Hoe raakt Corona jouw onderneming

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Het Coronavirus raakt mij niet in de zin waarop het de meeste ondernemers raakt. Toch merk ook ik veel van de gevolgen.

 

Zo krijg ik 

 

- aanvragen van branchevreemde bedrijven of ik 100.000+ mondkapjes kan bezorgen

- offertes van Chinese zakenrelaties die tijdelijk overgestapt zijn op de productie van mondkapjes

- offertes van Trading Companies die deels exorbitant hoge prijzen vragen

 

Waar ik het meeste blij van wordt, zijn mijn Chinese vrienden die me allemaal met DHL 100 mondkapjes voor eigen gebruik willen sturen. Maar wat moet ik ermee? Laat ze daar terechtkomen waar ze thuishoren.

 

Mocht iemand nu nog van plan zijn contact met me opnemen om kapjes te bestellen: Vergeet het maar. Ik ondersteun deze wilde handel niet!

 

aangepast door ChinaTradeConsult
storend taalfoutje

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

De inkoopprijzen zijn inmiddels vertiencoudigd t.o.v. december 2019, maar alsnog worden de mondkapjes flink ingekocht (en verkocht) alleen is de levertijd wel wat langer geworden. Momenteel rond de 14-20 dagen. 

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
3 minuten geleden, jochem8 zei:

De inkoopprijzen zijn inmiddels vertiencoudigd t.o.v. december 2019, maar alsnog worden de mondkapjes flink ingekocht (en verkocht) alleen is de levertijd wel wat langer geworden. Momenteel rond de 14-20 dagen. 

 

Dat is dan inclusief de tijd om het hier te krijgen. Levertijden die ik nu nog aangeboden krijg zijn "stock" of 3 dagen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
1 minuut geleden, ChinaTradeConsult zei:

Dat is dan inclusief de tijd om het hier te krijgen.


Exact. Inclusief slag om de arm omdat er weinig vliegtuigen zijn en volgens de fabrikant geen directe vluchten met Europa meer, dus nog ergens een tussenstop.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
(aangepast)

Ondanks dat ik positief probeer te blijven en de berichtgeving van vandaag niet heel onverwachts was, is het nieuws toch wel heel hard aangekomen.

De veranderingen waren al zichtbaar, horeca bedrijven, evenementenorganisaties en sportscholen betaalde hun rekeningen al niet meer, maar vandaag kreeg ik ook het bericht van 2 collega bedrijven dat ze de rekeningen niet meer konden betalen, omdat ook zij geen geld meer binnen kregen.

Door een grote investering in januari heb ik niet genoeg tijd gehad om de buffer op te vullen.
Met het laatste geld heb ik iedereen betaald die nog geld kreeg, maar nu is de schatkist leeg en blijkt dat ik door verkeerde zuinigheid op de bankkosten ook niets kan lenen, alleen bij Qredits tegen behoorlijke kosten, met een afwikkelingsperiode van 2 maanden.

Alle hulpvoorzieningen laten nog even op zich wachten, dus het worden hele spannende tijden. Vooral door het wegvallen van koningsdag, dodenherdenking en bevrijdingsdag.

Met een beetje pech vervallen de maatregelen pas laat in het schooljaar, waardoor veel diploma uitreikingen en schoolfeesten komen te vervallen (helemaal als er geen examens vallen), als dit gebeurt gaan we zo over in een hele rustige periode tijdens de zomervakantie. Waardoor de eerste evenementen pas weer in het najaar gaan plaatsvinden.
Kortom spannende tijden, maar het wordt wel duidelijk dat veel bedrijven in de evenementenindustrie het niet gaan redden en dat er in het najaar veel evenementen tegelijk gaan plaatsvinden,  met daardoor een tekort aan materialen en mensen.

 

Ik kan weinig dingen doen om in de kosten te snijden. Wel heb ik tijdelijk afscheid genomen van de boekhouder, nu we zoveel tijd hebben en geen inkoop en verkoopbonnen hebben, kan dit net 1 van de middelen zijn om het hoofd boven water te houden.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
Op 19-3-2020 om 14:07, jochem8 zei:


Exact. Inclusief slag om de arm omdat er weinig vliegtuigen zijn en volgens de fabrikant geen directe vluchten met Europa meer, dus nog ergens een tussenstop.

