• 0

Hoe bepaal je een pachtpercentage voor een nieuw op te starten bedrijf

Hai allen.

 

Over een paar maanden ga ik van start  met een nieuw proeflokaal. Dit zal gelinkt zijn aan een bestaande brouwerij.

De brouwerij gaat verhuizen naar een nieuw pand in het centrum van de stad en wil daar een proeflokaal bij. Het lokaal

willen ze uitbesteden omdat ze er geen kaas van gegeten hebben en het nu eenmaal al te druk hebben.

Dit lokaal neem ik nu voor mijn rekening. Omdat ik niet zelf over voldoende financiële middelen beschik is er voorgesteld
om het mij te laten pachten.
Ik denk geen verkeerd plan op zich.

Maar omdat dit een nieuw bedrijf betreft, hoe bepaal je, naast de huur het pachtpercentage. Vooral in het begin is het natuurlijk totaal niet

bekend wat de omzet gaat doen. Hou je dan nog een standaard bedrag aan of verhoog je dit met de tijd. Er is natuurlijk ook nog geen goodwill eerst e.d. 

dus dit zal ook nog niet meegenomen kunnen worden.

 

Ideeën en meningen zijn zeer welkom.

groet Lia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Huur  betaal je voor het pand en pacht voor de inventaris want er is inderdaad geen goodwill.

Daar bestaat inderdaad een formule voor (percentage), maar je kan natuurlijk afspreken dat je in het begin minder betaald en later meer. Dit hangt volledig af van de eigenaar.

Hou er rekening mee dat je met deze constructie eigenlijk de inventaris volledig betaald, maar dat deze nooit jouw eigendom zal zijn.

Neemt niet weg dat het voor een starter zonder financiële middelen een mooie kans kan zijn.

 

Houd je echter ook rekening met overige kosten die je wel zelf zal moeten betalen? Heb je daar wel de middelen voor?

Heb je enig idee wat ze aan huur willen vragen? Hoeveel waarborg?

Heb je ervaring in de horeca? Heb je ervaring als ondernemer?

 

Zomaar een paar vragen die in me opkomen.

 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, HabSandra zei:

Neemt niet weg dat het voor een starter zonder financiële middelen een mooie kans kan zijn.

 

In dit geval lees ik ook een mooie kans voor de brouwerij, zij krijgen er een "publiekstrekker" die ze nu niet hebben, ze zullen vast ook wel rondleidingen geven en dan is het proeflokaal een logisch eindpunt, afsluiten met een gratis biertje of een kleine proeverij.

 

Hoewel pacht veel voorkomt in café / proeflokaal exploitatie is hier wel een verschil, je bent zo nauw met de brouwerij verbonden dat het je zelfstandigheid als ondernemer beperkt dus de hoogte van de pacht zal mede moeten afhangen wat je wel of niet mag op de locatie.

 

- Mag je in het proeflokaal ook bierproeverijen organiseren met andere biermerken?

- Hoe vaak wil de brouwerij zelf het proeflokaal gebruiken en betalen zij daar dan per keer voor of kun je een lagere pacht afspreken?

 

Als je alleen het bier van die brouwerij mag aanbieden vind ik dat voor een proeflokaal wel erg beperkend, je doelgroep is dan alleen bierdrinkers die geïnteresseerd zijn in dat merk bier en daarvoor ook nog naar de brouwerij willen komen..

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de reactie van Roel J alleen maar bevestigen, het hangt allemaal af van de exacte situatie en de randvoorwaarden.

Als je beperkt bent door regels van de brouwerij dan zal dat terug te vinden moeten zijn in het financiële plaatje, m.a.w. het moet voor BEIDE partijen lucratief zijn.

 

1 tip: Zorg dat je eerst extra informatie krijgt over wat ze willen en verwachten, zet dit op een rijtje en als het je dan nog steeds interessant lijkt, laat er dan naar kijken door iemand met kennis en ervaring. Laat je niet leiden door je eigen enthousiasme, het is zakelijk een grote stap, maak 'm dan ook doordacht om problemen te voorkomen!

 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt allemaal al voor de reacties.

Ik heb af en aan 20 jr horecaervaring,ook als leidinggevende en run 2 webwinkels. Maar nog niet geheel.zelfstandig dus als horecaondernemer.

 

Ik ben vrij om dingen zelf in het lokaal te doen. Mah het bijv. overdag prima voor een vergadering verhuren, brouwers uitnodigen voor proeverijen e.d. Mede ook doordat ze in hef maastgelegen pand ook een slijterij hebben. Dus promotie meerdere dranken is alleen maar welkom. In principe heb ik alle vrijheid om erin te organiaeren wat ik wil en ook qua vormgeving,inboedel e.d. Het is dus niet dat ik me puur aan de brouwerij bind. Het is echt een samenwerking.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al duidelijk in beeld hoe zij het zien?

Zorgen zij voor de inrichting/inventaris of huur je casco? Kies je zelf hoe de inrichting zal zijn of heb je inspraak?

Ben je volledig vrij om zelf je leveranciers te kiezen (koffie, kassa, food, ...etc)?

Kortom, hoeveel invloed hebben ze op het totaalplaatje?

 

Als je het fijner vind om dit via een privé bericht te delen, dan mag je me een bericht sturen.

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

inrichting moeten we het nog over hebben. heb zelf ook al wat zoals een koffieautomaat e.d. Leveranciers  mag ik zelf bepalen, evenals de menukaart voor lunch e.d. Vinden ze allemaal niet spannend. Ze willen er gewoon een locatie bij zodat ze ook kunnen schenken wat in de brouwerij niet mag eigenlijk en diensten uitbreiden

Link naar reactie
  • 0

Klinkt goed.

Dan zou ik hen een voorstel laten doen en op basis daarvan verder gaan.

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

we zitten druk in de vergunningverstrekking met dr gemeente maar lijkt goed te komen. horeca zit er al op, alleen vergunning voor verhuizing brouwerij wachten we op. Dan kunnen we papiere  gaan samenstellen en voorwaarden. maar altijd goed om meningen aan te horen van iedereen, voor mij ook allemaal nieuw en met geen vannget als alleenstaande moeder altijd een gok :) Maar ja het ondernemershart klopt wel door en hou van iets nieuws :)

Link naar reactie
  • 0

Spannend inderdaad!

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Lisaatjes,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Waarom laat je je niet inhuren als F&B manager o.i.d. als je al niet in loondienst zou gaan?

 

Of hoe leg je de duur of garantie of langdurige samenwerking bij succes vast?


Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.