• 0

Overname, investeerders of bank

Als groeiende ondernemer zit ik nu in een patstelling.

 

Er zijn verschillende (grote) bedrijven geinterseerd om mijn bedrijf over te nemen of deel te nemen. Maar, ik zit nog niet op een punt dat de ondermening veel waard is. Om de ambitie waar te maken zal er extra werkkapitaal moeten worden aangetrokken. Dit is natuurlijk opgelost als ik wordt overgenomen en er kapitaal wordt "ingepompt", maar als ondernemer ben ik wel mijn zeggenschap kwijt en denk ik over een aantal jaren spijt te krijgen als de ambities inderdaad verwezelijkt zijn.

 

Anders oplossing is investeerders aan te trekken die niet meer dan 49% willen deelnemen. Integriteit staat bij mij hoog in het vaandel, maar ik kom te vaak mensen tegen die dat minder (of niet hebben) en daarom ben ik bang de verkeerde mensen aan te trekken.

 

En dan als laatste de bank. Zij zijn bereid om het benodigde werkkapitaal te verstrekken, maar daar moet natuurlijk zekerheid tegen over staan in de vorm van mijn huis. Ik ben 95% overtuigd dat de investering binnen 3 jaar terugbetaald kan worden uit eigen middelen. Maar goed, dan blijft er nog 5% over. En dat vind ik toch een hele enge gedachte. Al is het maar omdat tot nu toe (onderneming bestaat nu 2 1/2 jaar) alles gefinancierd is met Eigen Vermogen, afgezien van rekening courant.

 

Om een indruk te geven. Om de groeidoelstellingen te verwezelijken is volgende jaar €60.000,- nodig en in 2007 aanvullend € 65.000,-. Eind 2008 kan met de winst (€275.000) de volledige financiering worden terugbetaald, met behoud van voldoende werkkapitaal om verder door te groeien. Ik kies bewust voor een relatief lage investering omdat mijn voorkeur uitgaat naar een gecontroleerde groei.

 

Graag hoor ik de meningen hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Recruit,

 

Denk dat je voor veel ondernemers een heel herkenbaar probleem aanstipt. Waarvoor dank!

 

Eerst een paar opmerkingen over je verhaal

1) Overname door derde

Let op, de waarde van je bedrijf is gebaseerd op de toekomst en niet op het verleden.

2) Bij het aantrekken van investeerders zul je een deel van de zeggenschap moeten afstaan onafhankelijk van het percentage aandelen dat je verkoopt.

3) Een bank begrijpt dat dat eng is, een eigen huis in onderpand afgeven maar zonder gaat het niet. Het verwondert me trouwens dat ze dat nog niet geëist hebben voor je rekening courant.

 

Dan mijn ideeën:

1) Een overname in één keer hoeft niet. Je zou kunnen overwegen om een overname in fases te doen (in jargon: earn out). De derde koopt nu een deel van je bedrijf (bijvoorbeeld 20-30%) en, afhankelijk van de resultaten de rest. Het is afhankelijk van wat je afspreekt maar als je het goed doet stijgt de prijs van je bedrijf.

 

2) Een potentiële investeerder zal eisen dat je tegelijkertijd een lening van de bank aantrekt met je eigen huis in onderpand. Een investeerder redeneert zo: als jij niet bereid bent alles op het spel te zetten om je droom te realiseren waarom zou hij dat dan doen. Kortom: ik zou niet beginnen aan het aantrekken van een investeerder.

 

3) Die 5% risico waarover je het hebt bij een bankfinanciering is meer gevoelsmatig. Volgens mij raak je op een of andere manier je huis toch wel kwijt als je bedrijf failliet gaat.

 

Ik raad je aan om de varianten uit te werken en voor en nadelen van elke variant erbij te zetten. Lees ook eens mijn columns over financieringsbronnen (op de homepage van higherlevel onder extra).

 

De uiteindelijke keus is aan jou!

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.