Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
PeterPaard

Investeren vanuit personal holding: wanneer investering, wanneer hobby

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Ik heb enige tijd geleden mijn bedrijf verkocht. Deel van de opbrengst zit nog in mijn holding. Ik heb het loonnummer en btw nummer stop gezet. In de holding zitten nu 0 activiteiten. Ik ben in loondienst bij het verkochte bedrijf.

Mijn vriendin is een zeer goede ruiter en ook de rest van de familie zit in de handel in paarden. Het idee is om een deel van de gelden te investeren in paarden. Ik heb er niks mee verder, maar de business -risicovol- is interessant. 

Kom ik in de problemen als ik de aankoopkosten en onderhoudskosten betaal vanuit de BV? Moet ik opnieuw een btw nummer aanvragen? Kan ik wel actief investeren in een BV als ik er geen loon uit haal? Als ik een paard weer verkoop, moet ik dan BTW rekenen? Veel vragen, maar er is erg weinig over te vinden. 

Ik kan het geld naar prive lenen en dan prive investeren. Maar hier is de fiscus (als je het vaker doet) toch ook niet mee eens. 

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Dank

Peter

Waarom is de fiscus het daar niet mee eens? Hebben ze dat gezegd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Als je meerdere paarden koopt voor de handel, zien ze het als zakelijke activiteit (ook al staan ze prive op naam). Dan is de winst dus niet onbelast, maar betaal je er over.

Ik zou hiervoor een accountant benaderen die er midden in zit. Zeker als je gaat stallen, met veeartsen en ruiters te maken krijgt die betaald moeten worden.

Mijn broer handelt ook in (spring)paarden maar woont en werkt in België dus mogelijk zijn de regels daar anders. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Ik heb weinig verstand van paarden.

Sterker nog: ben er enorm allergisch voor (snotneus, ademnood, niezen, tranenede ogen...!) maar dat terzijde:

Als je geld uit je BV gaat lenen om te handelen in paarden (niet een keertje per toeval, maar vaker of zo af en toe) dan denk ik inderdaad dat dit als 'onderneming' gezien kan worden. En dus ook belast.

Maar misschien is het handiger om dit als (nieuwe) eenmanszaak te doen dan als BV? Zou zomaar kunnen, lijkt mij.

Zonder de precieze details te kennen dan.

BTW lijkt mij heel snel om de hoek te komen kijken. Er is geen vrijstelling voor 'paardenhandel'.

"What, me worry?"