• 0

Rekening-courant tussen privé en werk-bv?

(aangepast)

Hallo allen,

 

Onlangs heb ik bij de notaris een holdingstructuur opgericht.

 

Voor beide bv's is er een oprichtingskapitaal ad €1,20 volgestort. Dus ik heb eerst €1,20 van mijn Privérekening naar de Holding overgemaakt en vervolgens die €1,20 vanuit de Holding naar de bankrekening van Werk-bv overgemaakt. Deze volgorde moest ik van mijn notaris hanteren.

 

Nou heeft de Werk-bv binnenkort een drukmachine nodig, zo'n machine kost circa €4500. Hierbij heb ik een aantal vragen:

 

  • Mag ik een rekening-courant overeenkomst maken tussen mij (Privé) en Werk-bv zonder tussenkomst van de Holding?
    Of moet een rekening-courant overeenkomst in geval bij een holdingstructuur enkel tussen de 'Privé <-> Holding' en 'Holding <-> Werk-bv'.

 

  • Mocht ik straks daadwerkelijk €4500 naar de Werk-bv hebben overgemaakt, moet ik dan dat bedrag in een Excel-bestand o.i.d. bijhouden?
    Of is enkel een rekening-courant overeenkomst al voldoende.

 

Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven op mijn vragen. Alvast bedankt!

 

Groetjes,
Thomas

aangepast door Thomas168
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, Thomas168 zei:

Nou heeft de Werk-bv binnenkort een drukmachine nodig, zo'n machine kost circa €4500.

Dit lijkt me niet echt een bedrag en doel voor een rekening-courant. Een rekening courant is om kleine bedragen heen en weer voor te schieten en binnen korte termijn weer te verrekenen.

 

Dit lijkt mij meer iets voor een lening-constructie. Kun je nog rente verrekenen ook (i.p.v. hierover belasting te moeten betalen).

 

Of gaat het hier om een bedrag dat over een maand ofzo weer teruggestort zal worden?

Ik zou dan een rekening-courant overeenkomst tussen holding en werkmaatschappij maken (want die zul je in de toekomst ook nodig hebben) en het dus via de holding spelen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het in werkelijkheid natuurlijk gewoon van privé naar de werkmaatschappij overboeken.

 

Administratief zou ik het vervolgens inderdaad over twee schijven laten lopen. Van privé naar holding, van holding naar werkmaatschappij. Dan heb je ook geen geneuzel met rente, omdat de bedragen onder de 17.500 euro blijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Thomas168 zei:
  • Mocht ik straks daadwerkelijk €4500 naar de Werk-bv hebben overgemaakt, moet ik dan dat bedrag in een Excel-bestand o.i.d. bijhouden?
    Of is enkel een rekening-courant overeenkomst al voldoende.

 

 

Uiteraard moet je in je bedrijfsadministratie vastleggen (registreren dus, "boeken" zeg maar...) dat er 4500,- vanuit privé naar een onderneming 'gegaan' is.

Maar dat zal toch ook aan de hand van het betrokken bankafschrift duidelijk zijn neem ik aan en die verwerk je toch ook in de administratie (hoop ik).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Uiteraard moet je in je bedrijfsadministratie vastleggen (registreren dus, "boeken" zeg maar...) dat er 4500,- vanuit privé naar een onderneming 'gegaan' is.

Maar dat zal toch ook aan de hand van het betrokken bankafschrift duidelijk zijn neem ik aan en die verwerk je toch ook in de administratie (hoop ik).

 

Ja, ik hou mijn boekhouder hiervan op de hoogte.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.