• 0

Niet eens met overeenkomst van opdracht van intermediair

(aangepast)

Beste,

 

Ik heb een nieuwe opdracht voor 1 jaar. E.a. ging heel snel en voortvarend.

Nu komt de intermediair met een overeenkomst van opdracht, ik heb dit nooit eerder mee gemaakt. Na deze zorgvuldig te hebben gelezen kan ik mij niet vinden in een aantal punten. Ook word verwezen naar bijlages die ik niet ontvangen heb. 

Zie onderstaand

 

1. De Deelovereenkomsten worden aangegaan voor bepaalde duur.

2. Tussentijdse opzegging door Opdrachtnemer is niet mogelijk tenzij in de deelovereenkomst anders wordt overeengekomen.

3. Opdrachtgever mag een deelovereenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang beëindigen zonder daardoor jegens Opdrachtnemer schadeplichtig te zijn, indien: a) de Deskundige en/of Opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet(en) bij de nakoming van haar verplichtingen uit de Raamovereenkomst/Deelovereenkomst, nadat hem/haar schriftelijk een redelijke termijn is gegund om alsnog zijn/haar prestaties na te komen; b) de Client/Eindklant de deelovereenkomst beëindigt;

 

Er kan eenzijdig worden opgezegd, ik moet voor deze opdracht op voorhand al wat zaken regelen waarbij kosten komen kijken. (huisvesting) Voor mij is de intermediair de opdrachtgever en niet de eindklant.  

Verder bleek tijdens het intake gesprek dat er veel gereisd moet worden. Ik heb aangegeven aan de intermediair dat alles boven 1 uur reistijd word gedeclareerd. De intermediair heeft aangegeven dat ik dit zelf maar met de eindklant moet afstemmen. 

In mijn uurprijs heb ik gerekend naar 40 uur per week, de eindklant werkt er echter maar 36 volgens de cao, mijn inziens hoef ik mij hier niet aan te conformeren aangezien ik zzpér ben.  

 

Nu wil de intermediair niet verder gaan voordat ik dit document heb ondertekend, dit terwijl de eindklant al akkoord is dat ik het project kan beginnen.

 

Mvg,

 

Peter

 

 

aangepast door Richard Theuws
topictitel aangepast; all caps verwijderd en verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Op 3-3-2020 om 10:43, holadieezzp zei:

Ik vind niet dat IK moet onderhandelen met de eind klant, daar heb ik de "tussen" partij voor lijkt mij. Zij verdienen er ook genoeg aan.

 

Nou blijkt je gebrek aan ervaring.

 

Jouw probleem is niet die eindklant maar de intermediair.

 

De eindklant denkt dat je volgende week begint. Dus die gaat vragen aan de bemiddelaar waar je blijft.

 

Want jij gaat natuurlijk niet beginnen aan een overeenkomst die je door de strot geduwd wordt. 

 

Dus nu ga jij als ONDERNEMER aangeven wat je wel goede afspraken vindt.

 

En niet als WERKNEMER mopperen en klagen.

 

Sterkte... (en welkom op HL)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou,nou, gebrek aan ervaring!!!! Dan had ik zonder vragen de overeenkomst wel getekend.

Ik geef toch aan dat ik niet met de eind klant ga onderhandelen!

 

Verder ben ik ook niet gestart, ik mopper ook niet althans ben me er niet bewust van. Onzeker ben ik in dit geval wel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, holadieezzp zei:

Ik geef toch aan dat ik niet met de eind klant ga onderhandelen!

 

Dat is ook het advies niet. Je moet met de bemiddelaar onderhandelen. Een overeenkomst vergt twee partijen. Dat is geen eenzijdig contract. Anders werk je voor een zetbaas.

 

Hé, het is goed nieuws als de eindklant je graag wil en de bemiddelaar moet schipperen... :upside-down-face:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 4
1 uur terug, holadieezzp zei:

Ik geef toch aan dat ik niet met de eind klant ga onderhandelen!

 

En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen, nou ja beter gesteld je moet zijn onderhandelingskracht gebruiken om iets te bereiken bij de intermediair! Je wilt toch niet je onderhandelingsruimte in handen leggen van een loonslaaf die bij een intermediair werkt? die heeft namelijk maar 1 belang, hoe meer marge hoe meer bonus voor hem..

