• 0

Aankoop bijna-youngtimer bestelauto

Al een poosje ben ik me aan het oriënteren op een youngtimer bestelauto met dubbele cabine voor 6 personen.

De verwachting is dat ik ca. 50/50 prive/zakelijk ermee ga rijden. Privegebruik zou zomaar 20% meer kunnen worden maar ik blijf ruim binnen de 10% zakelijk eis. De 6-persoons-eis komt dan ook voort uit de privesfeer.

Nu heb ik een btw-auto op het oog welke dit jaar 15 jaar wordt. Aangezien ik geen km-registratie bij wil gaan houden, krijg ik te maken met de 35% EV-waarde en voor de btw-correctie met de 2,7% cataloguswaarde.

Wie kan mij vertellen wat de mogelijkheden zijn om niet in de actuele bijtellingsregeling te vallen voor de (korte) periode dat de auto nog geen 15 jaar is. Op de site van de fiscus vind ik niet specifiek wat ik in dit geval zoek. Persoonlijk denk ik dat ik 4 mogelijkheden heb:

  1. de 500 km prive-kilometers die je normaliter mag rijden mits er een sluitende rittenadministratie is, corrigeren naar de periode dat ik hem rijd totdat ie 15 wordt. Stel dat ik hem 1 april koop en de auto wordt 1 juni 15 jaar, dat is 2 maanden. Laten we zeggen 1/6 deel van het jaar. Kan of mag ik dan 1/6 deel van die 500 km (83 km) prive rijden?
  2. de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik indienen en de auto voor die korte periode niet prive rijden. Mij lijkt dat die verklaring per jaar geldt of zie ik dat verkeerd? In dat geval kan ik hem de rest van dit jaar niet prive rijden.
  3. de auto nu kopen, direct schorsen totdat hij 15 jaar wordt en voor die periode thuis wegzetten. Dan zou ik hem op handelaarskenteken naar me toe moeten laten brengen denk ik.  Is dit schorsen een geldige mogelijkheid om geen verplichtingen te hebben m.b.t. de reguliere bijtellingsregeling voor auto's jonger dan 15 jaar?
  4. in overleg met de verkoper wachten met aankoop tot de 15e verjaardag. Dan is er sowieso niks aan de hand maar de vraag is of de verkoper dit wil.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
59 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

3 of 4, punt is dat zolang de auto aan je ter beschikking staat, de bijtelling geldt (3).

Tenzij je met een sluitende kilometeradministratie kunt bewijzen dat je minder dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden ... en dat lijkt mij met een geschorste auto in een depot niet zo moeilijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

3 of 4, punt is dat zolang de auto aan je ter beschikking staat, de bijtelling geldt (3).

Voorts kun je niet zomaar switchen tussen privé en zakelijk (4).  De keuze zakelijk of privé maak je bij aanschaf en staat dan in principe vast. 

 

Groet, Joost

 

Het staat vast dat de auto zakelijk komt te staan voor zowel de IB als de btw.

 

Cosara daar zeg je wat. Maar zou de fiscus dit ook accepteren?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Cosara zei:

Tenzij je met een sluitende kilometeradministratie kunt bewijzen dat je minder dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden ... en dat lijkt mij met een geschorste auto in een depot niet zo moeilijk.

Je kunt niet eerst de auto zakelijk zetten, dan met een km administratie onder 500 km privé geen bijtelling rekenen en later dat jaar ineens overgaan naar wel bijtelling. 

 

Die 500km geldt namelijk voor het gehele kalenderjaar. 

 

De auto schorsen zodat je er niet mee mag rijden, is overigens ook niet voldoende om geen bijtelling te hoeven rekenen, vaste rechtspraak, net gecheckt. 

 

Resteert dus alleen pas kopen als de auto ouder is dan 15 jaar of voor de tijd tot dat moment de hoge bijtelling accepteren

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Je kunt niet eerst de auto zakelijk zetten, dan met een km administratie onder 500 km privé geen bijtelling rekenen en later dat jaar ineens overgaan naar wel bijtelling. 

Dat is ook niet de issue van mijn opmerking.


