• 0

zakelijk gebruik prive-auto boekingen

All,

 

Hoop topics doorgenomen maar ik kom er nog net helemaal uit.

Het is mij niet geheel duidelijk (door beperkte boekhoudkundige kennis) hoe ik de autokosten/BTW nu in mijn online boekhouding (e-boekhouden.nl) moet verwerken.

Ik ben op de hoogte van de regels, alleen gaat het me puur om hoe ik dit in de boeking moet verwerken.

 

Situatie: 

- prive auto gebruik ik hoofdzakelijk voor zakelijke ritten (90% zakelijk/10% prive)

- ik hou de zakelijke ritten bij, ik heb dus overzicht in de verhouding zakelijk/prive

- autokosten kan ik niet van de winst aftrekken; ik vergoed mezelf € 0,19 per zakelijke km.

- BTW van het zakelijke deel (90% dus) mag ik terugvorderen

- brandstof betaal ik altijd met mijn zakelijke pinpas.

 

Hoe verwerk ik nu een tankbon in de administratie?

 

Wat ik nu doe (en dat is volgens mij FOUT):

- ik betaal de tankbeurt zakelijk

- bonnetje scan ik in en koppel ik aan de bankmutatie; ik boek het geheel op grootboekrekening "Brandstofkosten";

         BTW gaat dan netjes naar de automatische BTW aangifte module alleen moet ik die achteraf met 10% corrigeren ivm prive-aandeel. 

         Brandstofkosten (excl btw) worden nu als kosten vd winst afgehaald. En dat mag niet (toch?)

 

Wat is gebruikelijk om te doen in dit geval?

Gewoon alle bonnetjes inscannen en dan aan het eind van het kwartaal zelf uitrekenen hoeveel BTW ik mag terugvorderen? Maar wat doe ik dan met de bedragen van de Brandstofkosten (excl btw) die al van de zakelijke rekening zijn afgeschreven? Boek ik die dan gewoon als prive-opname in een keer weg ofzo? 

 

Of is er een andere makkelijke manier? I'm lost :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Let even goed op dat het zakelijk percentage voor de omzetbelasting anders wordt berekend dan voor de inkomstenbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting: zakelijke kilometers inclusief woonwerkverkeer

Voor de omzetbelasting: zakelijke kilometers exclusief woonwerkverkeer

 

Voor de inkomstenbelasting is het percentage niet zo heel belangrijk, omdat er alleen maar privékilometers wordt gekeken. De auto zal dus keuzevermogen zijn en je lijkt te hebben gekozen voor privévermogen.

 

Voor de omzetbelasting mag je de auto echter als zakelijk vermogen aanmerken. Meestal trekken mensen gewoon het hele jaar alle BTW af. Pas in het laatste kwartaal van het jaar corrigeer je voor privégebruik. Als je trouwens de auto met BTW hebt gekocht, moet je de eerste 5 jaar ook corrigeren over de BTW over de auto.

 

Nu je praktische vraag: gaat het inboeken goed? Nee, niet helemaal, maar je zat wel goed in de richting. Dat komt omdat de kosten zelf privé zijn (voor de inkomstenbelasting), maar de BTW over die kosten zakelijk (voor de omzetbelasting).

 

De boeking zelf gaat wel goed, maar je moet waarschijnlijk niet "brandstofkosten" kiezen maar meteen "privé" als grootboekrekening. Op die manier komen de kosten niet in het verlies te vallen, maar vraag je wel de BTW terug. Als je het privégebruik aan het einde van het jaar corrigeert, dan levert dat verwarrend genoeg een kostenpost op die wél bedrijfskosten zijn en aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid Top, bedankt voor je heldere antwoorden.

 

14 minutes ago, prinsrachid said:

Voor de inkomstenbelasting is het percentage niet zo heel belangrijk, omdat er alleen maar privékilometers wordt gekeken. De auto zal dus keuzevermogen zijn en je lijkt te hebben gekozen voor privévermogen.

 

Klopt dat ik ervoor heb gekozen om hem als prive-vermogen te houden aangezien de cataloguswaarde vrij hoog is en dus de bijtelling te fors wordt (ik rij meer dan 500km prive per jaar).

