• 0

DGA & Woon/werk nieuwbouw pand

Beste allemaal,

 

Als eerste ik ben al lid van dit forum met een andere account, maar ik in dit topic misschien een te concrete casus aanbreng, doet ik dat liever anoniem. Dus sorry dat dit vanuit een accoutn egeburd zonder introductie, maar ik heb mij dus als persoon wel eerder netjes voorgesteld :-)

 

Mijn casus:

 

Ik ben de DGA van mijn bedrijf (holding+werkmaatschappij) waarvan ik ook meteen de enige werknemer en aandeelhouder ben.  Ik wil een bouwkavel kopen en hierop een kantoorvilla bouwen. 

Ter indicatie: 280 m2 totale oppervalkte, waarvan 40m2 zakelijk. Op het dak komen ongeveer 25m2 aan zonnepanelen. Hoe kan dit het handiste fiscaal inrichten? Ik heb al een afspraak met een fiscalist binnenkort, maar ik neem natuurlijk ideeen van jullie graag mee naar het gesprek.

 

Eerste vraagstelling:  Bouwkavel wordt natuurlijk met BTW aangeboden. Als ik deze kavel via de BV kopen en deze via erfpacht en opstalrecht-constructie aanbiedt aan prive. Is de BTW wel aftrekbaar in de BV? Moet ik BTW rekenen boven het afgesproken jaarlijkse canon? Heeft het voordelen om de kavel in het kadaster te splitsen en alleen de bebouwde deel te pachten naar prive?

 

Tweede vraagstelling: Dit is lees ik al op meer websites dat het kan: BTW op bouwkosten afschrijven voor het zakelijke deel, maar ook het dak dat beschikbaar is voor de zonnepanelen (die op de zaak staan). Dus 25m2 (zonnepanelen oppervlakte) + 40m2 (zakelijke deel) / (280m2+ 25m2) =  20% van de BTW.  Want ik ergens zie: Is alleen de BTW aftrekbaar of ook 20% van de totale bouwkosten?

 

Mijn doel is trouwens dat de constructie (uiterraard) 100% legaal is en rechtszekerheid biedt.  Het is vanzelfsprekend, maar ik vermeld het toch even bij. :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excusses voor de vele typos en taalfouten hierboven. Typen vanuit de telefoon blijft een uitdaging. :)

 

Ik weet dat antwoorden krijgen een gunst is (en dus duidelijk  geen recht), maar is er iets waarmee ik antwoorden kan stimuleren? Ik hoor het graag als mijn vraagstelling onduidelijk is. 

 

Correctie en aanvulling  bij mijn tweede vraagstelling: Mijn conclusie op basis van wat ik tot nu toe heb uitgezocht, is dat de BTW idd aftrekbaar is op de bouwkosten (in mijn voorbeeld dus maximaal voor die 20% van de totale bouwkosten). Geldt dit ook de kosten voor het kopen van de kavel? 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-2-2020 om 16:26, Strega zei:

Ik heb al een afspraak met een fiscalist binnenkort

Gezien je concrete vragen (wat weer gebaseerd is op een hoop informatie waarvan anderen niets weten) is het geven van (abstracte) ideeën een lastig iets.
De beste oplossing (snelste en betrouwbaarste resultaat)  geef je zelf al; ga zitten met een fiscalist, laat die naar je situatie kijken en met ideeën komen. Probeer desnoods verschillende fiscalisten.

 

Er zitten hier wel fiscalisten op het forum, maar als die jou antwoord geven dan krijg jij concreet advies waarvoor de fiscalist normaal gesproken betaald wordt en ze moeten veel meer van de situatie weten om een betrouwbaar antwoord te kunnen geven. Ik zie het wel vaker op dit forum, ook al krijg je antwoord op dit soort vragen. Het eindadvies is vaak om met een professional om de tafel te gaan zitten.

 

Je kunt ook de vraag en aanbod sectie gebruiken van deze web site. Dan geef je in ieder geval aan dat je wilt betalen voor de info/kennis en dat kan al meer opleveren in dit geval...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.