

 

 

Daarnaast is het interessant om te weten of u een bestaande verhouding heeft met de bestaande eigenaren? Én hoe de toekomst eruit ziet, zijn de bestaande aandeelhouders ouder of even oud als u en hoe ziet het toekomst perspectief van het bedrijf eruit (is er significante groei geprognotiseerd, willen jullie het bedrijf op termijn verkopen, neemt u het over van de bestaande aandeelhouders etc.).

 

Afhankelijk van uw antwoorden kunnen deze vragen relevant zijn.

Ik heb momenteel geen bestaande verhouding met hen. Zij zijn ongeveer 10 jaar ouder en willen het bedrijf misschien over 10 jaar overdragen? De groei is afhankelijk van onze inspanningen en natuurlijk de conjuctuur. (industrie)

 

 

U kunt dit vraagstuk van twee kanten bekijken, de praktische en de theoretische kant.

 

Vanuit theoretisch perspectief kunt u de waarde bepalen aan de hand van de historische cijfers in combinatie met de begroting van enkele jaren vooruit. Boekhoudkundig is het namelijk zo dat u een deel van de aandelen overneemt, hiervoor is het gebruikelijk om tenminste de reële waarde van deze aandelen te betalen. Om de reële waarde van aandelen te bepalen kijkt u gewoonlijk naar waar de onderneming nu staat (qua resultaten, met name cash flow) en waar u verwacht dat de onderneming over 5+ jaren zal staan. Dit doet u aan de hand van bovenstaande informatie.

 

Vanuit de praktische kant is het de vraag, wat is uw inbreng u persoonlijk waard? Dit hangt sterk af van uw antwoorden hierboven. Als u 10% van de aandelen krijgt en op basis van uw kennis van de organisatie weet dat dit gelijk staat aan ongeveer 10% van 550K winst per jaar kunt u voor uzelf bepalen hoeveel keer de winst (deze term is ook wel bekend als de multiplier) u acceptabel vindt om te betalen voor dit aandeel in dit bedrijf. Hieruit kunt u uw persoonlijke ROI ofwel return on investment berekenen bijvoorbeeld een multiplier van 3, zou in redelijke mate gelijk moeten staan aan een ROI van 3 jaar. In de praktijk heb ik hiervoor multipliers gezien variërend van 3 tot 30 en hoger, dit is zeer sterk afhankelijk van het type bedrijf en de groei mogelijkheden. Een multiplier van 3 zou in u voorbeeld bijvoorbeeld uit kunnen komen op een inleg van ongeveer 165K. Het is belangrijk dat u kritisch kijkt naar de basis voor uw multiplier, is het terecht dat u de door u genoemde EBITDA hanteert of is het logischer om hier nog bepaalde bedragen uit te elimineren?

 

De financiering van deze inleg kan op vele manieren.

U benoemd reeds een hypotheek op de overwaarde van uw huis, dat is een mogelijkheid. Ik zou u echter aanraden deze mogelijkheid pas als allerlaatste aan te wenden. U kunt allereerst naar de bank gaan om na te gaan of u uw inleg kunt financieren met 10% van het bedrijf als onderpand (dit zou dan ook goedgekeurd moeten worden door de bestaande aandeelhouders). De meest logische oplossing is in mijn optiek echter dat u uw eigen Holding BV start. U kunt dan een rekening courant verhouding of lening aangaan met het bedrijf waarin u 10% aandelen neemt. U krijgt hiermee feitelijk een schuld aan de BV waarin u aandelen neemt, deze schuld kunt u (afhankelijk van de afspraken die u maakt met de bestaande aandeelhouders) aflossen per jaar op het moment dat u de management fee uitgekeerd krijgt. Zo kan u afspreken dat u in een jaar waarin de management fee <50K is u maximaal 10% van deze beloning aflost op uw schuld, bij een management fee >50K <100K 25% etc.

 

 

 

Ik sta er voor open om met u in contact te komen om nadere vragen verder toe te lichten.

Hartelijke groeten!

 

Ontzettend bedankt voor deze eerste informatie ik heb nog veel vragen. Kk sta er ook voor open om een adviseur te raadplegen wanneer we in de tweede fase komen. 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Ik denk dat het van belang is om de mogelijkheden tot financiering te bespreken met de partners waarmee u in zee wilt gaan.

Daarnaast is het aan te raden om met hen te spreken over de toekomst verwachtingen. Ben hierin kritisch naar uzelf en uw business partners.

 

Als onafhankelijk financieel adviseur kan ik inderdaad niet anders dan aanraden om een financieel adviseur te betrekken wanneer u in de volgende fase komt. 

 

Stuur me gerust een privé bericht met uw resterende vragen, ik ben ervan overtuigd dat ik u verder kan helpen.

beste Roger, hier is HL niet voor bedoeld (naar opdrachten hengelen). We zijn een forum en juist de wijze waarop we op het forum open en transparant kennis delen is de kracht.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.