• 0

Misbruik handelsnamen en merken, wat te doen?

Als bedrijf worden wij al jaren na geaapt en onze handelsnamen en merken misbruikt.

Wij hebben als bedrijf onze merknamen ImakeIT en Allround-ITC vast laten leggen als merk bij Boip merkenbureau te Den Haag en als handelsnamen bij de kvk in het handelsregister. Allround-ITC-Consulting is ook een woordmerk.

 

De concurrent in hetzelfde dorp gebruik nu urls op het internet: www.imakeit.nl en www.allrounditc.nl  die volgens mij inbreuk maken met de bovenstaande merken en handels namen.. Mijn bedrijf is actief vanaf 1992 en wij gebruiken de urls: www.i-make-it.nl en www.allround-itc.com  en de concurrent pas in 2005. Wij gebruiken ook de url: www.ikmaakhetwel.nl

 

Daarnaast vermoeden wij dat hij reviews schrijft met valse namen op het internet om ons bedrijf indiscreet te brengen. Als je dan controle uitvoert op het internet vanwege die reviews dan zie je dat het feek namen en foto’s zijn het geen bestaande personen. Ook plaatst hij reviews foto’s van personen die daadwerkelijk bestaan met een valse naam ten opzichte van die persoon. De personen zijn ingelicht. Ook de bedrijven die op het nepaccount worden gebruikt  heb ik contact gelegd zodat ik weet dat de personen daar niet werken..

Daar naast heb ik als ondernemer aangifte gedaan bij de politie van smaad en laster, valse reviews alsmede identiteits fraude vanwege de bestaande personen.

 

Dit bovenstaande loopt al jaren en het wordt nu wel erg merkbaar dat deze reviews schade oplevert voor mijn bedrijf. In 2011 heeft rechter in het vonnis duidelijk gezegd dat aankaarten  met namen of teksten van mijn bedrijf geen vrijbrief is om er mee door  te gaan want dan wordt deze daad onrechtmatig. Hij zorgt nu voor verwarring en misleiding in de regio..

 

Wat kan ik nu het beste doen, is mijn vraag? Welke stappen moet ik nu doen?

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo te zien heeft je concurrent alleen de URL's geregistreerd (omdat iemand anders zo dom is geweest die niet zelf te registreren :face-with-rolling-eyes:) en doorverwezen naar een eigen website, daar kun je volgens mij weinig tegen doen... hij gebruikt jullie naam immers alleen in de URL, niet op de websites zelf.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ImakeIT zei:

Wat kan ik nu het beste doen, is mijn vraag? Welke stappen moet ik nu doen?

Heb even de oude berichten doorgenomen. Dit speelt dus al vanaf 1 februari 2008. Wat een gedoe zeg! :face-with-rolling-eyes:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jij als ideale uitkomst hoopt...? Met dat verhaal ga je naar een juridisch adviseur/advocaat om de haalbaarheid na te gaan. Je vraagt wat het kost en besluit dan of het je waard is om door te zetten met de strijd.

 

Als dit al 12 jaar speelt en de rechter is er al bij geweest. Is de concurrent dan momenteel in overtreding van dat vonnis?

Link naar reactie
  • 1

 

Put your money where your mouth is, en ga in overleg met een advocaat om deze stalker aan te pakken. Het is een beetje een kinderachtige burenruzie, maar je hebt er last van en je meent dat het schade veroorzaakt. De politie heeft hier geen tijd voor.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

Je geeft aan dat jouw onderneming in hetzelfde dorp is gevestigd en al langer (sinds 1992) onder deze handelsnamen opereert.
Je hebt de merknamen zelfs laten vastleggen.

 

De domeinnamen verwijzen nu naar de activiteiten van jouw concurrent.
Kans op verwarring is groot en het is aannemelijk dat de andere partij van jouw bestaan afweet.

 

Er is in mijn ogen sprake van registratie te kwader trouw.
Je zou de domeinnamen kunnen vorderen middels een rechtszaak.

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geschillenregeling voor .nl-domeinnamen...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, Highio zei:

Geschillenregeling voor .nl-domeinnamen...

Linkje: https://www.sidn.nl/nl-domeinnaam/uitleg-geschillenregeling

 

Quote

In welke situatie kan ik de geschillenregeling gebruiken?

1) Als je vindt dat een .nl-domeinnaam hetzelfde is als een naam waarop jij recht hebt. Of als de domeinnaam er zoveel op lijkt dat het verwarrend is. Voorbeelden van namen waarop je recht kunt hebben:

  • merknamen
  • handelsnamen
  • namen van overheidsorganen
  • namen van stichtingen of verenigingen
  • eigen namen

2) Als je vindt dat de huidige houder geen belang heeft om de domeinnaam te gebruiken.

