• 0

Limoncello verkopen

De afgelopen jaren maakte ik voor thuisgebruik eigen gemaakte limoncello. Dit viel goed in de smaak bij vrienden en sindsdien maak ik jaarlijks ook een paar flesjes voor vrienden.

 

Nu lijkt het mij leuk om dit groter aan te pakken en als student er ook wat mee te kunnen verdienen. Maar ik vraag mij hoe ik dit het beste kan opschalen zonder gelijk te hoeven en schrijven bij de KVK en  in te schrijven en vergunningen aan te moeten vragen bij de gemeente.

 

Het plan is als volgt: Facebook/instagram gebruiken om plaatsgenoten/kennissen te bereiken of briefje door de brievenbus  doen met dat ik op eenmalig limoncello maak. 

 

Deze zomer wil ik het klein aanpakken a 150 flesjes 200ml en als het een beetje slaagt in de loop van het jaar er een bedrijf van maken.

 

Aangezien het een eenmalige actie is en niet groots aanpak neem ik aan dat dit niet veel kwijt kan? (In het kader van product/markt testen)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)
3 uur geleden, Sintpetersen zei:

Nu lijkt het mij leuk om dit groter aan te pakken en als student er ook wat mee te kunnen verdienen. Maar ik vraag mij hoe ik dit het beste kan opschalen zonder gelijk te hoeven en schrijven bij de KVK en  in te schrijven en vergunningen aan te moeten vragen bij de gemeente.

 

Als club of vereniging mag je een stuk meer. Maak een club Amici del Limone (vrienden van de citroen) en organiseer eens per jaar een citroenschilavond (Battesimo del Limone) waar dan na een week of vier het resultaat van wordt gedeeld. De kosten worden betaald uit het lidmaatschapsbedrag.

 

Iedereen krijgt een knalgele pij.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel er wel flexibelere regels zijn in sommige situaties: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/markten-en-evenementen-eten-en-drinken/regels-particuliere-aanbieders-van-levensmiddelen-op-markten-en-evenementen helpt jou dat,  in dit geval, niet aangezien het om sterke drank gaat (alcohol) en je juist wel structureel bedrijfsmatig aan de slag wel (om maar iets te noemen).

 

Sowieso moet je jezelf afvragen wat het betekend om 150 flesjes te verkopen in jouw situatieschets? Wat bewijst dat nou qua product/markt testen? Helemaal niets.

Het bewijst dat je 150 flesjes drank kan verkopen aan een willekeurige groep mensen, waarschijnlijk met behulp van een goedkopere prijs dan de marktprijs van aanbieders die het wel legaal en met de juiste vergunningen doen.

 

Die paar flesje voor vrienden is prima, zodra je gaat professionaliseren en een markt wil bedienen wordt het een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Richard Theuws en MrHTTP voor jullie reacties. Komt erop neer dat mijn plan van aanpak niet mogelijk.

 

TwaBla klinkt als een leuk en goed alternatief. Alleen lees ik dat ik geen winst kan uitkeren naar mijzelf als vereniging/stichting. Dit hoef geen vetpot te zijn maar een vergoeding voor de tijd die ik erin steek lijkt mij wel fijn.


Stel ik organiseer een citroenschil avond met 30 man en verkoop de flessen alleen binnen de club dmv. Inschrijving geld. Dan lijkt het mij eerder een soort kookclub en volgens zijn die niet ingeschreven bij de KVK en hebben ook geen vergunningen. Of zie ik iets verkeerd?

 

Mocht het dit jaar goed bevallen kan ik altijd kijken hoe ik dit volgend jaar kan opschalen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nou praat je al over opschalen. Houd het op niveau hobby en bijverdienste, dan is het risico op problemen kleiner.  De club is een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid, dus geen gedoe met een notaris of KvK. Geen boekhouding en geen belasting. De deelnemers betalen een bijdrage die dient als kostenvergoeding en dat daar wat van overblijft is niemands zorg...

 

Wil je wel opschalen, praat dan eens met een productiebedrijf dat jouw recept in kleine series kan maken. Uiteraard moet je dan wel een paar duizend euro te investeren hebben en afzetkanalen vinden. Of ga eens kijken bij een van de Warme Stokers in Nederland, allemaal legitieme distillateurs in Nederland die je aan je grondstof brandewijn kunnen helpen en aan afzetkanalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.