 

Intermediairs zijn door het gekloot van de overheid met VAR en DBA een noodzakelijk kwaad geworden voor een hele grote groep opdrachtgevers, die gewoon niet meer zonder werken. En ik heb ervaren dat de eindklant vaak veel meer voor je wil doen dan een intermediair en nog veel belangrijker, als de eindklant iets vindt en jou wil dan springt de intermediair al in de houding terwijl als ik iets vraag krijg ik de "voor jou tien anderen" houding.

 

In het verhaal dat je hier plaats vind ik alleen de marge tussen jou tarief en tarief voor de eindklant volstrekt onacceptabel en niet in verhouding staan tot de geleverde inspanning door de intermediair. Ze gaan er net zoveel aan verdienen als jij. Voor opdrachten van een jaar is, naar mijn ervaring, een marge van 15% redelijk, alleen bij korte opdrachten kan dat oplopen tot 25-30%

 

De andere voorwaarden zijn minder absurd en eigenlijk voor een opdracht van een jaar (welke zzp-er droomt niet van een gegarandeerde bezettingsgraad van 100% van 1 jaar) te accepteren.

 

Toch nog even naar de voorwaarden in je startpost. het opzegverbod en eenzijdige opzegging voor de intermediair (opdrachtgever).

Branco verwees al naar art 408 BW7.

 

de tekst daarvan is

Quote

 

Artikel 408

1. De opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen.

2. De opdrachtnemer die de overeenkomst is aangegaan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan, behoudens gewichtige redenen, de overeenkomst slechts opzeggen, indien zij voor onbepaalde duur geldt en niet door volbrenging eindigt.

 

 

als je dan nog eens naar de raamovereenkomst kijkt dan wordt daar lid 2 afgezwakt, ze stellen daar namelijk dat niet tussentijds kan worden opgezegd tenzij anders overeengekomen, daarnaast word lid 1 ook afgezwakt want de intermediair benoemd specifiek in welke gevallen hij de overeenkomst kan opzeggen. Als hij dit had weggelaten geeft hem dat meer ruimte.

Voor raamovereenkomsten geldt ook dat het vergelijkbaar is met algemene voorwaarden, die zijn vaak ook op punten wat (te) kort door de bocht. Maar daarom worden er deelovereenkomsten gesloten waarin je aanvullende of afwijkende voorwaarden kunt stellen. In een opdracht van een jaar zou ik altijd wel proberen een opzegclausule te hebben,

 

Dan de reiskosten.. Grote kans dat in de aanbesteding ook staat dat er geen reiskosten worden vergoed en dat er een tarief incl reiskosten wordt verwacht. Dat zie je veel in aanbestedingscontracten want men zoekt naar zo eenvoudig mogelijke voorwaarden. En voor werkzaamheden op een vaste locatie is het vrij eenvoudig in het uurtarief te verwerken. Je weet immers hoeveel afstand er naar de vaste werkplek is.

Ik heb ook gewerkt voor organisaties die geen reiskosten vergoeden en waar ik toch 1-3x per week op een andere locatie moest zijn. Toen ik het probleem voorlegde dat reiskosten alleen voor woon-werk incl zijn, accepteerde de opdrachtgever vrijwel meteen mijn voorstel dat ik reistijd mocht rekenen. En als je even snel rekent dan is reistijd altijd veel beter dan die paar centen per km en in eigen tijd reizen..

Verder heb ik nog nooit een opdracht geweigerd omdat de reiskosten te mager waren, dat is een snelle rekensom.. de kosten die je niet krijgt staan niet in verhouding tot de omzet die je verliest, want tenzij je koerier of vertegenwoordiger bent zul je als zzp-er per dag echt niet meer dan 200km maken want opdrachtgevers huren je niet in om tussen (vergader)locaties heen en weer te rijden dus dat gebeurd hooguit een paar keer per week..

Dus reiskosten zijn heel goed te overzien.

 

Dan de betaaltermijn 45 dagen.. Als het om een overheidsopdrachtgever wen er maar aan, want zelfs als ze 30 dagen beloven halen ze dat zelden..

