• 0

Boekhouder helpt mij niet, overdracht dossier en stuurt een factuur

Enige tijd terug heb ik de dienstverlening met mijn boekhouder beëindigd. 

 

De betreffende boekhouder hielp mij op uurbasis aan een boekenonderzoek (met dank aan de boekhouder hiervoor, die had een aantal grove fouten gemaakt). Zo gezegd zo gedaan. De boekhouder heeft mijn administratie van de afgelopen jaren onder de loep genomen en de betreffende inspecteur van de Belastingdienst de gevraagde stukken aangeleverd. Ik heb de boekhouder hier rijkelijk voor betaald.

 

Maar nu:

 

Er is door de inspecteur een controlerapport opgesteld waarbij ik een aantal naheffingen heb ontvangen. Ik wilde deze ter review aanbieden aan de boekhouder. Zoals gezegd hebben wij geen contract meer en heb ik intussen al enige tijd een accountant die mijn administratie doet. De boekhouder zegt dat deze geen tijd heeft om het rapport te bekijken en ook geen nieuwe klanten/opdrachten aanneemt. Dit is inclusief een hele mooie CC naar de bewuste inspecteur. Er staat ook in dat de inspecteur al in een eerder stadium op de hoogte werd gesteld dat wij geen contract meer hebben. Ja allemaal feiten. Ik heb de boekhouder een nette e-mail gestuurd met daarin de mededeling dat ik teleurgesteld ben. Zij heeft het dossier volledig in beheer en weet als geen ander welke zaken er destijds zijn besproken. Deze laat mij nu echter in het ongewisse en stelt voor om de zaak bij mijn huidige accountant te laten reviewen. Oké denk ik, dus ik laat deze weten het volledige dossier digitaal naar mij toe te sturen. Ik kreeg een reactie dat ik in principe alles al zelf in bezet heb, maar via Wetransfer stuurt deze boekhouder mij alles op. 

 

Wat gebeurt er nu? 

 

De boekhouder stuurt mij ineens een factuur!!! De inhoud van de e-mail is hieronder te lezen:

 

Het is weer de 1e van de maand en zoals je gewend bent, stuur ik je hierbij dus de factuur over onze (extra) werkzaamheden van de afgelopen periode en indien van toepassing de factuur van je abonnement.

Graag wil ik je verzoeken om de factuur onder vermelding van het factuurnummer binnen 14 dagen te voldoen op bankrekening:

IBAN: NL<rekeningnummer> t.n.v. <boekhouder>

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

 

Ik kook zowat van binnen. In de omschrijving van de factuur staat: "Advisering: opmaken en verzenden dossier documenten" kosten € 57,50 ex 21% btw.

 

Bizar!

 

A: ik heb vooraf geen bedragen gezien van een eventuele opdracht, we hebben niks afgesproken hieromtrent

B: wat voor moeite kost het in max 10 minuten tijd een map op je computer te openen en via Wetransfer alles te verzenden?

 

Ik heb al vaker destijds ervaren dat deze boekhouder voor elk wisje wasje een factuur stuurt. Ik stuur een mail, de boekhouder beantwoordt deze, ook al is het een kort antwoord wat mij niet verder helpt en ja hoor, een factuur is dan het resultaat. Ik ben het nu zat en aarzel er echt over om de bewuste factuur niet te betalen met alle gevolgen van dien.

 

Wat is wijsheid? Ik moet een reactie sturen, maar weet niet wat handig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Ik denk dat ik de factuur maar ga betalen, want ik heb uiteindelijk geen zin in gedoe en gesteggel. Maar voor de duidelijkheid:

 

  • Deze boekhouder heeft de rotzooi opgelost t.a.v de vorige boekhouder die nu failliet is. Echter hierdoor zijn er naheffingen van kracht.
  • Ik heb enkel een mail gestuurd met het verzoek om het dossier naar mij toe te sturen. De boekhouder in kwestie gaf in een reactie (per e-mail) dat ik deze al in bezit had, maar dat deze het dossier alsnog via WeTransfer op zou sturen, zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk is de betreffende factuur eruit gerold. 
  • Dit alles heeft plaatsgevonden op een zondag (niet dat het er wat toe doet), ik was online en de boekhouder eveneens.

 

Het is alleen jammer dat de betreffende boekhouder mij geen hulp biedt deze heeft alles tot in details destijds uitgezocht. Nu moet ik de controleslag door mijn accountant laten uitvoeren, dat kost weer tijd en geld. Ik heb de betreffende boekhouder het signaal afgegeven dat zodra deze de controle uitvoert, hier uiteraard een geldbedrag tegenover staat en dat ik een rekening kan verwachten. Maar dit mocht niet baten. Het besluit staat vast, er worden geen nieuwe klanten meer aangenomen en ook geen nieuwe opdrachten. Daar sta je dan met je lege handen.

aangepast door Ron_HL
Tekstueel
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Waarom ben je weggegaan bij deze boekhouder? 

 

Ik ben weggegaan omdat ik een ander boekhoudpakket ging gebruiken. De boekhouder in kwestie had geen directe ervaring met dit programma. Daarnaast stuurde deze mij al in een eerder stadium vaak een factuur waarbij ik mijn twijfels over had. Vaak ging het over minuscule adviesvraagstukken maar ook over bijvoorbeeld de vraag wat het oordeel op eerste gezicht was van de boekhouder t.o.v. mijn nieuwe boekhoudpakket. Ik vind dat je dan geen vol uur hoeft te factureren, maar bijv. als het echt niet anders kan een half uur of laten we zeggen een kwartier. 

Ik werk zelf op uurbasis en ik reken af met klanten op basis van de gewerkte uren, ook als deze een half uur betreft dan reken ik geen vol uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.