3) Als je vindt dat de huidige houder de domeinnaam met oneerlijke bedoelingen (te kwader trouw)  gebruikt of geregistreerd heeft.

 

Vergeet niet het onderdeeltje "Wat kost de geschillenprocedure?" :face-with-rolling-eyes:

 

Toevoeging; Mediation is gratis, maar dan moeten deze twee partijen wel tot een oplossing willen komen...
 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De registratiedata van de domeinnamen zijn best wel interessant om na te gaan. Misschien kan TS ze hier wel vermelden. :smiling-face-with-sunglasses:

 

En dan is het nog de vraag per welke datum de handelsnamen gebruikt worden. En per wanneer de merknamen geregistreerd zijn.

 

Ik zie zo snel tamelijk oude (vervallen) merkrechten.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Highio zei:

De registratiedata van de domeinnamen zijn best wel interessant om na te gaan. Misschien kan TS ze hier wel vermelden. :smiling-face-with-sunglasses:

 

En dan is het nog de vraag per welke datum de handelsnamen gebruikt worden. En per wanneer de merknamen geregistreerd zijn.

 

Ik zie zo snel tamelijk oude (vervallen) merkrechten.

 

Groet,

 

Highio

Mijn handelsnamen Allround-ITC en ImakeIT zijn in gebruik vanaf 1992.  en mijn bedrijf omgezet naar een BV mijn 2004.  het bedrijf is op 28 feb 2004 opgestart.

 

De concurrent begon pas in 2005. Ik had de merken ook vast laten leggen toentertijd. Helaas door onwetendheid heb ik de merken allround-itc-consulting woordmerk en ImakeIT beeldmerk laten verlopen.

De concurrent heeft daarna de url in gebruik: allrounditc.nl en imakeit.nl in gebruik genomen.

 

Op de website van de concurrent: www.imakeit.nl heeft deze een foto geplaatst van mijn pand en daar opgezet:  Wegens faillissement gesloten, daarna aangifte gedaan bij de politie in het dorp.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Merk verlengen (hoe werkt merken vernieuwen?)

 

De merkregistraties zijn vervallen. Dan wordt het een strijd op basis van gebruik van handelsnamen en domeinnamen, vrees ik.

 

Quote

Op de website van de concurrent: www.imakeit.nl heeft deze een foto geplaatst van mijn pand en daar opgezet:  Wegens faillissement gesloten, daarna aangifte gedaan bij de politie in het dorp.

Heb je dit goed vastgelegd en gedocumenteerd? Is dit nog altijd het geval? Dan zou ik (laten) kijken naar de Notice and Take Down (NTD) procedure.

 

Zo niet, zie archive.org:

https://web.archive.org/web/20180810044637/http://imakeit.nl/

 (en verder terug)

 

Het lijkt alsof er ooit een redirect(s) was (waren) bijvoorbeeld naar de domeinnaam met hyphen! Hoe zit dit nou?

 

Of wat betekent onderstaande:
https://web.archive.org/web/20161202063543/http://i-make-it.nl/

(en ook weer verder terug)

 

Zie ik het nou ook goed dat je met 'PC Maatje'-uitingen ook weer Computermaatje opzoekt?

 

Oh, boys, ik heb werkelijk geen idee hoe dit nu ligt en wat ik er van zou moeten denken...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@ImakeIT Krijg ik ook nog reactie?

23 uur geleden, MrHTTP zei:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jij als ideale uitkomst hoopt...? Met dat verhaal ga je naar een juridisch adviseur/advocaat om de haalbaarheid na te gaan. Je vraagt wat het kost en besluit dan of het je waard is om door te zetten met de strijd.

 

Anders zie ik gebeuren dat dit een onnavolgbaar topic wordt met allerlei verhalen die niet (meer) relevant zijn en enige vorm van professionaliteit verliezen.

Als dit al 10+ jaar speelt heeft dit, volgens mij, niets met stevige concurrentie te maken, maar met een lang lopende (persoonlijke) vete.

Als je er ECHT werk van wilt maken, bouw dan een dossier op, met bewijs van de misstappen van de concurrent en leg het voor aan een expert.

Heel veel moeilijker is het niet.

 

1 uur geleden, ImakeIT zei:

Op de website van de concurrent: www.imakeit.nl heeft deze een foto geplaatst van mijn pand en daar opgezet:  Wegens faillissement gesloten, daarna aangifte gedaan bij de politie in het dorp.

Daarbij zijn sommige verhalen zo bizar dat ik denk dat er nog veeeeeeeeeel meer achter dit kinderachtige gedrag zit.