De voorwaarde dat urenstaten getekend moeten zijn is standaard, dat geldt zelfs voor uitzendkrachten. Dat hangt samen met de aard van de overeenkomst, zonder goedkeuring van de uren is er geen zekerheid over acceptatie van de factuur door de eindklant.

Ook voor betaaltermijnen geldt. ik heb nog nooit een opdracht geweigerd omdat de betaaltermijn te lang was.. Tuurlijk heb ik ook het liefst na 14 dagen mijn geld, maar ik ga er een opdracht van een jaar met een omzetwaarde van 100k+ niet voor laten lopen en ik ga er ook geen uren onderhandelingen over voeren en al zeker niet nog eens 3% inleveren om sneller betaald te krijgen.

 

Qua onderhandeling zou ik al mijn energie stoppen in het dichten van die marge tussen jou tarief en het eindtarief, daar is echte winst te halen om 2 redenen..

1.  10 euro per uur erbij levert je een veelvoud op van gaan zitten steggelen over wel of geen reiskosten en na 45 of 30 dagen betaald krijgen.

2.  9 van de 10 keer krijg je de eindklant wel mee, die vind zo'n marge net zo belachelijk, die voelt zich ook "opgelicht" als de opslag 100% is. (ook al mag het volgens het aanbestedingscontract wel, vrijwel elke inkoper of recruiter vind het teveel)

 

Werken voor opdrachten die zijn aanbesteed is een andere tak van sport dan jezelf (direct) verhuren aan kleinere opdrachtgevers of niet aanbesteed werk in vrije concurrentie tussen intermediairs, daar voelt men prijsdruk om niet te duur te zijn ten opzichte van de concurrent. Bij een aanbesteedtraject is er 3-9 maanden onderhandeld over de voorwaarden, dat kost een vermogen, dus moet terugverdiend en je hebt de garantie als intermediair dat je exclusiviteit hebt, eventueel met 2 of 3 concullega's maar je weet wie dat zijn en jullie weten allemaal dat er geen anderen onder je duiven kan schieten dus niemand gaat met tarieven concurreren.

Je moet als zzp-r niet te kleinzerig zijn over wat ongunstiger voorwaarden en dat afwegen tegen de opbrengst. WAnt als jij het onderhandelingsspel over het tarief gaat snappen kun je een hoop meer verdienen.

 

Ik snap dat zo'n eerste ervaring wat schokkend kan zijn.. maar je weet nu dus wel hoeveel marge er op kan zitten. Ik vraag ALTIJD wat het eindtarief zal zijn.. De bureau's die dat niet willen zeggen, daarvan weet ik dat het teveel is en dat ik dus lastig moet doen over het tarief en desnoods de eindklant voor mij moet winnen om in te zetten in de strijd als dat nodig is..

Veel bureaus zeggen wel wat het eindtarief wordt en dan is het vaak ook al redelijk of je weet meteen hoeveel ruimte er is om jou tarief omhoog te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Roel J zei:

 

En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen...


En dat is dan meteen de laatste keer dat je voor die intermediair werkt.  Ik vind dat dus echt niet kunnen. Jij moet gewoon zorgen dat je een bedrag onderhandelt waarmee jij tevreden bent, maar wat de intermediair aan jou verdient is niet jouw zaak. Die intermediair is jouw klant, niet de eindklant. Die eindklant had jij nooit gehad zonder die intermediair (tenzij de eindklant jou wil inhuren, maar dat perse via een intermediair wilt doen - maar dan heb jij natuurlijk de touwtjes in handen). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, Bob de webbouwer zei:
12 uur geleden, Roel J zei:

En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen...

En dat is dan meteen de laatste keer dat je voor die intermediair werkt.  Ik vind dat dus echt niet kunnen ...

Op basis van prijs/prestatie en goed ondernemerschap, kan dat prima.

 Er zijn overigens legio opdrachtgevers die de intermediair of het uitzendbureau buiten spel zetten. 

 

Voor deze intermediair is TS de kip die gouden eieren legt. Er is dus genoeg onderhandelingsruimte, waarbij deze kip om meer voer of om een betere huisvesting kan vragen. 

 

Daar komt bij dat de scheidingslijn tussen intermediair en uitzendbureau flinterdun is. De ZZP’er die zijn hele ziel en zaligheid in de handen van een intermediair legt, is eigenlijk gewoon in loondienst bij dat uitzendbureau. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Affijn, dank voor alle adviezen.

