• 0

Vooruitbetaalde omzet zonder factuur op balans

beste lezers,

 

ik heb een issue in de boekhouding waar ik niet uitkom.

Ik heb in december 2019 een offerte gestuurd naar een klant, die klant heeft opdracht gegeven en in december direct het offertebedrag zonder BTW op mijn rekening gestort met de mededeling 'de BTW komt volgend jaar wel'. Ik had dus nog geen factuur gemaakt die heb ik in 2020 pas opgesteld in de boekhouding en verstuurd, ik heb de volgende boeking gedaan:

 

bank - debet

vooruitgefactureerde omzet - credit

 

de laatste staat nu op de balans onder eigen vermogen, klopt dat? Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet klopt omdat bij het opmaken van de factuur dat bedrag naar omzet gaat en dan pas eigen vermogen wordt, of redeneer ik verkeerd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, ezinken zei:

de laatste staat nu op de balans onder eigen vermogen, klopt dat? Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet klopt omdat bij het opmaken van de factuur dat bedrag naar omzet gaat en dan pas eigen vermogen wordt, of redeneer ik verkeerd?

Je hebt toch geld gekregen waar je niets tegenover hebt staan (omzet, kosten of wat dan ook).

Dat valt dan onder kortlopende schulden (wel passiva kant). Het is dus geld wat je eigenlijk terug moet betalen als je nooit een factuur zou maken.

 

De term "vooruitgefactureerde omzet" vind ik al helemaal verwarrend want je hebt toch nog niets gefactureerd??

 

Ik ga er even vanuit dat je de omzet in 2020 laat vallen, anders zou je al reeds het bedrag op moeten nemen in de W&V en dan zou die balansrekening "nog te factureren omzet" moeten zijn.

 

Maak van die balansrekening dus "vooruitbetaalde bedragen". Of als je de omzet nog in 2019 mee neemt heet het "nog te factureren omzet" (maar dan moet je ook omzet boeken).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo,

 

Het is een incidentele situatie. Ik zou gewoon de factuur (incl. btw) nu opstellen én de betaling afboeken.

 

Dan staat het btw-bedrag dat je nog gaat ontvangen als openstaand debiteurensaldo op de balans.

 

 

aangepast door cp1234
verduidelijken
Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Je hebt toch geld gekregen waar je niets tegenover hebt staan (omzet, kosten of wat dan ook).

Dat valt dan onder kortlopende schulden (wel passiva kant). Het is dus geld wat je eigenlijk terug moet betalen als je nooit een factuur zou maken.

 

Nu begrijp ik het! Dit is inderdaad zoals ik het bedoel, het bedrag komt in 2020 in de omzet. Ik heb de naam gewijzigd zoals jij voorstelt en onder kortlopende schulden geplaatst.

Bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Rik · zei:

Het is dus geld wat je eigenlijk terug moet betalen als je nooit een factuur zou maken.

 

Hoezo?

 

Als er een opdracht is (getekende offerte), dan zijn er wederzijdse verbintenissen. Als de vraagsteller de opdracht uitvoert, of als de opdrachtgever de opdracht annuleert, maar er zijn inmiddels kosten gemaakt door de vraagsteller, dan mag de vraagsteller (een deel van) het bedrag houden.

 

Een factuur is slechts een dingetje wat van de wet op de omzetbelasting moet.

 

20 uur geleden, Rik · zei:

Ik ga er even vanuit dat je de omzet in 2020 laat vallen, anders zou je al reeds het bedrag op moeten nemen in de W&V en dan zou die balansrekening "nog te factureren omzet" moeten zijn.

 

Voor de inkomstenbelasting valt de omzet in de jaren dat het werk is uitgevoerd. Als de vraagsteller in de laatste week van december al wat heeft voorgewerkt, hoort een deel van dat bedrag als onderhanden werk in 2019 te vallen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Branko Collin zei:

Voor de inkomstenbelasting valt de omzet in de jaren dat het werk is uitgevoerd. Als de vraagsteller in de laatste week van december al wat heeft voorgewerkt, hoort een deel van dat bedrag als onderhanden werk in 2019 te vallen.

Vraagsteller maakte niet duidelijk of er werkzaamheden in 2019 gedaan zijn. Vandaar dat ik vroeg waar de omzet in zou gaan vallen (en dan neem ik aan dat vraagsteller wel bekend is met de regel dat als er werkzaamheden in 2019 gedaan zijn, de omzet (of gedeelte) daar zou moeten vallen. Misschien naïef om dat aan te nemen maar we mogen toch wel iets verwachten van iemand die zelf de boekhouding doet.

 

Overigens mag de factuur wel in januari 2020 vallen (als het maar voor de 15e van de maand is). Je kunt dan wel een gedeelte van de omzet al in 2019 'nemen' (ook weer via balanspost) maar de BTW zal in 2020 vallen (omdat je de factuur in de eerste helft van januari 2020 op mag maken).

 

2 minuten geleden, Branko Collin zei:

Als er een opdracht is (getekende offerte), dan zijn er wederzijdse verbintenissen. Als de vraagsteller de opdracht uitvoert, of als de opdrachtgever de opdracht annuleert, maar er zijn inmiddels kosten gemaakt door de vraagsteller, dan mag de vraagsteller (een deel van) het bedrag houden.

Er is (alvast) een bedrag betaald op basis van een offerte. Er schijnt dus nog geen orderbevestiging te zijn (want anders zou er naar aanleiding daarvan betaald zijn). En als de werkzaamheden pas in 2020 starten... waar zou je die bedragen dan op moeten boeken? (want dat was de vraag)

 

Vandaar dat naar mijn mening dit bedrag gewoon op een balanspost "vooruitbetaalde bedragen" (kortlopende schulden) behoort  (en niet "vooruitgefactureerde omzet" waar het oorspronkelijk opgezet was, omdat er nog helemaal geen sprake van factuur was).

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

Vandaar dat naar mijn mening dit bedrag gewoon op een balanspost "vooruitbetaalde bedragen" (kortlopende schulden) behoort  (en niet "vooruitgefactureerde omzet" waar het oorspronkelijk opgezet was, omdat er nog helemaal geen sprake van factuur was).

 

Om een spraakverwarring te voorkomen

Je bedoelt ongetwijfeld vooruit ontvangen bedragen

vooruitbetaalde bedragen is de tegenvoeter van de kostenkant (bijv een verzekering met jaarpremie, die elk jaar in juni betaald wordt) en die staat onder overlopende activa.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.