Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Thomas168

Rekening-courant tussen privé en werk-bv?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo allen,

 

Onlangs heb ik bij de notaris een holdingstructuur opgericht.

 

Voor beide bv's is er een oprichtingskapitaal ad €1,20 volgestort. Dus ik heb eerst €1,20 van mijn Privérekening naar de Holding overgemaakt en vervolgens die €1,20 vanuit de Holding naar de bankrekening van Werk-bv overgemaakt. Deze volgorde moest ik van mijn notaris hanteren.

 

Nou heeft de Werk-bv binnenkort een drukmachine nodig, zo'n machine kost circa €4500. Hierbij heb ik een aantal vragen:

 

  • Mag ik een rekening-courant overeenkomst maken tussen mij (Privé) en Werk-bv zonder tussenkomst van de Holding?
    Of moet een rekening-courant overeenkomst in geval bij een holdingstructuur enkel tussen de 'Privé <-> Holding' en 'Holding <-> Werk-bv'.

 

  • Mocht ik straks daadwerkelijk €4500 naar de Werk-bv hebben overgemaakt, moet ik dan dat bedrag in een Excel-bestand o.i.d. bijhouden?
    Of is enkel een rekening-courant overeenkomst al voldoende.

 

Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven op mijn vragen. Alvast bedankt!

 

Groetjes,
Thomas

Edited by Thomas168

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Thomas168 zei:

Nou heeft de Werk-bv binnenkort een drukmachine nodig, zo'n machine kost circa €4500.

Dit lijkt me niet echt een bedrag en doel voor een rekening-courant. Een rekening courant is om kleine bedragen heen en weer voor te schieten en binnen korte termijn weer te verrekenen.

 

Dit lijkt mij meer iets voor een lening-constructie. Kun je nog rente verrekenen ook (i.p.v. hierover belasting te moeten betalen).

 

Of gaat het hier om een bedrag dat over een maand ofzo weer teruggestort zal worden?

Ik zou dan een rekening-courant overeenkomst tussen holding en werkmaatschappij maken (want die zul je in de toekomst ook nodig hebben) en het dus via de holding spelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het in werkelijkheid natuurlijk gewoon van privé naar de werkmaatschappij overboeken.

 

Administratief zou ik het vervolgens inderdaad over twee schijven laten lopen. Van privé naar holding, van holding naar werkmaatschappij. Dan heb je ook geen geneuzel met rente, omdat de bedragen onder de 17.500 euro blijven.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden.

 

Zojuist twee rekening-courant overeenkomsten ondertekent:

  • rekening-courant overeenkomst Prive <-> Holding
  • rekening-courant overeenkomst Holding <-> Werk-bv

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, Thomas168 zei:
  • Mocht ik straks daadwerkelijk €4500 naar de Werk-bv hebben overgemaakt, moet ik dan dat bedrag in een Excel-bestand o.i.d. bijhouden?
    Of is enkel een rekening-courant overeenkomst al voldoende.

 

 

Uiteraard moet je in je bedrijfsadministratie vastleggen (registreren dus, "boeken" zeg maar...) dat er 4500,- vanuit privé naar een onderneming 'gegaan' is.

Maar dat zal toch ook aan de hand van het betrokken bankafschrift duidelijk zijn neem ik aan en die verwerk je toch ook in de administratie (hoop ik).


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Uiteraard moet je in je bedrijfsadministratie vastleggen (registreren dus, "boeken" zeg maar...) dat er 4500,- vanuit privé naar een onderneming 'gegaan' is.

Maar dat zal toch ook aan de hand van het betrokken bankafschrift duidelijk zijn neem ik aan en die verwerk je toch ook in de administratie (hoop ik).

 

Ja, ik hou mijn boekhouder hiervan op de hoogte.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 269 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept