Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
TwaBla

Hoe raakt Corona jouw onderneming

Recommended Posts

21 minuten geleden, TwaBla zei:

 

We hebben een economie die al 25 jaar draait op lean en just-in-time 

 

Hoop dan ook dat dit na deze crisis eens veranderd. je kunt zo niet je bedrijf runnen en dna bij de eerste tegenslag je leveranciers niet betalen en steun vragen.

 

Laatst een heftruck gekocht. bijna niet mogelijk zonder lease. stonden ze van te kijken. 

 

Een normaal bedrijf maakt van een euro 1,5 euro en vervolgens 2 euro. De laatste jaren maken veel bedrijven van een euro 1,05 euro en leasen dan een Audi en een nieuwe machine die 25% efficiënter werkt.

dan is het niet gek dat je veel vaste kosten hebt en geen omzet kunt missen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffft laten we dan op ander manier ook tegenaan blijven kijken.

 

Het eerste wat een ondernemer doet of wil doen die in zwaar weer zit is snijden in de kosten uiteraard.

Als een bedrijf het financieel moeilijk heeft door tegenslag, dan is het vaak maar een of twee procent in een hele sector. Uitverkoop houden is altijd dan ook een optie. Als een hele sector het moeilijk heeft dan is uitverkoop houden ook geen optie want er is niemand in jouw sector die jouw inventaris wil kopen.

 

Zo is het ook bij ons. Ja we hebben lease, maar geen 100 % lease. Het restbedrag wat openstaat is normaal lager dan de restwaarde berekent over een langere periode van de markt van gebruikt zeg maar. Wil ik nu mijn zooi dumpen op de markt om mijn bedrijf te redden dan mag ik blij zijn dat ik nog 10% krijg van de normale waarde en zit met hoge restschuld aan lease.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dit een discussie of gewoon het ongenuanceerd afschieten van meningen. Ik kan me legio situaties voorstellen waarin het niet zo zwart/wit is. Als je net al je spaargeld in je nieuwe restaurant stopt en 1 april open zou gaan, een cafe met terras dat net een half jaar beperkt omzet kon draaien, ga zo maar door.

 

Het is een beetje alsof je van de ene op de andere dag ontslagen bent én geen ww, toeslagen, uitkeringen etc meer krijgt maar gewoon 0.0, terwijl je net een huis gekocht hebt en een nieuwe auto. Alle kosten lopen dan gewoon door en hoewel de meeste gezinnen het dan wel een paar maanden kunnen volhouden, is dat op langere termijn natuurlijk niet haalbaar. 

 

Het is te makkelijk om te roepen "dat men dus niet goed voorbereid is". Aan de andere kant: wie geen paar weken omzetverlies kan opvangen moet inderdaad zich achter de oren krabben

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, henkh zei:

Kodak,  Agfa , Polaroid  allemaal in notime  aan de geeuwhonger.  Bevond me in goed gezelschap 😜

Allemaal klassieke cases van too little, too late.

 

Dat is leuk voor een ander topic.

 

Maar dit topic is Hoe kunnen we elkaar helpen? en niet Hoe kunnen we elkaar de maat nemen?

 

Discussies over Zuid-Europa en vervolgens ook Afrika zijn ook beter op hun plek in een ander topic.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, henkh zei:

 

Nee, niks vreemds aan.  Zat toen in in sector die door de digitalisering helemaal weggevaagd werd. 1.5 ton geïnvesteerd om nieuwe bronnen aan te boren  die echter nooit kwamen.  

 

De gemiddelde Nederlander weet geen eens meer wat 1 uur fotoservice inhield. 

 

En bbz om te stoppen  was toen 1200 euro voor gezin. Had het geluk dat we in een barrel reden anderskwam je er geen eens voor in aanmerking. 

 

Ruimhartig? Toen in iedergeval niet. 

 

Het verschil met nu is dat het toen een persoonlijke crisis was. 

13 minuten geleden aangepast door henkh

Zeer verwerpelijk om nu af geven op ondernemers terwijl je de ins en outs niet kent.

 

Ook nu wordt een volledige sector weggevaagd (waar nu iig niet op geanticipeerd kan worden).

