• 0

Verhuizing naar grensgebied DE - werken in NL

Goedenavond, ik hoop dat er mensen zijn die wellicht suggesties voor ons zouden hebben in de navolgende kwestie:

Mijn partner is een ZZp-er die al sinds jaar en dag  in de prov. Groningen werkt.  Met de gedachte om met een kleiner budget toch dichter bij zijn werkgebied te gaan wonen dan dat we nu wonen, hadden wij het "geweldige" idee opgevat om ons te richten op de Duitse koophuizenmarkt net over de grens aldaar.  Het leek ons ideaal, ook omdat we dan meer ruimte voor het werkmaterieel aan huis zullen hebben dan dat we nu hebben bij ons huidige huurhuisje etc. etc. Waarbij het dus de bedoeling zou zijn dat mijn vriend, wonend in Duitsland en geregistreerd als ondernemer in NL, zijn gehele inkomen fysiek in NL zou blijven verdienen.

Ons baserend op oa dit artikel van de KvK: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/zzpen-vanuit-het-buitenland/ meenden wij te begrijpen dat een verhuizing cq emigratie naar DE niet veel bijzondere gevolgen zou hebben voor het bestaande ondernemerschap. Als je de voorbeelden leest plus  het stukje onder "Buurland of verder weg".......Tsja......Wíj lieten er ons door op het verkeerde been zetten in ieder geval. 

 

Want een zinnetje uit het gehele artikel, onder het kopje "Maakt je verblijfsduur uit?" = “Bij een duurzaam vertrek uit Nederland hoort een bedrijf in principe niet meer in het Nederlandse Handelsregister ingeschreven te staan"  - blijkt in de praktijk allesbepalend en toch wel heel principieel. Ervan uitgaande dat wij een hypotheek van ca 10jr zouden afsluiten op een Duitse woning, is ons "vertrek" dus duurzaam, is gebleken. Duurzaam genoeg dat wij tot onze schrik (van onze huidige boekhouder en van de KvK) te horen hebben gekregen dat mijn partner in deze 2 opties zou hebben als we naar grensregio DE zouden verhuizen (en in NL blijven werken...):

1. Hij moet de onderneming in NL staken en een nieuwe starten in DE en daarmee aan de slag gaan in NL. Het opdoeken daarvan is echter niet bepaald gratis.  Spookbeelden van stakings"winst", een aardige FOR die al la minuut even afgetikt zou moeten worden, korting op de van toepassing zijnde lijfrente......het heeft financieel allemaal nogal wat voeten in aarde.  En dan hebben we er ons nog niet eens in verdiept wat er om de hoek komt kijken op het moment dat je in DE bijv. een eenmanszaakje wilt opstarten;

2. We zouden ervoor moeten zorgen dat de huidige eenmanszaak op een adres in NL blijft staan. Dat adres moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Uiteraard is de onderneming nu gewoon op ons huidige NL woonadres gevestigd, qua ruimte kan dat allemaal nog net. Het is niet zo groot dat we daarvoor normaliter een loods zouden huren. En vooralsnog hebben we ook geen idee hoe we in de toekomst, als de verhuizing nog door mag gaan, aan een "geldig NL vestigingsadres" zouden moeten komen. 

 

En dat allemaal omdat we dachten een geweldig en "simpel" idee te hebben en eindelijk samen, na hard werken en lang sparen, een betaalbaar (klus)huis met ruimte in de buurt van mijn partners werk te kunnen kopen. We hebben de eerste optie en waren zelfs al in goed overleg met een Duitse bank.

 

Zijn wij nu de enigen die tegen dit soort problemen aanlopen? Hoe zouden we hier het beste mee om kunnen gaan?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste dream on,

 

Op basis van jou beschrijving wordt mij niet duidelijk wat de feitelijke situatie nu is?

Hebben jullie al een huis gekocht in Duitsland en kun je eigenlijk al niet meer terug (voor je gevoel) of is het allemaal nog in de planfase.

