• 0

BTW terugvragen binnen EU (oostenrijk) afgewezen

Afgelopen jaar heb ik vaak goederen ingekocht bij een webshop in Oostenrijk en daar BTW over betaald aangezien het bij deze webshop alleen mogelijk is om een particulier account aan te maken. Ik was in de veronderstelling dat dit geen probleem zou zijn aangezien ik de BTW later gewoon kon terugvorderen.

 

De facturen staan op mijn prive naam maar dit zou bij een VOF geen probleem moeten zijn. Het gaat om een product bestemd voor wederverkoop.


Tot mijn grote verbazing is mijn verzoek tot BTW teruggave afgewezen met als onderstaande reden. Het gaat om 2 verschillende verzoeken over verschillende periodes van in totaal €3k

 

Quote

Gem. Art. 5 der 8. Mehrwertsteuer-Richtlinie der EU gilt das Vorsteuererstattungsverfahren nicht für die Lieferungen von Gegenständen welche steuerfrei
sind oder nach Art. 15 Nr. 2 der Richtlinie 77/388/EWG von der Steuer befreit
sein könnten. Da es sich im vorliegenden Fall um innergemeinschaftliche steuerfreie Lieferungen im Abholfall handelt, kann eine Vorsteuererstattung nicht erfolgen.

 

Heeft iemand ervaring met het aanteken van bezwaar? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Abholfall, betekent dat zelf opgehaald of af laten halen zonder bewijs van export?

 

Met een mail of belletje naar de verkoper had je vooraf een correcte factuur of offerte kunnen (moeten!) vragen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Nee de goederen zijn gewoon per pakketdienst verstuurd. Ik ga maandag in ieder geval even bellen naar de Oostenrijkse belastingdienst om toelichting te vragen en heb ook direct het bedrijf een mail gestuurd om te vragen of ze eventueel alsnog achteraf de facturen kunnen corrigeren zodat de BTW verlegd wordt.

 

Maar normaal gesproken kan BTW die in een ander EU land betaald is toch gewoon teruggevraagd worden? Of zie ik iets over het hoofd? In de toekomst ga ik dit zeker van te voren goed regelen maar ik was in de veronderstelling dat dit geen probleem was en dat het enige nadeel zou zijn dat ik de BTW zelf zou moeten voorfinancieren en de teruggave enige tijd in beslag zou nemen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens die regel had er dus geen btw gerekend mogen (hoeven te) worden en zij zeggen dat je het daarom ook niet terug kunt vragen. De regel is dus eigenlijk dat terugvragen alleen kan in geval het geen intracommunautaire levering betreft (waar het hier dus wel om gaat).

 

Bing translator

Quote

Overeenkomstig artikel 5 van de 8e btw-richtlijn van de EU is de btw-teruggaafprocedure niet van toepassing op de levering van goederen die belastingvrij zijn of

vrijgesteld van belasting op grond van artikel 15, lid 2, van Richtlijn 77/388/EEG zou kunnen zijn. Aangezien het hier in het geval van de intracommunautaire belastingvrije leveringen in geval van inzameling gaat, is het niet mogelijk de btw terug te betalen.

Quote

Artikel 5

Voor de toepassing van deze richtlijn wordt het recht op belastingterug-gaaf bepaald op grond van artikel 17 van Richtlijn 77/388/EEG, zoals dit wordt toegepast in de Lid-Staat waar de teruggaaf wordt verleend. Deze richtlijn is niet van toepassing op leveringen van goederen die zijn vrijgesteld of die kunnen worden vrijgesteld krachtens artikel 15, punt 2, van Richtlijn 77/388/EEG.

Quote

Artikel 15

...

2 . de levering van goederen die door of voor rekening van een niet in het binnenland gevestigde koper worden verzonden of vervoerd naar een plaats buiten het in artikel 3 omschreven grondgebied , met uitzondering van door de koper zelt vervoerde goederen bestemd voor de uitrusting of de bevoorrading van pleziervaartuigen en sportvliegtuigen of van andere vervoermiddelen voor privégebruik ;

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 29-2-2020 om 10:09, up1234 zei:

Tot mijn grote verbazing is mijn verzoek tot BTW teruggave afgewezen met als onderstaande reden. Het gaat om 2 verschillende verzoeken over verschillende periodes van in totaal €3k

 

 

Heeft iemand ervaring met het aanteken van bezwaar? 

Verbaast me eigenlijk helemaal niet, ik heb hier al vaker geschreven dat het elektronisch teruggaafverzoek hier niet voor bedoeld is. Aangezien dit expliciet vermeld staat in de EU richtlijn is een bezwaar bij voorbaat zinloos.  De enige mogelijkheid om de Oostenrijkse BTW terug te krijgen is via de leverancier met gecorrigeerde facturen/creditnota's of een eigen BTW registratienummer in Oostenrijk en zelf de aankopen als met een ICL gelijkgestelde overbrenging van goederen aangeven. De vraag daarbij is wel of dit achteraf nog mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.