 

De intermediair heeft pas documenten aangeleverd nadat de eindklant en ik al tot akkoord waren gekomen over de inzet.  Inmiddels heb ik mijn leveringsvoorwaarden die ik hanteer overhandigd. 

 

Ik draai nu e.a om, uitbetaling op 45 dagen kan maar dan word het bedrag opgehoogd met 4%. 

 

In al die 20 jaar heb ik dit niet eerder meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hier zo fel op omdat ik zelf ook "intermediair" voor dj's ben. Klanten boeken een dj via mijn site, en ik huur een ZZP dj in om die opdracht te verzorgen. Nu heb ik het weleens meegemaakt dat zo'n dj de betreffende klant ging bellen of mailen (zeker als het een vaste klant is) en probeert rechtstreeks zaken met die klant te doen, dus mij buitenspel te zetten.

In zo'n geval is het meteen einde oefening en zal ik die dj niet meer inhuren. Ik moet immers ook mijn brood verdienen, en investeer een hoop tijd en geld in een goede website, advertenties, het opvolgen van aanvragen enzovoorts. Ik gun zo'n dj een aantal opdrachten per jaar, maar dan moet hij mij ook mijn winst gunnen.

 

Overigens heb ik mijn prijzen gewoon op mijn website staan dus mijn dj's weten precies wat ik aan hun verdien. Als ze het daar niet mee eens zijn mogen ze natuurlijk gerust met mij onderhandelen (dus nooit met de eindklant), maar ook ik wil zoveel mogelijk verdienen dus als ik 50 euro meer verdien aan dj #1 zal ik die dj eerder bellen dan dj #2.  

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik ben hier zo fel op omdat ik zelf ook "intermediair" voor dj's ben.

Een kwestie van prijs/prestatie ...

 

17 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

In zo'n geval is het meteen einde oefening en zal ik die dj niet meer inhuren. Ik moet immers ook mijn brood verdienen, en investeer een hoop tijd en geld in een goede website, advertenties, het opvolgen van aanvragen enzovoorts. Ik gun zo'n dj een aantal opdrachten per jaar, maar dan moet hij mij ook mijn winst gunnen.

Eveneens een kwestie van prijs/prestatie ...

 

Als een ondernemer, inplaats van mij, een goedkopere en/of betere boekhouder kan vinden dan is hij of zij, te allen tijde, vrij om te gaan en staan. Geen wurgcontract die dat belet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb meegemaakt dat ik de kip met de gouden eieren was en door de intermediair keihard werd 'ontslagen', omdat ik te 'lastig' was (lees: vragen had over het contract).

 

Vanaf dat moment had ik een rechtstreekse overeenkomst (en met terugwerkende kracht) met de echte klant.

 

Ik zou de koppigheid van dat soort mensen niet onderschatten.

 

13 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Die eindklant had jij nooit gehad zonder die intermediair (tenzij de eindklant jou wil inhuren, maar dat perse via een intermediair wilt doen - maar dan heb jij natuurlijk de touwtjes in handen). 

 

De bijzonderheid in mijn geval was dat de klant me zelf had gevonden, maar het hele inhuurproces te ingewikkeld vond, en daar een intermediair voor had ingeschakeld. De intermediair hoefde werkelijk niets anders te doen dan mijn urenbriefjes te controleren, mijn facturen te betalen en vervolgens zijn 50% af te tikken.

Dit lijkt me niet uitzonderlijk; ik ken verschillende bedrijven die freelanceopdrachten adverteren, maar als je de opdracht krijgt, wordt je via een tussenpersoon ingehuurd.

 

Die 50% kwam ik achter, toen de klant zonder naar mijn tarief te vragen een contract voor ons had opgesteld. Daar stond vast een uurtarief ingevuld. Ik heb ze aangegeven dat er wel wat van dat bedrag afmocht.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik ben hier zo fel op omdat ik zelf ook "intermediair" voor dj's ben

\

Sorry hoor Bob, maar met jou reacties sla je de plank mis.. De situaties zijn volstrekt onvergelijkbaar.

