• 0

Verkoop webwinkel in de bijstand

Goedemorgen,

 

Onlangs heb ik een webwinkel gehad maar door privé omstandigheden is het niet helemaal goed 

van de grond gekomen. Nu zit ik in de bijstand maar ik heb de webwinkel nog wel. Dat weten ze ook wel bij de gemeente

maar ik vroeg hun wat er gebeurd als ik deze webwinkel verkoop, of ze dat zien als inkomen of als vermogen ?

Daar wou ze geen antwoord op geven, wat ik erg jammer vind want ik wil graag verder met mijn leven. Ik wil

namelijk mijn vrachtwagenrijbewijs gaan halen en daarvoor is uiteraard geld nodig. Vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Wie weet of dit gezien moet worden als inkomen of als vermogen ?  

 

Alvast bedankt voor de reacties. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, BoerMark zei:

Nu zit ik in de bijstand maar ik heb de webwinkel nog wel. Dat weten ze ook wel bij de gemeente

maar ik vroeg hun wat er gebeurd als ik deze webwinkel verkoop, of ze dat zien als inkomen of als vermogen ?

Bij verkoop van de webwinkel of onderdelen daarvan (als je dat lukt :slightly-smiling-face:) stijgt je vermogen (ook bij verkoop van bijv. persoonlijke spullen).
Komt je vermogen daarmee boven de vermogensgrens 2020 uit, dan stopt je bijstandsuitkering.

Het maximaal toegestaan vermogen staat in een tabel op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand
 

42 minuten geleden, BoerMark zei:

Daar wou ze geen antwoord op geven, wat ik erg jammer vind want ik wil graag verder met mijn leven.

Om juridische redenen ontwijken ze dit soort vragen structureel. Ik heb hier in het verleden zelf ook ervaring mee gehad. Na flink aandringen, een compleet ingediende situatieschets en 2 maanden later kreeg ik antwoord. Hierbij was er wel twee maanden een complete radiostilte, zonder enige feedback. Opeens werd ik opgeroepen om me te melden en kreeg ik een antwoord. Recht hebben (op een antwoord) wil nog niet zeggen dat je het krijgt zonder moeite. (Wellicht is dit het resultaat van een compleet doorgeslagen aanname bij de gemeente dat iedereen met een bijstandsuitkering een mislukte profiteur is).

 

42 minuten geleden, BoerMark zei:

Ik wil namelijk mijn vrachtwagenrijbewijs gaan halen en daarvoor is uiteraard geld nodig.

Heb je dit ook zo besproken met je contactpersoon bij de gemeente? Soms zijn er potjes of regelingen om je juist hierbij te helpen.
Het ondernemersloket (als je het als ZZPer wil doen) kan ook uitkomst bieden maar niet elke gemeente helpt je zolang je de status 'bijstand' hebt of doet dat alleen onder bepaalde voorwaarden.
 

Wat kost een vrachtwagenrijbewijs? Zou je dat kunnen sparen? Is je privé situatie weer stabiel genoeg om de draad weer zelf op te pakken?
 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Ik vind het zelf ook onderdeel van mijn eigen vermogen en zie het niet als inkomen mocht ik het verkopen maar inderdaad ze willen niks zeggen i.v.m juridische gevolgen.

En juist door dit soort dingen vertrouwen mensen de gemeente niet meer want nu denk je wel twee keer na voordat je wat verkoopt. 

Ja de gemeente weet van mijn plannen af maar desondanks wil ze geen antwoord geven en daardoor kan ik het dus niet verkopen.

Ik gok dat het rijbewijs C ongeveer 4000 euro kost inclusief code 95 , eventueel ook nog E achter C  halen als dat financieel mogelijk is.

Na de verkoop van mijn webshop ben ik wel in staat om dit te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
51 minuten geleden, BoerMark zei:

Ja de gemeente weet van mijn plannen af maar desondanks wil ze geen antwoord geven en daardoor kan ik het dus niet verkopen.

Je kunt er vanuit gaan dat het wordt gezien als vermogen*. Het heeft ook niet de eigenschappen van inkomen (uit loondienst of uit ondernemerschap) dus juridisch/fiscaal is dat ook niet zo moeilijk aan te tonen. Uiteindelijk kreeg ik dus wel antwoord en had een jurist bij gemeente naar mijn casus gekeken.

