• 0

Belasting AOV Nederland of Bulgarije na emigratie (wonen en werken)

Geachte,

 

Hierbij een vraag over mijn bestaande AOV.

 

Ik ga per 10 maart in Bulgarije wonen en werken in Bulgarije.

 

Nu heb ik een AOV uitkering waarbij het een beroepsverzekering betreft. Nu is dit in Nederland belast aangezien ik hier nog woon.

Nu ga ik werkzaamheden verrichtten bij een Bulgaars bedrijf als sales agent waarbij mijn uitkering niet word gekort na overleg met de uitkerende instantie.

 

Nu heb ik reeds enkele malen met de belastingdienst contact gehad of mijn uitkering nu belast word in Nederland of in Bulgarije aangezien ik ga emigreren.

De belastingdienst heeft mij tot dusver nog geen antwoord kunnen geven, aangezien het verdrag tussen Nederland en Bulgarije nogal wat ingewikkeld in elkaar zit.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij iemand vertellen of ik voortaan in Bulgarije belasting moet afdragen van mijn Bruto uitkering.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groet Gino

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaal gesproken houdt de instantie gewoon Nederlandse loonbelasting in. Maar dat is alleen zolang je in het buitenland 'verblijft'. Ga je daar permanent wonen of is dat voor een aantal maanden?

 

 Zodra je daar echt gaat wonen, is het een beetje afhankelijk van wat er tussen de landen onderling is afgesproken. Het lijkt erop dat er een verdrag is met Bulgarije voor zogenaamde niet-ingezetenen. Ik houd even een slag om de arm, maar mocht de AOV gezien worden als sociale verzekeringsuitkering (Artikel 18), dan is het belast in het land waar je woont. Maar zelfs als het dat niet is, dan zou het onder het restartikel 22 vallen (Overige Inkomsten). En die zijn ook belast in het land waar je woont (waar je 'resident' bent). Het is dus waarschijnlijk belast in Bulgarije zodra je daar gaat wonen.

 

Nu kan er nog een grijs gebied onstaat tussen wanneer dat echt is. Je hoeft je namelijk niet meteen uit te schrijven in Nederland, en misschien ook niet meteen in Bulgarije in te schrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als er sprake is van loon:

In Nederland belast volgens Artikel 15 lid 1 van het NL-BG belastingverdrag.

 

Artikel 15.  Salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen

1.   Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 16, 18, 19 en 20 zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een van de Staten ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere Staat worden belast.

 

Als er sprake is van een uitkering (AOW / Anw / WAO / WIA / Waz / Wajong):

In Nederland belast volgens artikel 18, lid 3 van het NL-BG belastingverdrag.

 

Artikel 18.  Pensioenen en sociale zekerheidsuitkeringen

3.   Pensioenen en andere betalingen krachtens de bepalingen van een sociaal zekerheidsstelsel van een van de Staten aan een inwoner van de andere Staat, mogen in de eerstbedoelde Staat worden belast.

 

Als er sprake is van een WAO / WIA-suppletie:

Indien betaald door of namens private werkgever > Belasting betalen in Bulgarije volgens Art. 15, lid 1.

Indien betaald door of namens publieke werkgever > Belasting betalen in Nederland volgens Art. 19, lid 1.

 

Artikel 19.  Overheidsfuncties

1.

a)   Beloningen, niet zijnde pensioenen, betaald door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of dat onderdeel of dat publiekrechtelijk lichaam, mogen in die Staat worden belast.

b)   Deze beloningen zijn echter slechts in de andere Staat belastbaar, indien de diensten in die Staat worden bewezen en de natuurlijke persoon inwoner is van die Staat, die:

1.   onderdaan is van die Staat; of

2.   niet uitsluitend voor het verrichten van de diensten inwoner van die Staat werd.

 

referenties:

Verdragsstaten IB niet-ingezetenen.

Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Volksrepubliek Bulgarije.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Prinsrachid,

 

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik ga per 10 maart wonen en werken in Bulgarije. Er is dus sprake bij mij van emigreren. Ik word dus Bulgaar. Ik schrijf me per 06-03-2020 uit in Nederland en per 10-03-2020 ben ik ingeschreven in Bulgarije. Dus ik dan woon ik daar. (resident) 

Aangezien de afdrachten  in Bulgarije behoorlijk lager liggen qua inkomstenbelasting/loonbelasting ed,  wou ik dit graag zeker weten

 

Je antwoord op mijn vraag is dus bij deze beantwoord door jou, waarvoor mijn dank.