 

Er staan talloze vliegtuigen werkelooos geparkeerd, maar  het merendeel zijn passagiersvliegtuigen met een beperkte hoeveelheid mogelijkheid om ook vracht te transporteren. 

 

Zo'n toestel kat je niet zomaar even om, maar stil staan kost ook veel geld. Wat dat betreft denk ik dat luchtvracht best mogelijk blijft, maar wel een stuk duurder zal worden als je dat moet doen met toestellen ingericht met een cabine voor passagiers. Zeker voor relatief lichte vracht (in de zin van kg/m3) als mondkapjes en dergelijke is het nogal prijzig, maar niet onmogelijk.

Link naar reactie
8 uur geleden, Jasper S. zei:

Wel heb ik tijdelijk afscheid genomen van de boekhouder

 

Tijdelijk afscheid nemen van leveranciers (maar ook van klanten) lijkt me geen oplossing. In gesprek gaan hoe je elkaar kan blijven helpen wel.

 

Zelf hebben we de dagschoonmaak bijna volledig stil gelegd en maken we veel meer in de (late) avond en weekend schoon als  klanten niet meer aanwezig zijn in de panden. Niet alle dag klanten maken gebruik van deze optie maar dat is dan hun eigen keus. Alternatief is dat we ruimtes schoonmaken terwijl klanten zich terug trekken in een ander vertrek. Meedenken met klanten en leveranciers is nu belangrijker dan ooit.

 

Bij ons valt het niet stil, waar bedrijven sluiten komt er meer vraag van anderen. Gisteren de afgelopen periode gefactureerd en dat viel eigenlijk nog mee. Ben benieuwd of mijn klanten net zo vlot blijven betalen als ze voorheen deden.

Link naar reactie
Op 27-2-2020 om 14:25, TwaBla zei:

Nou vragen opdrachtgevers ineens om risico-inschattingen op papier te zetten.

 

1. risico dat virus klanten of medewerkers bereikt

2. risico dat aanvoerketen hapert

 

Sussen is geen optie. Maar hysterie is dat ook niet. Gewoon nuchter naar de feiten en statistieken kijken

 

Statistiek (voorlopig): 5% van alle patienten die zich bij de dokter melden vergt serieuze zorg, 2% overlijdt.

 

Feiten: deelnemers aan carnavalbijeenkomst in Langbroich wordt aangeraden in quarantaine te gaan.

 

Wat verwachten jullie voor de komende dagen? Wat doe je nu al?

 

Ik probeer een handenwas-routine aan te leren....

 

Heel lastig. Heb zelf diverse websites in de reisbranche. Alle boekingen zijn geannuleerd en er worden geen nieuwe boekingen gemaakt. Zal hier de komende maanden nog veel last van ondervinden. Zie nu dat er een regeling vanuit de overheid aankomt, maar voor bedrijven met een externe locatie. Ik werk vanuit huis, dus heb hier vermoedelijk geen recht op.

 

Denk dat de Tozo aanvraag de enige oplossing is voor mij toch?

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439
24 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Denk dat de Tozo* aanvraag de enige oplossing is voor mij toch?

 

Daar lijkt het wel op..

 

Bij de regeling van het Noodloket (eenmalig 4000 euro) is bij veelgestelde vragen ook deze vraag opgenomen.

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/financiele-maatregelen/noodloket

Quote

 

Komt een ondernemer met zaak in eigen huis in aanmerking voor het noodloket?     

Nee, ondernemers met zaak in eigen huis zijn uitgesloten. Om in aanmerking te komen moeten ondernemers een fysieke inrichting buiten het eigen huis hebben waar zij werkzaamheden verrichten. De regeling zet in op het niet meer kunnen betalen van vaste lasten vanwege maatregelen die getroffen zijn door het coronavirus. Voor ZZP’ers wordt gewerkt aan een aparte regeling.

 

 

 

*) TOZO = Tijdelijke Overgangsregeling Zelfstandig Ondernemers, (ook wel Corona-BBZ)

Link naar reactie

Inmiddels de zoveelste spam in FB en mail voorbij zien komen, waarin op no cure, no pay basis hulp bij de aanvragen wordt geboden. Misschien best goed bedoeld, maar dat men met name in de mail gaat spammen, roept bij mij toch irritatie op.  Ook in deze tijd is spammen niet toegestaan!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
(aangepast)
1 minuut geleden, Hans van den Bergh zei:

Inmiddels de zoveelste spam in FB en mail voorbij zien komen, waarin op no cure, no pay basis hulp bij de aanvragen wordt geboden. Misschien best goed bedoeld, maar dat men met name in de mail gaat spammen, roept bij mij toch irritatie op.  Ook in deze tijd is spammen niet toegestaan!