 

* = Ik weet het niet zeker maar er kan een verschil zijn (voor de berekening van de vermogensgrens) of het geld van de verkoop op een zakelijke rekening blijft als eigen vermogen of naar je privé rekening wordt overgemaakt.

Daarbij is het zo dat je GEEN toestemming nodig hebt van de gemeente om te verkopen. Je hebt een informatieplicht dus het kenbaar maken dat je ermee aan de slag gaat en melden als het rond is (binnen 5 dagen volgens mij) is voldoende.
 

51 minuten geleden, BoerMark zei:

En juist door dit soort dingen vertrouwen mensen de gemeente niet meer want nu denk je wel twee keer na voordat je wat verkoopt.

Ik denk dat het helpt om het vanuit de gemeente te snappen en het via die invalshoek te benaderen. Zodra jij de gemeente vraagt naar "wat als" situaties met inkomende of uitgaande geldstromen dan beantwoorden ze dat niet omdat

1) ze niet, zonder extra onderzoek of extra check, alle info hebben om een juridisch correct antwoord te geven

2) ze niet willen dat jij op basis van het antwoord juist gaat handelen om bewust in de bijstand te blijven.

(Zo mag je bijvoorbeeld, bij verkoop van een onderneming, een marktconform bod niet weigeren, doe je dat toch dan verlies je jouw bijstandsuitkering)

 

De enige manier om toch antwoord te krijgen is om met je contactpersoon de focus te leggen op je doel: Geld voor een rijbewijs.

Dan moet dat wel een concreet plan zijn (bij enige twijfel gaan ze je alsnog niet helpen) en je moet ook goed uitzoeken wat het dan kost.
Geef daarbij aan dat je graag je financiële plaatje op orde wilt hebben en je wilt weten waar je aan toe bent nu je weer nadenkt over de toekomst.
Eindig door te zeggen dat het uitblijven van een antwoord van de gemeente op dit moment voor onnodige onrust en onzekerheid zorgt.
Als je dan nog niet geholpen wordt zeg je dat je de ombudsman gaat inschakelen of een klachtvoorziening wilt starten omdat je het gedrag ongepast vindt.

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht ook dat het vermogen is. Het geld komt dan op mijn privé rekening, als je in de bijstand zit mag je geen zakelijke rekening hebben dus die heb ik onlangs opgezegd.

Ja als het ik het verkocht heb moet ik melden dat er geld is binnengekomen ongeacht of hun het zien als vermogen of inkomen.

 

Bedankt voor de antwoorden , hier kan ik weer verder mee. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt het in het geval van verkoop dat het dan inkomen wordt. Je brengt namelijk zakelijk geld over naar prive in de vorm van winst uit onderneming. Ik weet niet of de gemeente hetzelfde hier tegenaan kijkt als de fiscus.

Dit terzijde. Is het geen optie voor je om al dan niet via een uitzendbureau een leer/werktraject in te gaan waarbij je CE-opleiding betaald (voorgefinancierd) wordt?

Aan de ene kant voor jou een mooie kans, aan de andere kant zit je dan wel een poos vast aan een loondienstverband. Of je dat als (voormalig) ondernemer wilt, is geheel aan jou. Momenteel kun je overal aan de slag, ook als je het vak wilt leren. Andere optie is om het via zo'n traject te doen en na je "verplichte" jaren alsnog als zelfstandige te starten. De beperking die je dan echter hebt is dat je alleen maar bij bedrijven met eigen vervoer mag rijden. Of je moet een eigen truck aanschaffen, Niwo-vergunning regelen en jezelf incl. die truck verhuren aan eender welk transportbedrijf dan ook.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Champion, ik lees op kvk.nl het volgende Alle voorraden en bedrijfsmiddelen gaan bij het stoppen over naar uw privévermogen. Dit geldt ook voor uw bedrijfsauto. U levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon. Als u btw heeft afgetrokken bij de aanschaf van de goederen, moet u er nu btw over betalen. Ga daarbij uit van de waarde van de goederen op het moment dat u ze zelf gaat gebruiken. Dit hoort bij de slotaangifte btw. 

 

Nee ik wil graag mijn rijbewijs CE zelf halen , geen verplichtingen.

 

Bedankt voor je reactie. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

BoerMark:

Allereerst: heb je de gemeente mondeling of schriftelijk van je webshop in kennis gesteld?

Dit om problemen achteraf te voorkomen. Als je het schriftelijk hebt medegedeeld, heb je namelijk voldaan aan je inlichtingenplicht (artikel 17 PW).