 

Met vriendelijke groet,

Gino

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Cosara zei:

Als er sprake is van loon:

In Nederland belast volgens Artikel 15 lid 1 van het NL-BG belastingverdrag.

 

Artikel 15.  Salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen

1.   Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 16, 18, 19 en 20 zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een van de Staten ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere Staat worden belast.

 

Als er sprake is van een uitkering (AOW / Anw / WAO / WIA / Waz / Wajong):

In Nederland belast volgens artikel 18, lid 3 van het NL-BG belastingverdrag.

 

Artikel 18.  Pensioenen en sociale zekerheidsuitkeringen

3.   Pensioenen en andere betalingen krachtens de bepalingen van een sociaal zekerheidsstelsel van een van de Staten aan een inwoner van de andere Staat, mogen in de eerstbedoelde Staat worden belast.

 

Als er sprake is van een WAO / WIA-suppletie:

Indien betaald door of namens private werkgever > Belasting betalen in Bulgarije volgens Art. 15, lid 1.

Indien betaald door of namens publieke werkgever > Belasting betalen in Nederland volgens Art. 19, lid 1.

 

Artikel 19.  Overheidsfuncties

1.

a)   Beloningen, niet zijnde pensioenen, betaald door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of dat onderdeel of dat publiekrechtelijk lichaam, mogen in die Staat worden belast.

b)   Deze beloningen zijn echter slechts in de andere Staat belastbaar, indien de diensten in die Staat worden bewezen en de natuurlijke persoon inwoner is van die Staat, die:

1.   onderdaan is van die Staat; of

2.   niet uitsluitend voor het verrichten van de diensten inwoner van die Staat werd.

 

referenties:

Verdragsstaten IB niet-ingezetenen.

Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Volksrepubliek Bulgarije.

 

 

Hallo Cosara,

 

Wat is hieruit dus jouw conclusie? AOV wel of niet belast in Bulgarije?

 

Groet Gino

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Gino46 zei:

Hallo Cosara,

Wat is hieruit dus jouw conclusie? AOV wel of niet belast in Bulgarije?

Dat hangt er vanaf of de AOV gezien kan worden als loon of als een uitkering ...

... en als er sprake is van een uitkering, of deze laatste wordt betaald door of namens een private werkgever of door of namens publieke werkgever.

 

Het zal u reeds opgevallen zijn dat het verdrag tussen Nederland en Bulgarije nogal ingewikkeld in elkaar zit.

 

Zorg ervoor dat u van Nederland op papier de zekerheid krijgt dat de belastingheffing in Bulgarije plaats moet vinden, aangezien Bulgarije er zonder meer vanuit zal gaan dat elk inkomen in Bulgarije wordt belast.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Dat hangt er vanaf of de AOV gezien kan worden als loon of als een uitkering ...

... en als er sprake is van een uitkering, of deze laatste wordt betaald door of namens een private werkgever of door of namens publieke werkgever.

 

Het zal u reeds opgevallen zijn dat het verdrag tussen Nederland en Bulgarije nogal ingewikkeld in elkaar zit.

 

Zorg ervoor dat u van Nederland op papier de zekerheid krijgt dat de belastingheffing in Bulgarije plaats moet vinden, aangezien Bulgarije er zonder meer vanuit zal gaan dat elk inkomen in Bulgarije wordt belast.

Hallo Cosara,

 

Mijn uitkering betreft een Beroepsarbeidsongeschiktheidsuitkering via Aegon. Hoe moet dit worden gezien?

 

Groet Gino

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen die hebben gereageerd,

 

Ik heb het een en ander nog nagevraagd, en volgens een vriend van mij (belastingadviseur nederlands belastingrecht), en die deelde mij mee dat als ik ga werken en wonen in Bulgarije, ik in Nederland geen premie volksverzekeringen meer hoef af te dragen (27%), omdat ik bij mijn Bulgaarse werkgever word verzekerd in hun stelsel. Dus per definitie maakt het dan weinig uit qua afdracht belasting. Of het dan in Nederland is of in Bulgarije.

 

Gino

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Gino46 zei:

Ik heb het een en ander nog nagevraagd, en volgens een vriend van mij (belastingadviseur nederlands belastingrecht), en die deelde mij mee dat als ik ga werken en wonen in Bulgarije, ik in Nederland geen premie volksverzekeringen meer hoef af te dragen (27%), omdat ik bij mijn Bulgaarse werkgever word verzekerd in hun stelsel. Dus per definitie maakt het dan weinig uit qua afdracht belasting. Of het dan in Nederland is of in Bulgarije.