 

14 minutes ago, prinsrachid said:

Nu je praktische vraag: gaat het inboeken goed? Nee, niet helemaal, maar je zat wel goed in de richting. Dat komt omdat de kosten zelf privé zijn (voor de inkomstenbelasting), maar de BTW over die kosten zakelijk (voor de omzetbelasting).

 

De boeking zelf gaat wel goed, maar je moet waarschijnlijk niet "brandstofkosten" kiezen maar meteen "privé" als grootboekrekening. Op die manier komen de kosten niet in het verlies te vallen, maar vraag je wel de BTW terug. Als je het privégebruik aan het einde van het jaar corrigeert, dan levert dat verwarrend genoeg een kostenpost op die wél bedrijfskosten zijn en aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting.

 

Ok, dus als ik nu alle boekingen aanpas van "Brandstofkosten" naar "Prive opnames en stortingen" dan zou het goed moeten zijn.

 

Wat betreft de jaarlijkse correctie: stel dat ik voor totaal € 1000,- aan BTW heb terug gevorderd gedurende het jaar (rekent wat makkelijker). Dan zou ik 10% moeten corrigeren wat neerkomt op €100,-. Tussen welke grootboekrekeningen boek je dit dan? 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat zou goed moeten gaan.

 

De grootboekrekening mag je op zich zelf bepalen, al naar gelang je eigen behoefte van nauwkeurigheid. Overige kosten, autokosten, sommige boekhoudprogramma's hebben automatisch een heel eigen grootboekrekening "BTW privé autogebruik" gekoppeld aan de privé-correctie. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb zojuist een eigen grootboekrekening aangemaakt en hem "Autokosten Prive" genoemd (Balans-rekening) en daar alle mutaties op gezet. De grootboekrekening "Autokosten" die ik  voorheen gebruikte, wat een Winst&Verlies-rekening.

 

(nu ik dit typ had ik volgens mij ook gewoon de huidig gebruikte grootboekrekening kunnen veranderen van de categorie Winst&Verlies naar Balans :upside-down-face:).

 

Ik ben pas een maand geleden begonnen dus ik kan nu nog makkelijk de huidige boekingen aanpassen omdat het er niet zoveel zijn

 

aangepast door Kenza750
Link naar reactie
  • 0

Ehm, nee. :upside-down-face:

 

Zoals ik in mijn eerste reactie zei, is het verwarrend genoeg ook een V&W-rekening. De niet verrekenbare BTW worden dus zakelijke kosten.

 

Voor het btw-correctiebedrag zelf zal er waarschijnlijk al een balansrekening in de boekhouding zitten (dat wat je opgeeft in rubriek 1d van de aangifte omzetbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

1 hour ago, prinsrachid said:

De boeking zelf gaat wel goed, maar je moet waarschijnlijk niet "brandstofkosten" kiezen maar meteen "privé" als grootboekrekening. Op die manier komen de kosten niet in het verlies te vallen, maar vraag je wel de BTW terug. 

 

 

 

Nu ben ik je even kwijt :face-with-tears-of-joy: (sorry, ik ben niet zo vlot).

 

Wat ik uit het bovenstaande begreep, is dat de brandstofkosten (excl btw) niet als verlies beschouwd moeten worden. Dat wordt het wel als ik die boek op de "Brandstofkosten"-gb (want dat is een W&V rekening). "Privé"-gb is een Balans rekening. Dus vandaar dat ik een nieuw gb "Autokosten privé" had aangemaakt als Balansrekening.  Of maak ik hier een denkfout?

 

1 hour ago, prinsrachid said:

Als je het privégebruik aan het einde van het jaar corrigeert, dan levert dat verwarrend genoeg een kostenpost op die wél bedrijfskosten zijn en aftrekbaar van de winst voor de inkomstenbelasting.

 

 

De grens van mijn kennis is hier al overschreden :anxious-face-with-sweat:

 

Misschien even een voorbeeldje:

 

tankkosten:          € 80 excl btw

BTW:                        € 16,80

Totaal incl BTW: € 96,80

 

Hoe zou jij dit boeken er even vanuitgaande dat je 100% zakelijk rijdt in je prive-auto (nog even geen eindejaars correctie zegmaar).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt het helemaal goed begrepen. Dus als je een privé autokosten-balansgrootboekrekening gebruikt voor de autokosten, dan is daar niets mis mee.