Als e er namelijk vergeten zijn het te noteren, en er achteraf een signaal via het zgn inlichtingenburo binnenkomt, dan wordt je tegengeworpen dat je niet aan de inlichtingenplicht hebt voldaan; je zult dan moeten aantonen dat je al dan geen inkomen daaruit hebt gehad. De uitkering wordt dan eerst opgeschort. Maar als de admi rommelig is, dan zal dat aangegrepen worden om de bijstand (met terugwerkende kracht) te weigeren "Wij kunnen het recht niet vaststellen"...en zal hetgeen reeds is betaald teruggevorderd worden, verhoogd met een boete.

 

En dan is het zo dat alle overige opmerkingen hierboven die stellen dat de verkoopopbrengst van de webshop als vermogen wordt gezien, allemaal onjuist zijn. De vaste recchtspraak is namelijk dat alle ontvangsten op een bankrekening waar je vrijelijk over kunt beschikken, inkomen in de zin van artikel 32 van de PW zijn. Met andere woorden: het wordt gekort op je uitkering. Kijk maar op rechtspraak.nl, verfijn met bijv. "ontvangsten" en het woord "vrijelijk"..

 

Als je nu een kvk inschrijving zou hebben, dan kom je niet in aanmerking voor bijstand. Je zou wel in aanmerking kunnen komen voor BBZ (dat is bijzondere bijstand voor Zelfstandigen), je zou dan kunnen vragen om een uitkering voor een beeindigend zelfstandige (ervan uitgaande dat je die KVK inschrjving nog hebt). Dan zou je misschien voor 3 of 6 maanden de BBZ uitkering kunnen krijgen, totdat de webshop is verkocht.

 

Voor de BBZ regeling gelden voor andere criteria. BIjv, anders dan in de bijstand, telt een (voorlopige) teurggave van de belastingen niet mee als inkomen.

Dus als je bijstand had aangevraagd, dan adviseer ik om je aanvraag te wijzigen in een BBZ aanvraag, maar normaliter kun je geen bijstand met terugwerkende kracht aanvragen. Ik bedoel te zeggen dat ingeval je vandaag BBZ zou aanvragen, de ingangsdatum niet in het verleden ligt. MIsschien zou je de gemeente kunnen zeggen dat je bedoeld hebt een BBZ aanvraag in te dienen.

Als je toch gewone bijstand wilt dan kan ik je één ding verzekering: die krijg je niet zolang je een kvk inschrijving hebt. Ook al verdien je niks. Maakt niet uit. Ik ken iemand die bestuurder was van een BV; onbezoldigd wel te verstaan. Vroeg bijstand aan, en was vergeten dat te melden. niet zo gek want hij kreeg al jaren geen inkomen. Maar de gemeente kwam er nadien achter. hij had het niet gemeld, en dat ie geen inkomen had gekregen deed niet ter zake. Alles werd teruggevorderd.

 

Als je de webshop en inventaris had verkocht voorafgaand aan je aanvraag, dan had het geld op je rekening gestaan,  dan zou het wel vermogen zijn.

 

Maar alles wat je tijdens de bijstand ontvangt, daarvan zegt de rechtspraak dat je het in kunt zetten voor je levensonderhoud; de bijstand vult daarop aan (anders gezegd: de bijstand is het verschil). En nogmaals: ik acht deze interpretatie apert onjuist want opbrengsten worden nou eenmaal niet als inkomen genoemd in de PW, maar de Rechtspraak vind dat t zo is en wij staan daartegen machteloos; je kan immers niet in cassatie. Je hebt vermogen in de vorm van inventaris en een website, dat zou voor de bijstand redelijkerwijs beschikbaar vermogen zijn (artikel 34 lid 1 sub a van de PW). Als je dat vermogen te gelde maakt, dan wijzigt slechts de onderlinge waarde en verhouding van de bezittingen: per saldo blijft het vermogen gelijk (als de opbrengst hetzelfde is). Maar de rechtspraak vindt nou eenmaal dat het inkomen MOET zijn. Bijv. iemand meld bij aanvang dat hij een beleggersgiro heeft (dat is een bezitting); de gemeente merkt dit aan als vermogen (art 34), hetgeen juist is.  TIjdens de bijstand worden participaties verkocht, en die opbrengst komt van de beleggersgiro naar de betaalrekening. De totale waarde van de bezittingen blijft gelijk. Maar toch zegt de rechtspraak: INKOMEN!!zie rechtspraak.nl

 

je kan op je kop gaan staan, maar je krijgt echt geen gelijk!!

