Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
NigelvT

Fiscale eenheid met een werkmaatschappij zonder btw nummer

Recommended Posts

Beste leden,

Ik ben Nigel, 32 jaar oud. Ik ben nu een paar jaar ondernemer. Eerst was het klein waardoor ik alleen een eenmanszaak had, maar nu heb ik een paar bv's opgericht.
Ik heb een Holding met een werkmaatschappij. De Holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappij  en ik ben 100% eigenaar van de Holding,
De werkmaatschappij is een kinderopvang welke geen btw nummer heeft, omdat de omzet vrijgesteld is van btw. 

 

Als ik nu facturen stuur naar de werkmaatschappij voor management fee dan moet ik hierover btw rekenen, maar de werkmaatschappij kan geen btw terug vorderen. Dat is heel erg ongunstig voor mij. De boekhouder heeft voorgesteld om een fiscale eenheid te vormen, maar toen kwam hij erachter dat de werkmaatschappij geen btw nummer heeft. 
Hoe kan ik nu een fiscale eenheid vormen of facturen sturen voor management fee zonder btw?


Ik heb dezelfde vraag ook aan mijn boekhouder gesteld,maar die had niet gelijk een antwoord. Die zou er nog op terugkomen. Daarom ben ik zelf ook gaan zoeken op het internet en daardoor ben ik hier terechtgekomen. Ik kon helaas niet een soortgelijke topic vinden op het internet. 

Groeten,

Nigel
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Nigel,

 

Gewoon het RSIN-nummer gebruiken.

 

Succes,

Ido van der Gragt


www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Ido van der Gragt zei:

Gewoon het RSIN-nummer gebruiken.

Waarvoor gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, Rik · zei:

Waarvoor gebruiken?

Voor de aanvraag fiscale eenheid, als je geen btw-nummer hebt.


www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 minuten geleden, Ido van der Gragt zei:

Voor de aanvraag fiscale eenheid, als je geen btw-nummer hebt.

Je kunt geen fiscale eenheid voor de BTW aanvragen als niet BEIDE ondernemingen, ondernemingen voor de BTW zijn.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/fiscale_eenheid/fiscale_eenheid

Quote

 

Voorwaarden fiscale eenheid

Voor het vormen van een fiscale eenheid, gelden een aantal voorwaarden. De ondernemingen moeten:

  • een eenheid vormen op financieel, organisatorisch en economisch gebied
  • elk ondernemer zijn voor de btw
  • gevestigd zijn in Nederland

 

 

Overigens kan er wel een Fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting aangevraagd worden. Dit kun je dan waarschijnlijk wel doen met het RSIN-nummer. Maar daar schiet je met de BTW verrekening niets mee op.

 

Edited by Rik ·

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Beste Rik,

Ik geef gewoon een tip over iets dat ik op deze wijze meermaals heb gedaan. Vaak neemt de belastingdienst dan contact op of moet je er zelf achteraan. Tot op heden heb ik altijd nog de beschikking fiscale eenheid BTW gekregen.

Juridisch gezien ben je als kinderopvang - voor zover ik nu in deze casus kan beoordelen - gewoon ondernemer voor de BTW. Alleen is er geen BTW-nummer omdat de omzet vrijgesteld is. Dat is ook de reden voor de aanvraag fiscale eenheid en waarschijnlijk de beste oplossing.

Misschien dat het zo wat duidelijker is.

 

Als Nigel hier problemen mee ondervindt, wil ik het best wel regelen voor hem.

 

Groet,

Ido van der Gragt

Edited by Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 minuten geleden, Ido van der Gragt zei:

Juridisch gezien ben je als kinderopvang - voor zover ik nu in deze casus kan beoordelen - gewoon ondernemer voor de BTW. Alleen is er geen BTW-nummer omdat de omzet vrijgesteld is. Dat is ook de reden voor de aanvraag fiscale eenheid en waarschijnlijk de beste oplossing. Misschien dat het zo wat duidelijker is.

Dat is duidelijker ja.

 

Maar is het niet zo dat als kinderopvang in een fiscale eenheid komt, en er dus één nieuw BTW-nummer voor de eenheid uitgegeven wordt, de omzet van het kinderopvang niet meer vrijgesteld is van BTW?

 

Of blijft die vrijstelling gewoon intact?

Wat dus effectief zou betekenen dat je wel BTW terug kunt vragen op inkoop maar dus geen BTW hoeft te rekenen aan klanten?

Of krijgt de fiscale eenheid voor BTW dan ook geen BTW-nummer?