 

Waar ik het nu over heb, is het stukje btw-correctie. Dát stukje boek je dus niet via diezelfde balanspost, maar via een V&W-grootboekrekening. De btw-correctie in omzetbelasting zijn namelijk zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting. Zoals ik al zei: verwarrend genoeg.  :face-with-hand-over-mouth:

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
24 minutes ago, shoptillyoudrop said:

Voor de IB kan je 19 cent per zakelijk gereden kilometer aftrekken als autokosten, verder niets.

 

Volgens mij had prinsrachid het over de correctie van de teveel teruggevorderde BTW en niet over de aftrekbaarheid van autokosten.

Of (zoals ik het begrijp): je krijgt eerst teveel BTW terug en die moet je aan het eind vh jaar terugbetalen. En dat terugbetalen kun je als kosten boeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal een voorbeeld geven waarom dit zo werkt:

 

Stel dat ik thuis een kantoor heb en nooit zakelijke kilometers rijd.

Maar ik heb wel 4 auto's: Een voor mijzelf, een voor mijn vrouw en twee voor mijn (op zolder wonende) zonen.

 

Voor de IB is er dus geen één zakelijke km gereden (dus 0,- euro aan zakelijke kosten!), maar privé hebben wij wel héél veel km's gereden (de zonen paar keer naar wintersport, Spanje enz. Want pa - die sukkel - betaalt het allemaal).

 

Dus bij elkaar wel (de vrouw rijdt ook heel veel naar van alles!) 4000,- aan BTW betaald aan BTW (tanken, onderhoud enz.) afgelopen jaar.

 

Nu heb ik gelukkig lang geleden bepaald dat deze 4 auto's voor de BTW "zakelijk" zijn. Dus kan ik de betaalde BTW (4000,-) 'terugvragen' hoewel ik dan wel een correctie voor privégebruik moet maken voor dezelfde 4000,- later (dus ik krijg uiteindelijk toch géén BTW terug...).

 

Dan is het toch volledig duidelijk dat ik niet dat bedrag alsnog van de IB kan aftrekken. Want het heeft werkelijk niets met de onderneming te maken.

 

Het is wel zo dat wanner een onderneming een auto (voor de IB!) heeft dan is een BTW correctie voor privégebruik wél zakelijk (net als bij een BV: daar moet de BV ook een correctie maken voor het personeel namelijk) en dus aftrekbaar voor de IB (in het geval van een BV: van de VPB). Dat is (mede) zodat er geen verschil/discriminatie is tussen eenmanszaken en BV's trouwens..

 

Ik hoop dat het je duidelijk is zo.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

@Kenza750 ... Nu probeer ik altijd heel erg scherp te zijn op het verschil tussen zakelijke en privé-etikettering van de auto voor de omzet- en inkomstenbelasting...en dan nóg maak ik zelf de denkfout die ik altijd probeer te voorkomen. :downcast-face-with-sweat: Je had het dus inderdaad helemaal goed begrepen.

 

Shoptillyoudrop heeft ook gelijk. Je had de auto voor de inkomstenbelasting privé aangemerkt, dus dan boek je de btw-correctie inderdaad op de balansgrootboekrekening "Privé - autokosten". En je moet het privé volledig doen met die 19 cent per kilometer (zie je wel mag aftrekken van de winst). Van die 19 cent per km betaal je ook de btw-correctie.

Als de auto zakelijk vermogen zou zijn voor de inkomstenbelasting, dán geldt mijn verhaal. Dan kun je de btw-correctie gewoon aftrekken als kosten. Het staat overigens ook een beetje onhandig omschreven op de website van de Belastingdienst, waarbij de indruk wordt gewekt dat het sowieso van de winst mag worden afgetrokken, zonder duidelijk het voorbehoud te maken dat het om een zakelijk geëtiketteerde auto moet gaan (ze gaan er voor het gemak vanuit dat mensen een auto voor de omzetbelasting hetzelfde etiketteren als voor de inkomstenbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachidDuidelijk. Uiteindelijk komen we er wel :-0. 

Het is me vaker opgevallen dat regeltjes van de BD nogal onhandig beschreven zijn.  Zo ook de definitie woon-werk bijvoorbeeld. Maar goed dat we dit forum hebben.

 

shoptillyoudropjij ook bedankt voor de scherpe opmerking en heldere uitleg. Hoop dat er veel mensen na mij ook wat hebben aan dit topic. Dat is mijns inziens de kracht van een forum.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.