Daarmee is het AOV-vraagstuk niet opgelost.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het hier enkel om de voorheffing. Aegon houdt bij uitkering standaard een Nederlandse voorheffing in. Als je niets doet, kun je die voorheffing waarschijnlijk verrekenen met wat de daadwerkelijke Bulgaarse eindheffing moet zijn. Maar dat kan misschien vervelend worden als de voorheffing hoger is dan de eindheffing. Ik kan me zo voorstellen dat Bulgarije niet het verschil gaat terugbetalen.

 

Waar betreft het juiste artikel, lijken me - zoals ik al eerder aangaf - geen van de artikelen van toepassing. Die gaan allemaal uit van loondienst of publieke sociale zekerheid. Vandaar dat ik wees op artikel 22. Dat is een beetje het afvoerputje van niet genoemde inkomstenbronnen. Als ik die goed lees, zijn alle niet benoemde inkomsten belast in het nieuwe woonland en moet Aegon dan dus geen voorheffing met inhouden. Ik gok dat je dat alleen wel even moet aangeven. Maar misschien weet Cosara daar meer van.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt het waarschijnlijk anders maar in je tweede post zeg je ik ga wonen (emigreren) naar Bulgarije en  wordt dus Bulgaar.

Bulgaar wordt je pas als je ook daadwerkelijk de Bulgaarse nationaliteit krijgt. En dan gaat er heel veel voor je veranderen en heb je met hele andere (belasting) wetgeving te maken.

 

ik ga er even vanuit dat het alleen om emigratie gaat en niet om naturalisatie naar Bulgaar.

 

Om alle wettelijke regeltjes iets te nuanceren het volgende:

Waar heb jij straks het meeste inkomen vandaan?

Waarschijnlijk Bulgarije. 

Dan loop je het risico op dubbele Belasting. Je inkomen wordt in Nederland al belast en de Bulgaarse belastingdienst gaat je totale inkomen belasten.

Dan betaal je over het Nederlandse inkomen 2 keer belasting.

Om die dubbele Belasting tegen te gaan sluiten landen overeenkomsten (belastingverdragen tegen dubbel belasting)

 

Zijn die verdragen er niet, of leiden ze regelmatig tot (politieke)problemen (zoals tussen Nederland en Bulgarije inzake de zgn. Bulgaren fraude met toeslagen) dan zetten de beide belastingdiensten de hakken in het zand en ben jij het dupe.

 

Is je inkomen in Nederland lager dan dat in Bulgarije en werk je meer dan 14 uur in Bulgarije dan vraag je na afloop van het kalender jaar, bij de Nederlandse belastingdienst een IB60 formulier. Met dit formulier ga je naar de Bulgaarse belastingdienst en toon je aan dat je in Nederland al Belasting hebt betaald over dat inkomen. Volgens het afgesloten verdrag is dan je inkomen uit Nederland belasting vrij voor de Bulgaarse Belastingdienst.

 

Is je inkomen in Nederland hoger dan dat in Bulgarije en werk je minder dan 14 uur in Bulgarije dan blijf je volledig onder de Nederlandse belastingwetgeving vallen, inclusief verplichte zorgverzekering e.d. Bij je belastingaangifte in Nederland (aangifteformulier W voor wereld inkomen) moet je dan wel een inkomensverklaring van de Bulgaarse Belastingdienst (vergelijkbaar met de Nederlandse IB60) overleggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Gelre-Finance zei:

Bij je belastingaangifte in Nederland (aangifteformulier W voor wereld inkomen) moet je dan wel een inkomensverklaring van de Bulgaarse Belastingdienst (vergelijkbaar met de Nederlandse IB60) overleggen.

 

 

 

Huh...?

"W-aangifte" betekent 'aangifte als ondernemer (in NL)'. Populair gezegd: een "Winstaangifte". Dus niet "Wereld"...

 

Als buitenlandse belastingplichtige (dus wanneer je bijvoorbeeld in Bulgarije woont maar ook in NL inkomen - hier belast dan - geniet) zal er wel sprake zijn van een C aangifte. Of een M aangifte, over het jaar dat je NL verlaat (emigreert dus).

 

Dat is toch nogal een verschil qua aan te leveren informatie lijkt mij...

 

(Maar misschien is de bedoelde 'aangifteformulier W voor wereld inkomen' iets anders, dat ik verder niet ken. Wie weet.)

 

EDIT:

Wat heeft dit overigens in vredesnaam met ondernemen te maken - het emigreren, met uitkeringen, naar een ander EU-land...?

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.