Zoals jezelf al opmerkt - en ik dacht dat dat toch wel duidelijk was - De fiscale bijtelling voor het privégebruik van de auto is NIET van toepassing als er per kalenderjaar niet meer dan 500 km privé wordt gereden ... dat lijkt mij met een geschorste auto niet moeilijk om aan te tonen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Uiteraard, maar TS moet niet de indruk krijgen dat hij midden in het jaar zou kunnen switchen

Volgens mij heb ik die indruk niet gemaakt, anders had ik dat wel expliciet vermeldt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Ik denk dat mogelijk veel verwarring bij vragensteller kan ontstaan door de aanname dat bijtelling en vrijstellingen gelden op basis van het moment dat iets daadwerkelijk gebeurt, terwijl de fiscus simpelweg over het hele jaar kijkt én pro rata verdeeld over dat jaar. Althans, dat is hoe ik de regeling begrijp.

 

Als je dus maar 500 km per jaar privé mag rijden, betekent dit dat je dus maar 375 km privé mag rijden, als je de auto in april koopt, om bijtelling te voorkomen.

 

En als je meer dat 375 km rijdt in dat jaar, en je kiest voor zakelijke etikettering, dan heb je bijtelling naar rato van de tijd. Dat betekent dus praktisch:

 

2 / 12 x 22% x cataloguswaarde

7 / 12 x 35% x commerciële waarde

 

Dus ook als je alle privé kilometers rijdt in de laatste 7 maanden (waarin de 35% bijtelling geldt), moet je toch ook 22% bijtelling betalen over de maanden dat dat percentage goldt, óók als je in die periode niet daadwerkelijk reed.

 

aangepast door prinsrachid
Spelling

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Uit de diverse opmerkingen begrijp ik dat die 500 km gewoon over het hele kalenderjaar reikt ondanks het feit dat de auto in de loop van het jaar 15 jaar wordt. Het is mij duidelijk dat het dus geen optie is om de auto eerder te kopen en dan te schorsen. Om de (hoge) bijtelling te voorkomen, rest er dan ook weinig anders dan de auto pas na de 15e verjaardag aan te kopen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, champion zei:

Uit de diverse opmerkingen begrijp ik dat die 500 km gewoon over het hele kalenderjaar reikt ondanks het feit dat de auto in de loop van het jaar 15 jaar wordt. Het is mij duidelijk dat het dus geen optie is om de auto eerder te kopen en dan te schorsen. Om de (hoge) bijtelling te voorkomen, rest er dan ook weinig anders dan de auto pas na de 15e verjaardag aan te kopen.

Aan de bijtelling ontkomt u niet, maar de Youngtimer-regeling gaat in op het moment (datum) dat de auto 15 jaar wordt.

 

Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer (dagwaarde). Bij deze oude auto’s is de catalogusprijs dus niet van belang. Als een auto bijvoorbeeld 15 jaar oud wordt op 1 mei, gaat u de eerste 4 maanden uit van de catalogusprijs inclusief btw en bpm en de overige maanden van de waarde in het economische verkeer.

 

De aankoop is het overwegen waard als een auto bijna de Youngtimer-grens heeft bereikt.

U “betaald” slechts voor een geringe tijd het hoge “tarief”.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ten overvloede: Ik heb al 2 keer een auto op de dag dat deze ouder was dan 15 jaar geheretiketteerd van privévermogen tot ondernemingsvermogen voor de IB (voor de BTW steeds aangemerkt als privévermogen), waarvan 1 x in de bezwaarfase als bezwaar tegen de eerder door de klant zelf ingediende aangifte IB. Die keer is er ook  overleg geweest met de fiscus en is de motivering: "op dat moment wordt een heel ander fiscaal regime van toepassing op de auto, dus rechtvaardigt dit heretikettering op dat moment" akkoord bevonden. Ik zeg er direct bij dat vrijwel elke fiscalist/accountant/boekhouder aan wie ik het heb voorgehouden, vindt dat het van toepassing worden van het YT-regime geen geldige grond is voor heretikettering. Dus of ik heb al 2 x mazzel gehad, of die anderen doen hun klanten tekort.

 

Mijn advies: als je het waagt, heretiketteer deze dan exact op de dag na 15 jaar oud worden (en schakel mij in als de inspecteur toch moeilijk gaat doen :winking-face: ). Voor de BTW adviseer ik etikettering als privévermogen en geen BTW aftrekken van de autokosten, zodat je ook niet jaarlijks 1,5% van de nieuwwaarde van de auto hoeft te corrigeren voor de BTW wegens privégebruik.

 

Ik rij overigens zelf al jaren met veel plezier YT en sinds zomer 2018 heb ik er zelfs 2 op de zaak staan.  

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.