 

Zoals ik het lees zit het probleem in het feit dat je partner zowel in Duitsland woont als (hoofdzakelijk) opdrachten in Duitsland wil aannemen. Als dat zo is dan is er inderdaad nog weinig grond om een NL onderneming aan te houden. Want als je niet in NL woont als ondernemer dan is de andere vereiste om ingeschreven te mogen blijven dat er (voldoende) activiteiten in Nederland zijn. Bij de bouw is dat vrij objectief vast te stellen, het te metselen muurtje of te leggen dak ligt onherroepelijk in Nederland of niet.

Voor ondernemers met een fysieke werklocatie is dus veel sneller duidelijk of er nog sprake is van (voldoende) activiteiten in NL om ingeschreven te blijven.

Terwijl dienstverleners zoals een journalist heel makkelijk vanuit elk willekeurig land artikelen kan schrijven voor een NL bedrijf en zo kan aantonen dat er (hoofdzakelijk) activiteiten in NL zijn..

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

Nee, het idee is juist dat we net over de grens in Duitsland gaan wonen, terwijl mijn partner als ZZP-er in NL zal blijven werken; dus de bouwwerkzaamheden zal hij aantoonbaar in NL blijven verrichten - de feitelijke werkzaamheden blijven daadwerkelijk 100% gewoon in NL! Ook wij dachten dat er dan geen vuiltje aan de lucht was. Telefonisch kreeg ik echter van een KvK medewerker te horen dat, op basis van de voorziene duur dat wij net over de grens in Duitsland zouden wonen (zeg sowieso ca 10 jaar), hij als ZZp-er uitgeschreven moet worden bij de KvK in NL. Ongeacht of dat de feitelijke werkzaamheden die komende jaren in NL blijven plaatsvinden.
Of de medewerker van de KvK heeft mij niet goed begrepen...?

 

We staan op het punt een specifiek huis te kopen in Duitsland. Financieringsvoorstel van Duitse bank gekregen, biedingen gedaan etc. Best wel serieus.

 

 

Link naar reactie
  • 1

bij een eenmanszaak is dat inderdaad het geval. Die is daar gevestigd waar de eigenaar gevestigd is. Dat het werk feitelijk in NL plaatsvindt, doet daar niets aan af.

Een oplossing is om de onderneming dan fysiek te vestigen in NL. Dus een loods, kantoor o.i.d. huren en daar de onderneming vestigen zou nog een optie zijn.

Dat ontslaat hem vervolgens overigens weer niet van aangifte doen in DLD over zijn winst uit onderneming.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Wij hebben 8 jaar in D gewoond (net over de grens Groningen --  A7), dus een vergelijkbaar geval. Werken in NL en belasting betalen in NL. In mijn geval zowel mijn BV's als mijn eenmanszaak in een bedrijfsverzamelgebouw in NL gevestigd, waardoor ik gewoon in NL belasting kon blijven betalen. Het is dus wel degelijk mogelijk en naar mijn mening ook aan te raden. De duitse wetgeving is toch echt wel anders... Laat je dus goed adviseren.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wij willen iedereen bedanken voor de reacties tot nu toe. Ik heb daarnaast veel lopen rondzoeken (mein Freund Google werd gek van me) en bellen en verwacht binnenkort nog een telefoontje terug vd BD. Eens kijken wat die zegt.

Vandaag ook weer de KvK gebeld en dit keer met iemand anders gesproken en weer hetzelfde verhaal als gisteren voorgelegd. Deze medewerker zei juist weer dat sec de (aantoonbare) locatie vd feitelijke werkzaamheden bepalend is voor wel,- of niet ingeschreven kunnen blijven staan bij de KvK(!). De meningen lopen wat dat betreft kennelijk nogal uiteen...

 

En als ik dat dit lees op de site vd Kvk hier:

Quote: "Buitenlandse vennootschappen die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven in het Handelsregister indien zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben. Dit geldt ook voor buitenlandse ondernemers, die de activiteit niet in de rechtsvorm van een vennootschap drijven, maar bijvoorbeeld als eenmanszaak"

 

- Maar ik als Nederlandse ZZP-er, wonend in het grensgebied van Duitsland dicht tegen Nederland, slechts feitelijk werkend in NL - zou me juist moeten úitschrijven bij de Nederlandse KvK, danwel iets van een geldig vestigingsadres in NL moeten aanhouden om alsjeblieft ingeschreven te kunnen blijven staan???

