• 0

Stoppen autobedrijf, laatste voorraad naar privé

Hallo allen,

 

Ik heb gezocht op het forum maar vind het antwoord niet;

 

Ik ben voornemens mijn bedrijfje in de  autohandel (ZZP) te beëindigen per 1 april.

De zaken gingen erg slecht en ik heb inmiddels ook een baan.

Ik heb nog 2 voorraadauto's  (klassiekers) in mijn bedrijf. Dit zijn BTW auto's en hierover met ik bij verkoop dus nog btw afdragen.

Ik zie het niet gebeuren dat ik deze auto's nog voor 1 april verkoop. 

Kan ik de auto's naar mijn prive verkopen/ overhevelen zodat ik mijn zaak kan stopzetten?

Tegen welke waarde moet ik deze dan naar mijzelf factureren? (inkoopwaarde of meer/minder?)

 

Dank jullie wel.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 3-3-2020 om 15:41, Roel J zei:

Nog iets concreter.. kijk naar de ANWB koerslijst voor de twee auto's.
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/#/kenteken

 

De waarde "verkoop tussen particulieren" is een acceptabele prijs. (incl btw)

 

De ANWB koerstlijst gaat tot auto's van 15 jaar oud. Betreffende dit onderwerp gaat het over klassiekers. 

 

Ik zou gewoon een bedrag nemen wat in de buurt komt van een redelijke marktprijs, een marktprijs waarbij de auto maximaal 30 stadagen zou hebben. Anders kun je het nog altijd laten taxeren.

Link naar reactie
  • 0

Als dit de winkeldochters zijn, dan lijkt me de marktprijs mogelijk te hoog.

 

Een zakelijke opkoper van voorraden gaat ook niet de volle mep betalen en ik gok dat je het eerder in die richting moet zoeken, qua waardering. (Of er moet een uitzondering gelden voor auto's - voor auto's en BV's lijken er altijd voor van alles uitzonderingen te zijn.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het is wellicht goedkoper om de auto's tegen een zeer lage waarde te verkopen aan een derde. Dat mag tegen een dumpprijs. Het verlies op de auto's mag je dan aftrekken van de inkomstenbelasting en de BTW hoef je dan niet zelf te betalen. Ik weet niet in hoeverre het verlies verrekenbaar is met je loon of winst uit overige jaren, dus er moet wellicht winst gemaakt zijn om hier voordeel aan te hebben.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-3-2020 om 11:34, 1612 zei:

Ik heb gezocht op het forum maar vind het antwoord niet;

 

Ik ben voornemens mijn bedrijfje in de  autohandel (ZZP) te beëindigen per 1 april.

De zaken gingen erg slecht en ik heb inmiddels ook een baan.

Ik heb nog 2 voorraadauto's  (klassiekers) in mijn bedrijf. Dit zijn BTW auto's en hierover met ik bij verkoop dus nog btw afdragen.

Ik zie het niet gebeuren dat ik deze auto's nog voor 1 april verkoop. 

 

Even een andere insteek, waarom staken per 1 april? Is daar een belangrijke reden voor?

Op welke termijn zijn de auto's wel verkoopbaar? dit jaar nog?

Als het laatste het geval is en er is geen dringende reden om het bedrijf te beëindigen dan zou ik de formele opheffing een paar maanden uitstellen om zo overdracht naar privé te voorkomen. Een slapende onderneming kost weinig tijd, hooguit een btw aangifte en het (door)huren van een stallingsplaats.

Je moet hoe dan ook voor 2020 nog IB aangifte doen. Dus er is ook geen haast om een extra IB aangifte te voorkomen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.