• 0

50/50 verhouding bij opzet BV

Beste leden,

 

Op dit moment ben ik in onderhandeling over een overname. De huidige eigenaar wil van zijn bedrijf af in verband met pensioen.

De opzet is dat ik samen met een huidige werknemer van het over te nemen bedrijf de nieuwe eigenaar word.

We overwegen een activa-passivatransactie en zetten daarvoor een nieuwe BV op. Het punt waar we op dit moment tegenaan lopen is de aandelenverdeling in de nieuw op te richten BV.

 

Laat ik allereerst wat achtergrondinfo geven.

Inmiddels ben ik 4 jaar actief als ondernemer in de verhuisbranche. Ik werk vanuit een eenmanszaak.

Voordat ik in deze branche begon heb ik al eens (spelenderwijs) deel uitgemaakt van een VOF.

 

Destijds ben ik vanaf 0 begonnen en inmiddels draait mijn bedrijf prima. Het is dan ook de bedoeling om mijn bedrijfsactiviteiten in eerste instantie gescheiden te houden van de nieuw BV.

Het bedrijf in kwestie is een zelfde soort bedrijf dat inmiddels al lang bestaat (eigenlijk geen idee hoe lang precies maar dat zal een jaar of 100 zijn).

De naamsbekendheid die de leeftijd van het bedrijf met zich meebrengt is ook een van de punten waardoor ik geïnteresseerd ben in de overname.

We werken inmiddels een tijdje regelmatig samen (in/uithuur personeel en materieel) en sparren regelmatig.

De huidige eigenaar heeft mij een aantal maanden geleden benaderd met de vraag of ik geïnteresseerd ben om samen met een medewerker van hem het bedrijf over te nemen.

In eerste instantie was de bedoeling dat zijn medewerker het bedrijf over zou nemen maar dat kwam niet van de grond.

 

 

De gesprekken zijn aardig op gang en de doelstelling is om de overname 1 juli dit jaar rond te hebben. 

We zijn nu op het punt waarop we concrete afspraken gaan maken  voor de nieuwe BV en lopen tegen de aandelenverhouding aan. 

 

Verder dan 50/50 komen we niet. Hierop loop ik eigenlijk vast en hoop ik dat er leden zijn die wat commentaar willen geven op bovenstaand verhaal en mij verder kunnen helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gevoel dat Joost uit/proeft leeft ook bij mij.

Als tip scheidt bedrijfseigendom van werk- of ondernemerservaring en dagelijkse leiding.

Kortom houd het eigendom van de BV op 50/50 want al bij 51/49 krijg je compleet andere verhoudingen want dan heeft altijd 1 partij de overhand over de ander..

 

Laat (grote) werk- of ondernemerservaring terugkomen in de rolverdeling en eventueel in de managementfee en overeenkomsten.

bijvoorbeeld als jou rol meer algemeen/commercieel directeur wordt en de (voormalig) werknemer meer dagelijkse leiding krijgt over de verhuisploegen en werkplanning.

Beide rollen zijn cruciaal voor het succes van de onderneming. Een deel van de beloning van beide kan afhankelijk gemaakt worden van bepaalde doelstellingen.

 

Wat voor mij als toekomstig partner wel een serieus probleem zou zijn is dat jij je eigen onderneming in dezelfde branche ernaast blijft doen. Dat zorgt dat niet jou hele focus op de overgenomen onderneming ligt en dat zou voor mij reden zijn om dat ofwel terug te zien in de aandelenverhouding te eisen of minimaal in de managementfee vanwege je part-time beschikbaarheid.

Ik denk dat een bedrijf in dezelfde branche voor mij alleen bespreekbaar zou zijn als je een andere deelmarkt of niche (bijv pianovervoer of alleen zakelijke markt) bedient en je je eenmanszaak alleen op afstand hoeft aan te sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.