 

Daar volgen net zo goed persoonlijke crisissen uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, TwaBla zei:

Maar dit topic is Hoe kunnen we elkaar helpen?

Afstand houden ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elkaar helpen doe je door allereerst voor jezelf te zorgen, waarmee je jezelf in staat stelt voor anderen te zorgen en vervolgens niet andere hulp-/zorgverleners daarbij voor de voeten gaat lopen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Elkaar helpen doe je door allereerst voor jezelf te zorgen, waarmee je jezelf in staat stelt voor anderen te zorgen en vervolgens niet andere hulp-/zorgverleners daarbij voor de voeten gaat lopen...

Ik moest opeens aan de KLM denken ...

 

Gedurende deze vlucht bevinden wij ons in een drukcabine. Wanneer de luchtdruk wegvalt, komen er uit de luikjes boven u zuurstofmaskers tevoorschijn. Ga dan onmiddellijk zitten. Trek één van de maskers naar u toe, plaats het masker over neus en mond, bevestig de hoofdband en adem normaal. Als u met kinderen of met iemand die hulp nodig heeft reist, zet dan eerst zelf een masker op zodat u daarna het andere persoon kunt helpen.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Cosara said:

Ik moest opeens aan de KLM denken ...

 

Gedurende deze vlucht bevinden wij ons in een drukcabine. Wanneer de luchtdruk wegvalt, komen er uit de luikjes boven u zuurstofmaskers tevoorschijn. Ga dan onmiddellijk zitten. Trek één van de maskers naar u toe, plaats het masker over neus en mond, bevestig de hoofdband en adem normaal. Als u met kinderen of met iemand die hulp nodig heeft reist, zet dan eerst zelf een masker op zodat u daarna het andere persoon kunt helpen.

 

 

Klopt, maar dat principe wordt binnen heel veel organisaties gehanteerd: brandweer,  politie, defensie,  zorg...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden, Cosara zei:

I

 

Gedurende deze vlucht bevinden wij ons in een drukcabine. Wanneer de luchtdruk wegvalt, komen er uit de luikjes boven u zuurstofmaskers tevoorschijn. Ga dan onmiddellijk zitten. Trek één van de maskers naar u toe, plaats het masker over neus en mond, bevestig de hoofdband en adem normaal. Als u met kinderen of met iemand die hulp nodig heeft reist, zet dan eerst zelf een masker op zodat u daarna het andere persoon kunt helpen.

 

 

 

 

Nee nee dat mag niet, je moet het zonder steun en hulp overleven is net door velen gemeld, als je na 12 maand zuurstof tekort hebt mag je pas vragen om een adem masker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mod-ingreep:

 

Na mod-overleg wordt dit topic tijdelijk (24 uur) gesloten om de gemoederen even wat te laten bedaren. 

Na heropening zal bovendien strikter worden gemodereerd op bijdragen die recht doen aan de kwestie waar dit topic over gaat. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 8-4-2020 om 13:17, Hans van den Bergh zei:

Mod-ingreep:

Na mod-overleg wordt dit topic tijdelijk (24 uur) gesloten om de gemoederen even wat te laten bedaren. 

Na heropening zal bovendien strikter worden gemodereerd op bijdragen die recht doen aan de kwestie waar dit topic over gaat. 

Topic heropend, met inachtneming van bovenstaande.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier bel ik klanten 2 weken voor aanvang werkzaamheden op, ze kunnen kiezen, klus door laten gaan, klus uitstellen of klus afzeggen.

tot nog toe is er weinig afgezegd en zijn er geen problemen met langere levertijden.

 

 


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 8-4-2020 om 08:57, Highio zei:

Topic titel heet in de staart waar/hoe kunnen we elkaar helpen?

Als je nu podia bouwt of misschien iets aan crowd management doet, kun je dan niks in tijdelijke afzettingen of fuiken betekenen voor overheden en hulpdiensten?

Groet,

 

Highio

Ik heb vandaag weer een voorbeeld gezien waar routing met hekken echt een verschil kan maken.
Of er mensen geld voor over hebben weet ik niet, maar hier zou inderdaad een latente markt kunnen liggen.