 

@Roel Bedankt. Hopen dat deze gewoon wordt toegekend dan. Blijft lastig om mijn verlies aan te kaarten. Krijg op dit moment nog geld binnen van de afgelopen maanden en ervaar pas de gevolgen over 2 of 3 maanden.

 

@Hans Wel weer heel ondernemend om in deze tijd direct de bemiddeling op te pakken.

aangepast door Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
3 minutes ago, Ondernemeneer said:

@Hans Wel weer heel ondernemend om in deze tijd direct de bemiddeling op te pakken.

 

Spammen heeft in mijn ogen niets ondernemends. 

 

Ik ga dan eens kijken op zo'n site en zie dan dat het een mannelijke 1-pitter is, maar ik ontvang de mail dan zgn. van een dame, Sanne genaamd...

 

Dan vraag je om mijn irritatie...😤

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

@Roel Bedankt. Hopen dat deze gewoon wordt toegekend dan. Blijft lastig om mijn verlies aan te kaarten. Krijg op dit moment nog geld binnen van de afgelopen maanden en ervaar pas de gevolgen over 2 of 3 maanden.

 

Leg uit wat het verschil is tussen kas-basis en factuur-basis. Dat veel ondernemers een vertraagd inkomen hebben. Dat het niet betalen van eerder verzonden facturen een extra risico is dat nu  opduikt bij ondernemers die nu ook al niks te factureren hebben. Daar hebben veel Social Teams bij Gemeenten geen weet van.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

 

Toch is het interessant om te zien hoe Trump en Bolsonaro reageren, door een aantal doden voor lief te nemen. Trump wil Amerika rond Pasen weer op de been hebben en Bolsonaro doet Brazilië niet op slot. Dat sluit aan op Nederlandse geluiden van mensen die zeggen: "Het is gewoon een nieuwe griep."

 

Zelfs Apple lijkt van plan half april weer open te gaan.

 

We weten ook niet precies waarom sommige mensen wel en andere mensen niet erg ziek worden. 

 

aangepast door TwaBla
Apple

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
14 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Toch is het interessant om te zien hoe Trump en Bolsonaro reageren, door een aantal doden voor lief te nemen. Trump wil Amerika rond Pasen weer op de been hebben en Bolsonaro doet Brazilië niet op slot. Dat sluit aan op Nederlandse geluiden van mensen die zeggen: "Het is gewoon een nieuwe griep."

 

Zelfs Apple lijkt van plan half april weer open te gaan.

 

We weten ook niet precies waarom sommige mensen wel en andere mensen niet erg ziek worden. 

 

De zwakkeren als kanonnenvoer voor het roofkapitalisme.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Misschien val ik in herhaling, maar zitten we al niet in een economische lockdown?

Ik bedoel wat is een bedrijf werkelijk nog waard nu de (inter)nationale handel plat ligt?

 

Je kan letterlijk wel half Nederland failliet laten verklaren oid, maar wat doe je met alle bezittingen daarvan? Enkele cowboy's met geld zullen tegen stuiverprijzen wel wat op kunnen kopen, maar die hebben volgens mij nog niet genoeg kapitaal om alles wat vrij komt op te kunnen kopen.

 

Wij kunnen op  60% voorlopig doordraaien, uren verdelen over personeel wat nog aanwezig is etc. 50% van het materiaal staat straks stil. 

Verder staat aan ons prive leven stil, geen idee hoe we hieruit komen en wat de gevolgen zijn. Stel we draaien nu door, maar vallen na de corona crisis om omdat er ineens uitgestelde kosten betaald moeten worden, alleen het werk is nog niet volledig aangetrokken door diverse redenen. Wat is dan de waarde van ons bezit? De helft van de oorspronkelijke waarde? Kortom, we zijn al maar gaan opruimen en aan het oriënteren wat dan. Misschien maar vast inschrijven bij de woningstichting... dan staan we tenminste al even op de wachtlijst.....