Natuurlijk is het logisch dat jij niet accepteert dat DJ's om jou heen gaan immers verhuur jij ze steeds voor 1 avond voor 1 bruiloft of partij. als ze om jou heen gaan heb jij niets. Bij jou heeft een DJ belang met een goede relatie met jou.

 

Bij een inhuurcontract van 1 jaar heeft de zzp-er 1500-2000 uur direct contact met de eindklant en misschien 20 uur per jaar met de intermediair.

De inspanning die een intermediair levert voor 1 opdracht van een jaar zal ca 20-80 uur zijn, uurtje per maand om de urenbriefjes en facturen te verwerken en af en toe contact met de eindklant en zzp-er over hoe die samenwerking loopt.

obv de cijfers die holadeezzp eerder noemde gaat de intermediair een marge van 70 euro per uur, daarmee wordt zijn fee voor deze opdracht tussen de 105.000 en 140.000 euro. voor 20-80 uur werk.

Om dat even te vergelijken met jou andere activiteit (webbouwer) en de topics die we hier hebben over bedrijven die 48 x200 euro durven te vragen voor 5 landingspagina's, daar vallen we als HL leden over mekaar heen om dat te kwalificeren als oneerlijk zaken doen waar de overheid wat aan zou moeten doen.

 

Voor mij is 105.000 euro vragen voor het doorschuiven van wat CV's en het voeren van wat selectiegesprekken en gemiddeld genomen ca 40 uur besteden aan het invullen van een opdracht van een jaar van dezelfde categorie. je praat dan over een uurtarief van boven de 2000 euro.

 

Een intermediair moet ook heel veel "niet declareerbare uren" maken,  daarom is een marge van 15% op een opdracht van een jaar ook best veel, maar wel redelijk. dat komt in dit voorbeeld neer op een fee van 15 tot 20 duizend euro. Dat lijkt mij MEER dan genoeg om alle kosten van de intermediair te dekken.

Ik gun intermediairs echt hun deel.. maar wel binnen het redelijke en de tarieven die ik vraag en krijg ben ik ook altijd meer dan tevreden mee. Maar dit soort excessen kaart ik wel aan en dan interesseert het me echt niet of die intermediair mij nog terugvraagt of niet, het is niet relevant, het gaat erom of de eindklant mij terugvraagt.. Die intermediair slikt zijn trots wel in als er weer een opdracht voor 6 maanden uitkomt, daarbij de intermediairs waar ik over spreek worden vertegenwoordigt door werknemers die vaak max 1 a 2 jaar op die functie zitten.

 

 

Kortom totaal andere tak van sport dan wat jij doet en volstrekt onvergelijkbaar. Ik heb ook met kleine intermediairs gewerkt en die heb ik nooit gepasseerd, maar dat hoefde ook niet want hun tarieven waren redelijk.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Branko Collin zei:

ik ken verschillende bedrijven die freelanceopdrachten adverteren, maar als je de opdracht krijgt, wordt je via een tussenpersoon ingehuurd.

... en die, niet zelden, aan elkaar gelieerd zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Roel J In mijn geval gaat het om mijn vaste klanten die me tientallen opdrachten per jaar bezorgen. Dat gaat natuurlijk over andere bedragen, maar als zo'n intermediair het voor elkaar krijgt om een ton te verdienen voor zo weinig werk is dat iets waar de eindklant zich druk over moet maken, niet jij als zzp'er. 

Jij moet gewoon zorgen dat je een bedrag krijgt waar jij je goed bij voelt, daarover onderhandel je met de intermediair. Maar het tarief dat de intermediair afspreekt met de eindklant gaat jou - naar mijn mening - niks aan.

Natuurlijk ben ik het met jullie eens dat het belachelijk is dat zo'n intermediair een ton opstrijkt voor 20 tot 80 uur werk, maar nogmaals, dat is het probleem van de eindklant, niet van jou als zzp'er. Jij hoeft het immers niet te betalen. En dan kun je wel zeggen "ja maar als ik dat had geweten had ik veel meer gevraagd"... tja dan had je beter onderzoek moeten doen naar de gangbare tarieven in die markt. Als het via aanbesteding is gegaan rekent de intermediair immers blijkbaar een marktconform tarief, anders had hij de opdracht niet gekregen.