 

TOEVOEGING (zie ook @Highio)

Jij zegt dat www.imakeit.nl van je concurrent is en www.i-make-it.nl van jou.

Archive.org* zegt dat op 4 juli 2011 (22:54) de situatie als volgt was;

http://www.imakeit.nl/ linkt door naar http://www.i-make-it.nl/

* https://web.archive.org/web/20110704225411/http://www.imakeit.nl/

 

De concurrent linkte dus door naar jou?

Dit bedoel ik dus. Dit is een vete en niet Higherlevel-waardig.

Ik weet niet wat ik moet geloven aan dit verhaal en ik stoor me aan de hevige vorm van framing.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

I-make-it.nl is (opnieuw) geregistreerd, nadat het merk vervallen was...

 

...concurrent heeft een paar jaar eerder zijn kans schoon gezien met registratie van imakeit.nl

 

Topic starter heeft beide domeinnamen kennelijk laten verlopen

net als het merkrecht, maar ja, dat liep nog even door tot aan een periode van 10 jaar...

 

Ofzoiets dus.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Before you embark on a journey of revenge,
dig two graves.

– Confucius


Om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien eens de huidige situatie uitschrijven (zonder er links van te maken):

 

  • imakeit·nl zonder streepjes redirect naar computermaatje·nl;
  • i-make-it·nl met streepjes is geparkeerd;
  • allrounditc.nl zonder streepje allen een bijna lege homepage, een 06-nummer en de domeinnaam computerstoring·nl;
  • allround-itc·nl met streepje is geparkeerd;
  • allround-itc·com met streepje toont een website van ImakeIT die de domeinnaam ikmaakhetwel·nl noemt;
  • ikmaakhetwel·nl toont dezelfde website van ImakeIT.
Link naar reactie
  • 0

Naast de absolute warboel met de domeinnamen in kwestie die blijkbaar verlopen zijn (geweest) en die niet eens primair in gebruik zijn ..De enige die in gebruik is is ikmaakhetwel, lijkt ook het genoemde tijdspad niet te kloppen.

ImakeIT zegt sinds 1992 bezig te zijn. Wat volgens de KVK overigens lijkt te kloppen, althans, toen is je bedrijf ingeschreven. Echter, in een interview met De Ondernemer zeg je dat je pas sinds 2006, dus een jaar later dan je concurrent, je huidige werkzaamheden doet en de merknamen in kwestie gebruikt. In 2004 zou je nog een supermarkt en kaasspeciaalzaak hebben. 

 

Bovendien spreek je in je oude topics over 2008 als startjaar, wat nog weer later is.

 

Hoe verklaar je dit precies?

 

Ik ben sterk geneigd om dit topic te verwijderen want behalve een hoop modder gooien naar je concurrent zie ik hier weinig gebeuren eigenlijk.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, MrHTTP zei:

Dit is een vete en niet Higherlevel-waardig.

 

Het is inderdaad duidelijk dat er hier iets aan de hand is dat verder gaat dan alleen 'concurrentie'. Het zou heel fijn zijn als TS toe kan lichten hoe het zover heeft kunnen komen.

 

Of het niet Higherlevel-waardig is durf ik niet te zeggen. Het moge duidelijk zijn dat een vete met een concullega voor veel ongemak zorgt.

aangepast door Richard Theuws
totaal onbelangrijk voor ons om te weten.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Nog even over nagedacht. ImakeIT hebben jullie wel eens geprobeerd om het uit te praten? Dit moet voor beide partijen niet prettig zijn, en het zou denk ik een stuk fijner zijn als jullie van elkaar accepteren dat concurrentie nu eenmaal bestaat en je beter naast elkaar kunt leven dan tegen elkaar kunt strijden. 

 

Misschien is het een optie om een mediator in te schakelen? 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 2

We zijn nog even de archieven ingedoken en het blijkt dat dit jaren terug ook al besproken is op ditt forum:

 

 

Lees met name de post van Norbert nog even goed door. Daar staat een mooie samenvatting van wat er destijds al speelde, wat blijkbaar nog altijd niet veranderd is, en een prima advies over wat je misschien toen al had moeten doen.

 

Nog weer een herhaling van zetten over hoe jij en je concurrent elkaar blijkbaar al 13 jaar (!!) pesten heeft helemaal geen zin. Daar helpen we jou helemaal niet mee, zeker niet gezien het feit dat er blijkbaar niets veranderd is in de afgelopen 13 jaar, ondanks de prima adviezen die je in die tijd al via dit forum gekregen hebt.

Er gaat daarom een slotje op dit topic.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.