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

een standbouwer zou nu ook wle kunnen bedenken hoe coronahokken snel in een restaurant te bouwen, als we rutten mogen geloven dan zitten we nog wel een tijdje met het afstand houden.


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb alle een verhuurder van opvouwbare hotelkamers gezien die ze nu ook kan leveren met plexiglazen wand in het midden.


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic staat nu in ons stamtafel board. Dit, omdat bij aanvang van dit topic (zie bijv. de eerste paar pagina's) er inmiddels veel veranderd is. Van "grappige plaatjes" (het zal wel meevallen), tot uiteenlopende persoonlijke meningen over hoe je het bedrijfsmatig voor de crisis anders had kunnen en zelfs had moeten doen.

 

Qua coronacrisis zijn we ca. 4 weken verder en zijn de nare gevolgen voor ondernemers (nog) steeds niet te overzien en zijn vele ondernemers helaas behoorlijk in de problemen gekomen. 

 

Er is een nieuw topic aangemaakt om een aanzet te doen om met elkaar inhoudelijk mee denken over mogelijke oplossingen en nieuwe uitdagingen binnen de bedrijfsvoering van ondernemers tijdens én na de Coronacrisis.

 

Nadrukkelijk verzoek aan allen: houd s.v.p. dat nieuwe topic to the point en verval s.v.p. niet in niet ter zake doende meningen !

Heb je die behoefte wel? Geen zorgen: dit topic blijft in stamtafel open omdat dit topic inmiddels alle kanten op is gaan zweven, maar beslist geen recht meer doet aan de origine topictitel "waar kunnen we elkaar helpen". Want dat "waar kunnen we elkaar helpen" was, gezien het feit dat we dit topic 24 uur moesten sluiten om de gemoederen even wat te laten bedaren, helaas ver te zoeken.

Verzoek: blijf ajb wel coulant, heb wat meer empathie voor elkaar en blijf vooral ook vriendelijk tegen elkaar !

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Het lijkt mij een goed idee om een Corona-board te maken waar gebruikers eventueel een filter op kunnen plaatsen.

 

Dat lijkt mij een goede oplossing voor deze feitelijke crisis (tijdelijke situatie) en aansluitende massa-hysterie. Ook onder (innovatieve) ondernemers. Alle 'andere' onderwerpen sneeuwen nu namelijk onder.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 9-4-2020 om 17:43, vloerengilde zei:

hier bel ik klanten 2 weken voor aanvang werkzaamheden op, ze kunnen kiezen, klus door laten gaan, klus uitstellen of klus afzeggen.

tot nog toe is er weinig afgezegd en zijn er geen problemen met langere levertijden.

 

 

Overleg je dan ook de richtlijnen voor de werkzaamheden?  Via onderhoud.nl is het mogelijk om de protocollen en werkzaamheden-poster te downloaden en aan de klant aan te bieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op 30-3-2020 om 12:06, ChinaTradeConsult zei:

Overigens wordt je als actieve ZZP'er met de status van "gepensioneerd" wel hard gediscrimineerd. Vanaf de pensioengerechtigde leeftijd heb je geen recht op ondersteuning.

 

Die leeftijdsdiscriminatie is er overigens niet alleen bij oudere ondernemers.

 

Gister was in het nieuws dat er ook al een gemeente is geweest die het grootste gedeelte van de TOZO weer teruggevordert heeft van een 20-jarige kapper.

Hoewel ze hem in eerste instantie wel het volledige bedrag hadden gegeven, bedachten ze later dat -gezien zijn leeftijd- hij maar recht had op 260 EUR per maand.

Kennenlijk wordt je dan geacht bij je ouders aan te kloppen als je de vaste lasten -waaronder de huur van een kapperszaak in het centrum- niet meer kan betalen... :flushed-face:

Edited by Maxn
typo

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuten geleden, Maxn zei:

Gister was in het nieuws dat er ook al een gemeente is geweest die het grootste gedeelte van de TOZO weer teruggevordert heeft van een 20-jarige kapper.

 

Die BBZ is al een rare aftakking van de Participatiewet, en nou hebben ze de TOZO weer gevlochten uit elementen van de BBZ. Met BBZ mag je blijven ondernemen, maar je hebt tegelijk allerlei plichten in het kader van de Participatiewet. Dat wringt aan allerlei kanten.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer treurig allemaal.

