• 0

miniem verschil fiscalewinstberekening winst/verliesrekening

hallo

 

Als zzp-er kom ik bijna elk jaar dit probleem tegen: de fiscalewinstberekening in de aangifte IB is niet gelijk aan saldo winst/verliesrekening. Dat verschil, van meestal 1 of 2 euro,  wordt veroorzaakt door de afrondingen in de aangifte (het klopt wel in mijn eigen winstberekeningen). Dat betekent dat ik vervolgens moet gaan 'rommelen' met de aangifte om het kloppend te krijgen. Hier of daar een post een eurotje aanpassen zodat het aangifteprogramma het 'slikt'. Soms levert dat dan weer een probleem op in het eropvolgende jaar.

Is er een nette manier of algemene remedie om hier me om te gaan?

 

vr.groet

Nietske

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, nietske zei:

Is er een nette manier of algemene remedie om hier me om te gaan?

Ja, die is er. Je moet je balans opmaken op de cent nauwkeurig. Alleen bij de aangifte ga je afronden.

 

Dat betekend ook dat je bij de btw aangiftes een klein voordeel hebt (vaak €1-€2). Omdat je voorbelasting naar boven af mag ronden en te betalen naar beneden. Het voordeel boek ik dan ook na elke aangifte op overige of bijzondere baten. Elk jaar is dat zo'n €5 of €6. Maar op die manier klopt alles op de cent nauwkeurig.

 

Wel kan het dan nog zijn dat je bij de IB aangifte de ene naar boven en de ander naar beneden af moet ronden maar meer dan dat kan het niet schelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, nietske zei:

Dat betekent dat ik vervolgens moet gaan 'rommelen' met de aangifte om het kloppend te krijgen.

Ter aanvulling ...

 

Boekhoudkundig maak je die afrondingsverschillen sluitend, door deze in de W&V rekening te boeken onder GrootboekRekening “Afrondingsverschillen”.

 

Hetzelfde is van toepassing op boekingsverschillen, saldoverschillen en wat er nog meer denkbaar is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.