• 0

Management BV met minderheidsbelang?

(aangepast)

Beste allemaal, 

 

Ik heb reeds veel gezocht op de management BV constructie, maar niet echt een topic gevonden dat 100% aansluit bij mijn situatie. Graag ontvang ik uw advies....

 

Ik ben bestuurder (arbeidsovereenkomst) van een werk BV waarvan 100% van de aandelen in een Holding BV zitten. Van deze Holding heb ik een minderheidsbelang van 4.9%. Nu vroeg ik me de volgende zaken af:

1. Kan ik ipv een arbeidsovereenkomst een eigen management BV oprichten en gaan werken met een management overeenkomst ?

2. Kan deze management overeenkomst rechtstreeks met de werk  BV worden gesloten? ook al heb ik aandelen van de holding BV? 

3. Wat zijn in uw ogen de voor- of nadelen om dit wel of niet te doen?

4. Wat verandert er in 1, 2 en 3 als ik in de toekomst een meerderheidsbelang van 10-15% in de holding BV verkrijg?

 

Ik zie uw reactie heel graag tegemoet! Alvast hartelijk dank....

 

aangepast door Frits_Bestuurder
Fout bij indienen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

Dag Frits, 

 

1 en 2: dat kan, mits jouw management BV de aandelen van privé koopt. Zonder bezit van aandelen in jouw management BV zal jouw arbeid voor de dochter BV gezien worden als een dienstbetrekking bij de dochter BV en dus niet als omzet voor je management BV.

 

Denk even zo: als jouw management BV geen aandelen in de dochter BV heeft, dan is de dochter BV gewoon een opdrachtgever van jouw management BV. Dan kijk je naar arbeid, betaling daarvoor en gezag: voilà dienstbetrekking bij de dochter BV. 

 

Heeft de management BV aandelen dochter BV in bezit, dan bestuur jij als manager van de management BV de dochter BV. Geen dienstbetrekking bij de dochter BV. 

 

3: nadeel is dat bij 4,9% de deelnemingsvrijstelling ontbreekt. Dus dividend en winst uit verkoop aandelen blijven voor jouw management BV niet onbelast (daarvoor is 5% minimaal nodig). Pluspunt is dat je zelf beslist hoe je de inkomsten van je management BV besteedt. Waarbij het minimale 46k dga-loon (of 75% van een marktconform loon en niet minder dan de best betaalde medewerker in loondienst binnen het concern) uiteraard als eerste om de hoek komt kijken.  

4: dan vervalt het probleem bij 3.

 

Voor de verwerving van de 4,9% aandelen door jouw management BV moet een zakelijke prijs betaald worden, eventueel kun je die (4,9% dochter BV) aandelen gebruiken als storting op het aandelenkapitaal bij oprichting van jouw BV. Daarmee ruil je in feite de aandelen dochter BV voor de aandelen management BV. De aandelen dochter BV moeten daarvoor wel gewaardeerd worden. Ook is die transactie in beginsel onbelast, tenzij het gezien wordt als lucratief belang, belast in box 1. 

 

Daarnaast is het altijd oppassen met je rechtszekerheid. Nu ben je werknemer van de dochter BV met bescherming tegen ontslag, een voorziening van inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, wellicht zelfs pensioen. 

 

Ga je uit dienst en via managementfee werken, dan word je werknemer van je eigen BV. Nog steeds sociaal verzekerd (WW, WIA), maar de wijze waarop je bij arbeidsongeschiktheid (AO) een inkomen kunt halen, wijzigt drastisch. 

 

Jouw management BV is immers de werkgever. Daar ligt de verplichting tot het doorbetalen van loon voor maximaal 104 weken bij ziekte/AO. Met 4,9% van het stemrecht kun je het opzeggen van de managementovereenkomst niet tegenhouden.  Hoe komt jouw BV dan aan inkomsten om jouw ziekengeld uit te keren?!

 

Dat kun je alleen ondervangen als de andere aandeelhouders op voorhand instemmen met doorbetaling van jouw fee gedurende maximaal 104 weken. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. 

 

Verder is het relevant of je als werknemer een CAO hebt of een pensioenregeling, die je mogelijk kwijtraakt door het spel te spelen van kleine aandeelhouder. 

 

Last but not least: met 4,9% van de aandelen in de holding heb je in feite niets in te brengen qua zeggenschap. Ook met 10 of 15% niet. Je arbeidsovereenkomst met de dochter BV lijkt mij nu meer waard dan de vrijheid van een eigen management BV. 

 

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.