Branko Collin Als jij zelf de klant aanbrengt is dat natuurlijk wat anders. Maar dan heb je zelf waarschijnlijk al een prijs afgesproken voor jouw prestaties met de eindklant, dus die weet dan ook precies wat hij aan de intermediair betaalt.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Maar het tarief dat de intermediair afspreekt met de eindklant gaat jou - naar mijn mening - niks aan....

 

Dat wil de bemiddelaar natuurlijk niet. Die maakt er koehandel van. Het wemelt van dit soort makelaars in de voetbal, de muziek, de kunst. Zo snel mogelijk dumpen en door naar een transparante middelman die niet z'n eigen portemonnee prioriteit geeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

In mijn geval gaat het om mijn vaste klanten die me tientallen opdrachten per jaar bezorgen. Dat gaat natuurlijk over andere bedragen, maar als zo'n intermediair het voor elkaar krijgt om een ton te verdienen voor zo weinig werk is dat iets waar de eindklant zich druk over moet maken, niet jij als zzp'er. 

Daarmee zouden zowel eindklant als ZZP'er slechte ondernemers zijn.  Door de intermediair de passeren kunnen de eindklant en de ZZP'er met hun ondernemingen een beter resultaat (meer winst) behalen.

 

Een van de basisbeginselen van ondernemen is het beperken van de kosten en dat komt niet zelden neer op het beperken van het aantal tussenschakels.

 

Wie geld wil verdienen over de rug van de ZZP'er zal een Bermuda-driehoek creëren ... Opdrachtgever - intermediair/uitzendbureau - boekhouder/accountant.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Tja, blijkbaar heeft de markt (zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers) behoefte aan dat soort bemiddelaars en zijn ze bereid daar flink voor te betalen.

Met bereidheid heeft dat weinig tot niets te maken ... zie mijn vorige antwoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk wel. Zowel de eindklant als de ZZP'er weten maar al te goed dat de intermediair er ook wat aan verdient, die werkt immers ook niet voor niets. Deze biedt blijkbaar een bepaalde meerwaarde, anders zouden de eindklant en de ZZP'er hem niet nodig hebben. 

 

Die intermediair heeft veel tijd, moeite en geld gestoken in het verkrijgen van een opdracht, en in het zoeken van de perfecte ZZP'er om  die opdracht uit te voeren. Als dat gedeelte eenmaal achter de rug is zeg jij "ach, we kennen elkaar nu dus we hebben die intermediair niet meer nodig. Laten we die buiten flikkeren en rechtstreeks zaken doen".

Als jij mijn belastingaangifte verzorgt zeg ik toch ook niet "ach, nu heeft de belastingdienst mijn cijfers al, dus ik betaal de uren die jij daarmee bezig bent geweest maar niet". 

Als je het niet vind kunnen dat een intermediair iets aan je verdient is dat ook prima, maar dan moet je gewoon geen zaken doen met een intermediair. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is allemaal veel te defensief. Als die tussenhandelaar meerwaarde heeft, wordt hem zijn marge gewoon gegund. Als je echter moet bestaan van stiekeme opslag en kickbacks (want die bestaan ook), dan verdien je uit-geschakeld te worden. Ge-des-intermedieerd!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het begin gelezen dat (of ik snap er niets van, dat kan ook natuurlijk..):

 

- Er een soort bureau is dat een opdracht via aanbesteding gekregen heeft (waarschijnlijk van een overheid/semioverheid zou ik dan denken).

- Dat bureau heeft gevraagd of "holadieezzp" interesse had om mee te doen en dat was inderdaad zo.

- Nu blijkt dat de voorwaarden toch wat anders zijn dan gedacht.

- En nu...?

 

Ik weet uiteraard niet welke spelers hier bij betrokken zijn, maar als het serieus grote partijen zijn dan denk ik dat men niet erg gevoelig zal zijn voor "maatwerk" voor een bepaalde 'onderaannemer' behalve wanneer dezelfde 'onderaannemer' enorm/uitzonderlijk goed is op zijn vakgebied.

Ik zo eerder denken dat dit hele gedoe niet doorgaat, maar dat ben ik (zonder enige kennis over waar het nou echt precies om gaat - zoals alle andere HLers trouwens ook).

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.