 

Voor verdere vragen mag je me ook een PB sturen.

 

 

 

aangepast door jacco van elszicht
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

jacco van elszicht

Je hebt op de juridische punten an sich misschien wel gelijk maar mijn ervaring is toch echt anders. Dat komt wellicht door mijn situatie en mijn aanpak en de verschillen per gemeente (de een meer humaan dan de ander?!).

 

2 uur geleden, jacco van elszicht zei:

Vroeg bijstand aan, en was vergeten dat te melden. niet zo gek want hij kreeg al jaren geen inkomen. Maar de gemeente kwam er nadien achter. hij had het niet gemeld

Dit is natuurlijk een valkuil waar je niet meer uitkomt. Op dat moment kan de gemeente niet controleren of je te goeder trouw was en neemt zij een besluit. Het gaat om het principe. Je zult altijd volledig en open moeten communiceren met de gemeente. Als je daarin een fout maakt wordt het bijna onmogelijk, zowel onmogelijk om dat te herstellen. Je moet trouwens jouw logica niet doortrekken voor alles, zo werkt het niet.

 

Mijn situatie was als volgt;

Eind 2018 kwam ik in een situatie waardoor ik een beroep moest doen op de PW.

De periode daarvoor waren mijn ZZP activiteiten (eenmanszaak) al gestaakt maar er was nog gewoon een KvK inschrijving, een zakelijke bankrekening, kosten boekhouddienst, kosten hosting/domeinregistraties. De basiszaken.

Na me te hebben ingelezen via de gemeente web site heb ik eerst een afspraak gemaakt met het Ondernemersloket voor een BBZ intake en mijn situatie besproken.

Het advies was;

- stop elke vorm van handelsactiviteit (zover was ik al), maar uitschrijving KvK is niet nodig.

- meldt je aan voor de reguliere bijstand

Bij de bijstand intake de situatie opnieuw uitgelegd, inclusief de bevindingen bij het Ondernemersloket.

Ik heb in 2019 probleemloos bijstand ontvangen met een KvK inschrijving terwijl er nog kosten liepen op de eenmanszaak. In de loop van 2019 heb ik in alle transparantie de eenmanszaak verder afgeschaald om kosten te besparen (niet omdat het moest).

- maandelijkse boekhouddienst op een platform omgezet (via export) naar boekhouder in de buurt tegen veel lager tarief

- zakelijke bankrekening opgeheven en het beetje geld wat erop stond naar privé gestort

- hosting opgezegd

- domeinnaamregistraties die ik wilde bewaren aangehouden als privé

 

In de nazomer van 2019 kreeg ik een mailtje binnen van een partij die een domeinnaam wilde kopen van mij.

Toen dit een serieus gesprek begon te worden heb ik de gemeente geïnformeerd over de potentiële koper.

Hierbij vroeg ik ze wat het effect van een verkoop zou zijn op mijn bijstand.

Ik heb hierbij de gemeente ook heel proactief geïnformeerd over hoe domeinnaamverkopen werken.

(dat soort kennis is er niet bij de gemeente en je wilt gewoon elke gedachte die ze kunnen hebben over fraude wegnemen)

Na lang wachten kwam dan eindelijk het antwoord;

- we zien het als vermogen, kom je boven de vermogensgrens dan stopt de bijstand
- als de onderhandeling stuk loopt door mijn schuld dan stopt de bijstand

De gemeente heeft meerdere malen de correspondentie opgevraagd over de onderhandelingen

en ik heb ze die altijd netjes gegeven, daarbij heb ik mijn contactpersoon bij de gemeente regelmatig ongevraagd updates gegeven over de lopende zaken (die relevant waren).

 

Uiteindelijk is mijn bijstand gestopt door de verkoop van de domeinnaam omdat ik daarmee boven de geldende vermogensgrens uitkwam vanaf het moment dat het geld op mijn rekening stond.

 

ps; Ik weet dat mijn situatie niet gelijk is aan die van TS, net als jouw situatieschets niet gelijk is aan die van mij of TS. De persoonlijke situatie en de manier van communiceren met de gemeente, zo is mijn ervaring, zijn net zo belangrijk als wat er in de wetteksten staat, soms misschien nog wel belangrijker...

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.