 

Edited by Rik ·

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige dat de fiscale eenheid doet is dat de twee entiteiten als één belastingplichtige gezien worden. De omzet blijft vrijgesteld en er is geen BTW-aftrek betreffende de inkoop van beide entiteiten. Transacties tussen de entiteiten bestaan niet meer, dus worden ook niet belast met BTW.


www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Roel J zei:

@ nigel Lees ook dit artikel even over Fiscale eenheid BTW. Er zitten voor- en nadelen aan. Dit artikel schets wel een aardig beeld en kan wellicht helpen om de antwoorden hier of van de boekhouder straks makkelijker te kunnen interpreteren / doorgronden.

https://www.nextens.nl/btw/de-fiscale-eenheid-voor-de-omzetbelasting-doen-of-toch-maar-niet

 

 


Volgens dit artikel ben ik al een fiscale eenheid voor de btw? Ik heb facturen voor management fee met btw verstuurd, kan ik deze crediteren en een factuur zonder btw0% aanmaken vanuit de Holding aan de werkmaatschappij?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Ido van der Gragt zei:

Beste Rik,

Ik geef gewoon een tip over iets dat ik op deze wijze meermaals heb gedaan. Vaak neemt de belastingdienst dan contact op of moet je er zelf achteraan. Tot op heden heb ik altijd nog de beschikking fiscale eenheid BTW gekregen.

Juridisch gezien ben je als kinderopvang - voor zover ik nu in deze casus kan beoordelen - gewoon ondernemer voor de BTW. Alleen is er geen BTW-nummer omdat de omzet vrijgesteld is. Dat is ook de reden voor de aanvraag fiscale eenheid en waarschijnlijk de beste oplossing.

Misschien dat het zo wat duidelijker is.

 

Als Nigel hier problemen mee ondervindt, wil ik het best wel regelen voor hem.

 

Groet,

Ido van der Gragt

Beste  Ido,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Dan vraag of hij gelijk een verzoek kan indienen met mijn fiscaal nummer. 

Kan ik de facturen voor management vergoeding vanuit de Holding wel aanpassen met terugwerkende kracht? Die heb ik eerder met btw verstuurd, maar de werkmaatschappij kan deze niet verrekenen. 

Groet, 

Nigel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nigel,

 

Net te snel in de conclusies schieten, dat artikel beschrijft in het algemeen hoe het werkt.

zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/fiscale_eenheid/fiscale_eenheid

 

De belastingdienst zegt over het vaststellen van de fiscale eenheid het volgende.

 

Quote

 

Hoe wordt de eenheid vastgesteld?

U kunt ons vragen de fiscale eenheid van uw ondernemingen vast te stellen. Dit kan ook gebeuren op initiatief van het belastingkantoor waar u onder valt. Wij sturen u een beschikking waarin staat of uw ondernemingen een fiscale eenheid vormen. Daarnaast is het mogelijk om te handelen alsof sprake is van een fiscale eenheid, dus zonder beschikking. Uiteraard moet wel blijken dat is voldaan aan de voorwaarden voor een fiscale eenheid.

 

Om er zeker van te zijn dat wij uw ondernemingen zien als een fiscale eenheid, raden wij u aan dit vooraf vast te laten stellen.

U kunt hiervoor contact opnemen met uw belastingkantoor.

 

 

Gezien jou situatie van vrijgestelde (werkmij) en belaste prestaties (holding) zou ik om een beschikking vragen.

Je moet samen met je boekhouder vast stellen of je nog met terugwerkende kracht als fiscale eenheid kan worden gezien, als je boekhouder weinig ervaring hiermee heeft kan het verstandig zijn dat hij namens jou, of jij zelf aan een fiscalist vraagt wat mogelijk is.

 

Ik ga in elk geval niet op basis van beperkte informatie in deze vraag een uitspraak doen voor het één of het ander..

Er kunnen namelijk meer gevolgen zijn, zoals het ook niet kunnen aftrekken van een deel van de voorbelasting in de holding. Maar ook het deels wel af kunnen trekken van de voorbelasting in de werkmij. Ik weet niet hoe de belastingdienst in dergelijke situaties reageert op een aanvraag tot Fiscale eenheid met terugwerkende kracht.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Roel J zei:

Nigel,

 

Net te snel in de conclusies schieten, dat artikel beschrijft in het algemeen hoe het werkt.

zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/fiscale_eenheid/fiscale_eenheid

 

De belastingdienst zegt over het vaststellen van de fiscale eenheid het volgende.

 

 

Gezien jou situatie van vrijgestelde (werkmij) en belaste prestaties (holding) zou ik om een beschikking vragen.

Je moet samen met je boekhouder vast stellen of je nog met terugwerkende kracht als fiscale eenheid kan worden gezien, als je boekhouder weinig ervaring hiermee heeft kan het verstandig zijn dat hij namens jou, of jij zelf aan een fiscalist vraagt wat mogelijk is.

 

Ik ga in elk geval niet op basis van beperkte informatie in deze vraag een uitspraak doen voor het één of het ander..

Er kunnen namelijk meer gevolgen zijn, zoals het ook niet kunnen aftrekken van een deel van de voorbelasting in de holding. Maar ook het deels wel af kunnen trekken van de voorbelasting in de werkmij. Ik weet niet hoe de belastingdienst in dergelijke situaties reageert op een aanvraag tot Fiscale eenheid met terugwerkende kracht.

 

 


Dat begrijp ik. Voorbelasting mislopen op management fee is vele malen erger dan voorbelasting mislopen voor de beperkte kosten in de Holding :)

Iedereen bedankt voor het meedenken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 448 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept