• 0

Franchise of Licentie vorm andere ZZP-ers

Al 4 jaar ben ik ondernemer en momenteel heb ik een bedrijfje opgezet van 6 jongens. Ik heb mijn 'personeel' volledig opgeleid in de unieke  service die wij bieden aan profvoetballers. Sommige zijn zzp-er en sommige betaal ik via payroll.  Mijn vraag is hoe ik het beste kan groeien en 'onze' bedrijfsnaam groot kan maken. Zodat iedereen flexibel blijft, financieel het aantrekkelijkste en dat mijn personeel zich verantwoordelijker gaat voelen voor klanten.  

 

Momenteel betalen klanten mij en betaal ik de uren uit. Nu ben ik benieuwd of mijn personeel ook facturen naar klanten kunnen sturen (zzp situatie). Of is het verstandiger om een franchise op te zetten of een licentie aan hun af te geven?

 

Ik ben hier totaal niet mee bekend en ben benieuwd of iemand mij hierbij zou kunnen helpen qua advies wat voor mij als ondernemer het makkelijkste is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Loranv zei:

Al 4 jaar ben ik ondernemer en momenteel heb ik een bedrijfje opgezet van 6 jongens. Ik heb mijn 'personeel' volledig opgeleid in de unieke  service die wij bieden aan profvoetballers. Sommige zijn zzp-er en sommige betaal ik via payroll.  Mijn vraag is hoe ik het beste kan groeien en 'onze' bedrijfsnaam groot kan maken. Zodat iedereen flexibel blijft, financieel het aantrekkelijkste en dat mijn personeel zich verantwoordelijker gaat voelen voor klanten.  

 

Momenteel betalen klanten mij en betaal ik de uren uit. Nu ben ik benieuwd of mijn personeel ook facturen naar klanten kunnen sturen (zzp situatie). Of is het verstandiger om een franchise op te zetten of een licentie aan hun af te geven?

 

Ik ben hier totaal niet mee bekend en ben benieuwd of iemand mij hierbij zou kunnen helpen qua advies wat voor mij als ondernemer het makkelijkste is.

 

Je verhaal bestaat uit meerdere delen.

 

1) "Het beste de bedrijfsnaam groot kan maken".

2) "Beloning van personeel"

 

Wanneer je eenheid uit wil stralen moet je 'het personeel' zeker niet zelf laten factureren. Doe dat vanuit jouw onderneming, onder één naam met één logo. Daarmee bouw je een merk/bekendheid op.

 

Bij voldoende zekerheid én vertrouwen kun je de jongens in dienst nemen.

Heb je die zekerheid nog niet dan kun je het doen zoals nu met payroll/zzp. Je kunt het aantrekkelijker voor hen maken door ze bij succes te belonen (bijv. %-van de winst).

 

Doe dat nooit op de omzet, maar altijd op het resultaat.

En bekend wel, daarmee moet je wel je resultaten bloot geven. Dat wil je nu misschien, maar mogelijk in de toekomst niet meer.

 

Ik zou de opzet zo laten wanneer je flexibel wil blijven (die wens proef ik) en enkele concrete doelen met daaraan gekoppelde beloningen hanteren om de jongens te binden/motiveren het merk verder uit te bouwen.

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, cp1234 zei:

 

Je verhaal bestaat uit meerdere delen.

 

1) "Het beste de bedrijfsnaam groot kan maken".

2) "Beloning van personeel"

 

Wanneer je eenheid uit wil stralen moet je 'het personeel' zeker niet zelf laten factureren. Doe dat vanuit jouw onderneming, onder één naam met één logo. Daarmee bouw je een merk/bekendheid op.

 

Bij voldoende zekerheid én vertrouwen kun je de jongens in dienst nemen.

Heb je die zekerheid nog niet dan kun je het doen zoals nu met payroll/zzp. Je kunt het aantrekkelijker voor hen maken door ze bij succes te belonen (bijv. %-van de winst).

 

Doe dat nooit op de omzet, maar altijd op het resultaat.

En bekend wel, daarmee moet je wel je resultaten bloot geven. Dat wil je nu misschien, maar mogelijk in de toekomst niet meer.

 

Ik zou de opzet zo laten wanneer je flexibel wil blijven (die wens proef ik) en enkele concrete doelen met daaraan gekoppelde beloningen hanteren om de jongens te binden/motiveren het merk verder uit te bouwen.

 

 

Volledig mee eens!

 

Het probleem is nu dat de zzp-ers elke maand meer uren maken door groei, vroeger part-time en nu bijna full-time. Daarnaast willen de payrollers dit eigelijk ook. Ik ben ook voorstander zelf de naam behouden en controle, maar de vraag is of dit te houden is op deze manier. Tevens zijn we heel erg afhankelijk van seizoenswerk (voetbal), waardoor in de zomer ik hun minder kan betalen waardoor loondienst eigelijk geen optie voor mij.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, DaMedia zei:

De ZZP-ers werken alleen voor jou en hebben geen andere klanten?

 

Sommige hebben wat in de zomer, 2 zijn nu trainer ernaast. Maar als je naar de normen gaat kijken bevind ik mij mogelijk op een grijs gebied ben ik bang. Daardoor wil ik proberen voorkomen en hier vooraf over nagedacht hebben of op ingespeeld hebben zodat ze niet 1 werkgever hebben als zzp-er.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Loranv zei:

 

Volledig mee eens!

 

Het probleem is nu dat de zzp-ers elke maand meer uren maken door groei, vroeger part-time en nu bijna full-time. Daarnaast willen de payrollers dit eigelijk ook. Ik ben ook voorstander zelf de naam behouden en controle, maar de vraag is of dit te houden is op deze manier. Tevens zijn we heel erg afhankelijk van seizoenswerk (voetbal), waardoor in de zomer ik hun minder kan betalen waardoor loondienst eigelijk geen optie voor mij.

 

Seizoenswerk blijft altijd lastig, zeker sinds de invoering van de WAB2020 (o.a. na 12 maanden in loondienst heeft iedereen recht op uren o.b.v. een gemiddelde).

 

Wij hebben dat afgevangen door met jaarurencontracten te werken. Dat lukt financieel, zolang je groei of je onderneming van gelijke grootte blijft.

 

Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar als de vergoeding op jaarbasis meevalt zou je kunnen kijken of de verdiensten in aanmerking komen voor 'inkomsten uit overig werk' (https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-inkomsten_uit_overig_werk.html)

 

Mocht het om hogere bedragen gaan, dan lijkt payroll / zzp mij de meest flexibele / beste oplossing, waarbij je vooral aandacht moet besteden aan binding met jouw bedrijf als merk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.