• 0

IAOZ en werken

Ik wil de volgende vraag stellen. Sinds ruim een jaar zit ik in de IOAZ. 
Door een burn-out kon ik mijn bedrijf (fotografie) niet meer overeind houden en ben ik in deze regeling beland. 
Inmiddels gaat het wat beter met mij. 
Graag zou ik dan ook weer wat van mijn werkzaamheden op willen pakken (vooralsnog op therapeutische basis). 
De IOAZ regeling staat dit echter niet toe (ik mag mijn bedrijf of beroep niet hervatten). 
Zijn er toch mogelijke opties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2
5 uur geleden, Zwaltje5 zei:

Zijn er toch mogelijke opties?

Ja, maar niet als zelfstandige. Harde eis van de IOAZ is dat het bedrijf beëindigd wordt. 

 

5 uur geleden, Zwaltje5 zei:

(ik mag mijn bedrijf of beroep niet hervatten). 

Je beroep wel, maar niet als zelfstandige. 

 

Eerlijk gezegd: dat is precies de reden waarom ik geen fan ben van de IOAZ in dit soort situaties want de IOAZ is niet geschikt voor situaties waarin er sprake is van  arbeidsongeschiktheid die - mits goed begeleid  - tijdelijk is  zoals bij een burnout.

Er is in de IOAZ geen re-integratietraject terug naar zelfstandig werk behalve het kwijtraken van de hele IOAZ uitkering. De regeling is totaal niet ingericht op duurzame inzetbaarheid. 

(Een private AOV of een vrijwillige verzekering bij UWV was daarom een veel betere optie geweest, of zelfs een broodfonds of voorzieningenfonds )

 

Beste optie die ik voor je kan bedenken: ga op arbeidstherapeutische basis werken in loondienst. Naast een no-riskpolis (waardoor werkgever de eerste jaren geen risico loopt op loondoorbetaling bij ziekte) zijn er wellicht ook subsidiemogelijkheden voor werkgever én jij voldoet aan de IOAZ sollicitatie- en werkplicht zonder dat je gedwongen wordt ander passend werk te accepteren. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.