Link naar reactie
2 uur geleden, TwaBla zei:

 

Hier een grafische weergave van de afnemende bezoekersdrukte in de belangrijke winkelstraten van Nederland. De grafiek is van Citytraffic (RMC) die dit van dag tot dag bijhoudt. Op zaterdag -75% ten opzichte van vorig jaar.

 

 

En ik snap toch écht niet dat de "huisbazen" in winkelcentra/-straten kennelijk niet beseffen (althans: tot nu toe heb ik niets gezien wat daar op duidt!) dat het misschien leuk en aardig is om nu vooral de volle huurpenning op te eisen, maar dat de "hele boel" (of de halve tenminste...) straks leeg staat ("Corona-faillissementen") en dat het dan niets meer opbrengt...

 

Er stond zelfs vandaag in het sufferdje (de "Lutjebroeker-courant", zeg maar...) hier zelfs een artikel over: dat de huur de winkeliers in de winkelcentra opbreekt (en je hebt heeeel veel winkelcentra in Lutjebroek). 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439
33 minuten geleden, JansenmeteenJ zei:

Misschien val ik in herhaling, maar zitten we al niet in een economische lockdown?

 

Bij kindertelevisie herhalen ze ook alle educatieve afleveringen een keer of 6 om het bij de kinderen te laten landen. Ik probeer niet grappig te zijn, maar ik vrees dat wij als mens en ondernemer ook op sesamstraat niveau opereren. Zaken moeten een aantal keer herhaald worden voordat je het wil/kan/moet geloven.

 

Je ziet nu nog de automatische reflexen

- bedrijven die eenzijdige betaaltermijnen oprekken

- Verhuurders die boos naar hun huurders grommen dat ze gewoon moeten betalen omdat ie ze er anders gewoon uitzet

- Ondernemers die bang zijn dat hun opzeggingen genegeerd worden.

 

Ik denk dat het nog een maandje zal duren voordat iedereen echt door krijgt dat alle algemene voorwaarden, boeteclausules en andere juridische zekerheden de openhaard in kunnen.

 want

-wat heeft een bedrijf aan langer leverancierskrediet als de leverancier daardoor de volgende zending niet meer kan leveren en je eigen omzet dus ook uitvalt..

- wat is erger voor de verhuurder 3 maanden huur kwijtschelden of uitsmeren over de resterende termijn van het huurcontract. Of een huurder op straat schoppen en daarna een jaar leegstand omdat door de (dreigende) recessie niemand nog durft te huren voor 5 jaar.

- wat heeft een leverancier aan een doorlopend contract als (mede) daardoor de klant failliet gaat.

 

Ik geef meteen toe... dit is een oversimplificatie van de situatie en met willekeurige voorbeelden uit een paar topics op HL.

Maar net zo als we 2 a 3 weken geen voorstelling konden maken van de maatregelen die nu van kracht zijn, denk ik dat we qua ondernemersmoraal en besef nu nog rond de datum van 27 februari (eerste besmetting in NL) zitten. Er zullen waarschijnlijk nieuwe (onderlinge) afspraken nodig zijn die ons voorstellingsvermogen nu nog te boven gaan.. Menig contract zal mogelijk meer waarde hebben als wc papier..

Link naar reactie
2 uur geleden, Roel J zei:

Menig contract zal mogelijk meer waarde hebben als wc papier..

 

Wel de nietjes eruit halen. :face-with-tongue:

 

2 uur geleden, Roel J zei:

bedrijven die eenzijdige betaaltermijnen oprekken

 

of helemaal niet meer betalen omdat ze omvallen. In mijn klantenbestand heb ik er 2 waarvan ik bijna zeker ben dat ze de zomer niet zullen halen. Het dilemma is gewoon door blijven werken of direct stoppen. Gelukkig gaat het bij beide niet om hele grote bedragen.

 

 

Link naar reactie

Bij ons gaat het alle kanten op: klanten die de dagschoonmaak laten schieten omdat ze niet na werktijd mensen in hun pand willen maar ook klanten die zelfs tijdelijk hun pand even verlaten omdat ze toch schoonmaak willen. vandaag om 2 uur een afbeller en vervolgens om 3 uur een opdracht om bij 2 bedrijven direct op te schalen. Extra vraag naar hygiëne producten zoals toiletpapier, handdoekjes, tissues en zelfs keukenrollen. de grootste pijn zit in het wegvallen van de omzet van het evenementenbedrijf wat goed is voor 20% van de totale omzet.

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.