Dat is toch krom?!

Stel als ik de lijn dus doortrek: wij verhuizen naar Duits grensgebied en wij houden geen vestigingsadres aan in NL = vriend moet zich uitschrijven bij de KvK in NL = schrijft zich in bij bij de Handelskammer in DE = werkt vervolgens feitelijk in NL = hij kan zich inschrijven bij de KvK in Nederland??!!!

Deze "logica" ontgaat me volledig en stijgt boven alle redelijkheid en billijkheid uit! 

aangepast door Dream on
tikfout
Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Joost Rietveld zei:

bij een eenmanszaak is dat inderdaad het geval. Die is daar gevestigd waar de eigenaar gevestigd is. Dat het werk feitelijk in NL plaatsvindt, doet daar niets aan af.

 

Hoi Joost, bedankt voor je reactie. Heb je daar wellicht een bron van? Met name vwb de laatste zin?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Joost Rietveld Ik kan mijn laatste reactie op jou niet wijzigen. Wat ik eigenlijk zoek is een bron waaruit blijkt dat het (blijvend) verrichten van feitelijk werk in NL niet voldoende is om in de KvK ingeschreven te blijven staan op het moment dat je je privé en zakelijk als ZZp-er duurzaam inschrijft op een buitenlands adres. 
(Waarbij we in ons geval juist geografisch veel dichter bij het Nederlandse werkgebied zouden gaan wonen dan dat nu het geval is. Maar dat terzijde)

aangepast door Dream on
Link naar reactie
  • 1

Volgens mij moet je een vaste inrichting in NL blijven aanhouden (dus een kantoor, werkplaats of zoiets) wanneer je emigreert, anders wordt de onderneming  fiscaal gezien gestaakt met alle gevolgen van dien.

 

In de praktijk wordt (waarschijnlijk) de 'methode' omschreven door Edo hier boven vaak/soms toegepast om het staken te omzeilen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dit soort dingen kun je als kleine zelfstandige er eigenlijk niet bij hebben; maar ik vrees dat er weinig anders op zit als we eea willen doorzetten.

We gaan ons nu maar verdiepen in de kosten die gemoeid zijn bij het onderhouden van een dergelijke 'constructie'. 

En hoewel bv dit forum en Google cs daarin 'unsere Freunde' zijn, zouden we natuurlijk ook ontzettend gelukkig zijn met goede tips hierin.

 

Om de kosten te drukken zat ik zelfs al te denken aan bv iets met anti-kraak voor vastgoed. Maar daar heb ik ook mijn twijfels over. Het is altijd maar tijdelijk en bovendien "bescherm" je het vastgoed niet eens, want 9 vd 10 keer ben je er niet eens fysiek aanwezig.

Link naar reactie
  • 0

Om in Nederland ingeschreven te kunnen blijven als ondernemer, ook als eenmanszaak, moet je idd een vaste inrichting in Nederland hebben. Dit is een ruimte waarbij het mogelijk is klanten te ontvangen. Men kijkt zeer zeker ook naar de feiten: als iemand zich enkel laat inhuren als onderaannemer in de bouw, heb je zo'n vaste inrichting niet nodig en gaan ze die dus negeren (bijvoorbeeld als men iets huurt bij een bedrijvencentrum). Dit geldt ook voor mensen die heel duidelijk digitaal kunnen werken, zoals een website ontwikkelaar, die hoeft ook echt geen kantoor ver van zijn woonhuis te huren om dit te kunnen doen. Het zou ook wel eens kunnen zijn dat er sociale lasten moeten worden betaald in NL, terwijl er inkomstenbelasting moet worden betaald in Duitsland (want eenmanszaak in Duitsland). Laat je goed adviseren zodat je niet voor verrassingen komt te staan, die pakken meestal slecht uit als die achteraf komen.

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.