 

Zelf organiseer ik game toernooien op de playstation bij sportclubs en jongerencentrums. Ook heb ik 4 nul uren contracten in dienst.

 

33 events zijn geannuleerd van half maart tot begin juni.

 

Echter ben ik ook nog in loondienst en doe ik dit eigen bedrijf er bij. Wel haal ik de uren norm.

 

nu komt er dus 0 euro binnen al die maanden. Wel vaste lasten van 600 euro.

 

nu kom ik dus eigenlijk nergens voor in aanmerking. Omdat ik geen fysiek adres heb ook niet voor de togs en mijn vaste lasten in 3 maanden tijd geen 4000 euro zijn. Mijn bedrijf staat op mijn huis adres, wel heb ik een opslag waar de spullen staan. Nu kan ik dit nog 6 maanden volhouden maar dan is het op.

 

Geen zin om dit prive aan te moeten vullen. Met nog een gezin dat ik moet onderhouden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik ben al tijden bezig bij RVO.nl het online TOGS aanvraagformulier ingevuld te krijgen.

Oeverloze correspondentie gevoerd met hen. Kastje/muur.

Waarschijnlijk doordat ik  bij de KvK mijn privéadres afgeschermd heb, mag ik de verplichte velden 'man/vrouw' en 'bezoekadres' niet invullen.

Kan daardoor de aanvraag niet afronden en het lijkt erop dat het ook nooit gaat lukken.

Hoe kan ik deze impasse doorbreken zonder bijv. mijn afgeschermd privéadres overboord te moeten gooien? Iemand een helder idee?

 

 

 

Edited by Dathebikweer

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Marcel2020 zei:

Echter ben ik ook nog in loondienst en doe ik dit eigen bedrijf er bij. Wel haal ik de uren norm.

 

nu komt er dus 0 euro binnen al die maanden. Wel vaste lasten van 600 euro.

 

nu kom ik dus eigenlijk nergens voor in aanmerking. Omdat ik geen fysiek adres heb ook niet voor de togs en mijn vaste lasten in 3 maanden tijd geen 4000 euro zijn. Mijn bedrijf staat op mijn huis adres, wel heb ik een opslag waar de spullen staan. Nu kan ik dit nog 6 maanden volhouden maar dan is het op.

 

Geen zin om dit prive aan te moeten vullen. Met nog een gezin dat ik moet onderhouden.

Vreselijk! Wij staan met hetzelfde probleem, geen gasten meer voor nu voor eigenlijk het komende jaar. Manlief in loondienst om de kosten te dekken in het winterseizoen. Jarenlang alles in het bedrijf geïnvesteerd, hypotheek (eindelijk) afbetaald zodat de kosten eindelijk lager zijn en we na 15jr een salaris kunnen creëren en nu geen kans op enigszins hulp van enige kant, maar door alle annuleringen ook geen inkomsten. Dus geen TOZO geen Togs... 

Hoe moeten we vooruit? Hoe moeten we achteruit? Dachten we nu alles goed geregeld te hebben... Hoe krijgen we dit aan het verstand van de overheid, dat er zoveel mensen buiten de boot vallen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Marcel2020, Dathebikweer en ChantalPuppie,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

@Dathebikweer, misschien bellen met KvK als beheerder van het Handelsregister?

@Marcel2020, zie ook dit topic. De gemeentelijke en landelijke overheid gaat waarschijnlijk niet bijspringen. Advies: verhuur nu aan een andere doelgroep (grote gezinnen?), toets de duurzaamheid (houdbaarheid) van jouw onderneming en overleg met de verhuurder van de opslagruimte. Hoe lang loopt die verplichting nog door? Ga op zoek naar een goedkoper alternatief of verkoop/verhuur de inventaris.

@ChantalPuppie, de overheid weet dat er mensen buiten de boot van ondersteuningsmaatregelen vallen, maar jullie lijken je zelfstandig te kunnen redden. Zoek anders tijdelijk werk. Opnieuw: zie dit topic voor toetsing van de kansen van jouw onderneming in de nieuwe economie als die weer opstart.

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 201 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept