• 0

aandelenkapitaal structuur voor beheer bv, holding bv en werk bv

Na het hebben van een EMZ zijn we nu bezig met het opzetten van een BV structuur omdat we investeerders willen aantrekken.

Er is 100k aandelenkapitaal wat in de holding gaat zitten, dit omdat dit voor investeerders nodig is. (Ik heb begrepen dat als ik een deel rekening courant opneem, dat dan de investeerder dit toch naar aandelenkapitaal wil omzetten, dus dan maar gelijk dit goed regelen)

 

Dit is zoals ik het nu voor ogen heb:

Beheer bv - 100 aandelen van €0,01 nominaal = € 1

Holding bv - 1000 aandelen van nominaal € 100 = € 100.000 aandelenkapitaal (hier wordt eenmanszaak in gebracht, alsmede het inventaris en IP)

Werk bv - 7500 aandelen van nominaal € 10 = €75.000 aandelenkapitaal (hier wordt alleen geld ingebracht en is het meeste geld nodig)

 

Het is waarschijnlijk dat ivm IP de investeerders op holding niveau instappen.

De reden voor de 100k aandelen in de holding is voor mij duidelijk.

Het idee is om €1 aandelenkapitaal in de beheer bv te doen om zo geen akte van inbreng te hebben wat zo weer een paar honderd euro kost.

Daarnaast is het ook de bedoeling dat de EMZ direct in de holding gaat.

 

Wat ik niet begrijp is waarop baseer je het aandelenkapitaal voor de beheer bv en de werk bv.

Mijn vraag is wat zijn de voor en nadelen van een hoog of laag aandelenkapitaal in de werk bv?

Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wordt dit traject begeleid door een fiscalist? Want mij komt de inbreng van de eenmanszaak direct in de holding erg vreemd over!

 

De inbreng gaat namelijk tegen uitreiking van aandelen aan de inbrenger, jij. Dus als je rechtstreeks de eenmanszaak in de holding zou inbrengen dan hoor jij aandelen holding te krijgen ipv aandelen beheer. Dat lijkt mij niet de bedoeling. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

Dit traject wordt gedaan met/door een accountant die mij helaas niet kan uitleggen waarop ik beslissingen moet baseren.

We hadden bovenstaande besproken en daarna heeft hij concept openingsbalansen gemaakt.

Daar staat nu wel de 100k als aandelenkapitaal bij de beheer bv en die gaan dan door naar de holding bv.

 

Ik wil dat zaken goed geregeld zijn, maar niet teveel betalen.

Vandaar mijn vraag om advies en waarop je keuzes voor aandelenkapitaal baseerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij helder uitleggen waarop je het aandelenkapitaal baseert voor de werk BV?

 

Beheer bv - 1000 aandelen van nominaal € 100 = € 100.000 aandelenkapitaal

Holding bv - 1000 aandelen van nominaal € 100 = € 100.000 aandelenkapitaal

Werk bv - ???

 

IP en inventaris blijft in de holding en daar zullen ook de potentiel investeerders gaan zitten.

Werk BV wordt echt gewerkt en zijn de meeste uitgaven

 

alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor aandelenkapitaal baseer je op hoeveel geld er nodig is voor de werkmaatschappij om zelfstandig te kunnen functioneren.

Hoeveel dat moet zijn hangt dus sterk af van het type onderneming.

Een voorraadhoudende webshop zal altijd een flinke som geld structureel nodig hebben om de (altijd aanwezige) voorraad te financieren.

 

Als je wilt weten hoeveel kapitaal je nodig hebt moet je een financieringsplan / liquiditeitsprognose maken. Daarin kijk je hoeveel kapitaal je voor welke termijn je nodig hebt

Simpel gesteld

- de aankoop van een bedrijfspand financier je niet met leverancierskrediet en ook niet met een rekening courant krediet maar met een hypotecaire lening die 10, 20 of 30 jaar loopt

- Als je machines nodig hebt die 10 jaar meegaan voor ze vervangen moeten worden financier je met een lening van minimaal 8 jaar

- Je handelsvoorraad financier je deels met eigen vermogen en deels met leverancierskrediet.

 

Als je dus in beeld hebt welke investeringen je komende jaren moet doen, hoeveel voorraad je hebt e.d. dan kun je jeook een beeld vormen van hoeveel eigen vermogen, langlopend vreemd vermogen en kort lopend vreemdvermogen je nodig hebt de eerste jaren. Daarnaast zal een bank of financier ook bepaalde eisen stellen aan de hoeveelheid eigen vermogen (solvabiliteit of liquiditeitsratio's) voordat ze jou geld willen lenen.

 

De hoeveelheid eigen vermogen is dus een samenspel van wat je aan structureel (werk)kapitaal je nodig (denkt) te hebben en hoeveel vreemd vermogen je wilt aantrekken

En je moet ook rekening houden met groei in de eerste jaren waardoor je meer kapitaal nodig hebt maar er mogelijk nog niet veel winst wordt gemaakt om het eigen vermogen te laten groeien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben een financieringsplan waarin we dit jaar 500k nodig hebben en in ja(a)r(en) daarna 2M voor R&D.

Omdat we een zogenaamde start-up zijn, komt er op dit moment geen ander geld binnen/wordt er niks verdiend.

De bedoeling is dat we (over een jaar) onze know-how kunnen licenceren aan productiebedrijven.

 

In de holding gaat nu 100k aandelenkapitaal, waarvan zeg 25k inventaris.

Als ik kijk naar de liquide middelen, dan moet er van de 75k 10k in de holding blijven en 65k kan naar de werk bv.

 

Maar is het dan slim om bv 10k aandelenkapitaal te doen en 55k rek. cour bij holding? of juist volledig bedrag in aandelenkapitaal?

Kort door de bocht, dit geld is over 5 maanden op en we moeten dus asap een grant krijgen of investeerders aantrekken.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat baseer je op benodigd werkkapitaal icm de inleg van de investeerder. 

 

Maar nogmaals, de rechtstreekse inbreng in de holding waarbij beheer overgeslagen wordt, gaat fiscaal niet. Heb je dat al terug gelegd bij de accountant?

 

De inbreng gaat nu inderdaad via de beheer bv.

Als ik het op het benodigde werkkapitaal zou baseren, dan kom ik dus op 65k uit.

 

De investeerder is er helaas nog niet, al hebben we gelukkig wel al eerste gesprekken.

Zij gaan pas investeren als ik de BV's heb opgericht, vandaar al mijn vragen.

 

(en long story short, de accountant die ik nu heb, legt de zaken niet uit in een voor mij begrijpelijke taal, al lijkt hij wel de goede dingen te doen als ik zijn opties met anderen bespreek of online research doe. Degene wie ik eerst had en ik wel begreep is eruit gegooid en ik heb geen tijd om te switchen)

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-3-2020 om 14:33, AH2020 zei:

(en long story short, de accountant die ik nu heb, legt de zaken niet uit in een voor mij begrijpelijke taal, al lijkt hij wel de goede dingen te doen als ik zijn opties met anderen bespreek of online research doe. Degene wie ik eerst had en ik wel begreep is eruit gegooid en ik heb geen tijd om te switchen)

 

Als je je accountant niet snapt, dan zit daar een groot probleem.


De juiste opzet van je beheer, holding en werk bv's is uiterst cruciaal nu, en voornamelijk voor je rechten in de toekomst. Ik zou echt overwegen om even met iemand te gaan praten die je wel begrijpt.

 

Je geeft aan dat je investeerder er nog niet is. Switchen of advies van een ander krijgen kost je niet meer dan een week.

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

Overigens voor je begrip van de route van stortingen: wat ingebracht wordt in beheer zal deels doorzakken naar holding en weer deels door naar werkmij. 

 

Wat er dus in de werkmij uiteindelijk terecht komt, is geen schuld van de werkmij aan de holding, maar simpelweg eigen vermogen van de werkmij. Dus niet met rekening couranten gaan werken!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 7-3-2020 om 15:25, Paul Bakker zei:

Ik zou echt overwegen om even met iemand te gaan praten die je wel begrijpt.

 

Dat doe ik ook zeker, naast dat ik op dit forum om informatie vraag en online research doe.

Daarnaast is switchen geen optie momenteel vanwege de andere accountancy werkzaamheden waar we midden in zitten.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-3-2020 om 21:52, Joost Rietveld zei:

Wat er dus in de werkmij uiteindelijk terecht komt, is geen schuld van de werkmij aan de holding, maar simpelweg eigen vermogen van de werkmij. Dus niet met rekening couranten gaan werken!

 

Dank voor de info.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.