• 0

Maximale Hypotheekrente

Beste,

 

Wat is de maximale hypotheekrente die je in rekening mag brengen bij een hypotheek vanuit de eigen Holding?

In mijn berekening zou een hogere rente per saldo de laagste kosten opleveren.

 

  Bedrag Rente Kosten
Hypotheek €400.000,- 8% €32.000,-
Renteaftrek €32.000,- 52% €16.640,-
Direct kosten Hypotheek     €15.360,-
       
Bruto rente baten Holding     €32.000,-
VPB   20% €6.400,-
Dividend   25% €6400,-
Netto Dividend     €19.200,-

 

     
  Bedrag % Kosten obv 30 jaar
Aflossingsverplichting  €400.000,- 50% €6.666,67
       
Werkelijke kosten     €2.826,67
       

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De berekening is op zich wel aardig, maar de percentages zijn niet heel actueel meer.

 

De rente aftrek wordt steeds verder beperkt en in in 2020 nog maar 46% en deze wordt versneld afgebouwd.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/tariefsaanpassing-eigen-woning

 

Als je geen overgangsrecht hebt zul je de hele hypotheek in 30 jaar annuitair of lineair moeten aflossen.

 

Het VPB percentage 2020 is 16,5% in de eerste schijf tot 200.000 Euro 

Het Box 2 AB percentage 2020 is 26,25%

Verder mist het eigen woning forfait in je berekening.

 

Maximale rente zal altijd een lastige zijn, je mag van de belastingdienst niet aansluiten bij hypotheekrentes die banken in rekening brengen.

Toch zul je het in die richting moeten zoeken, kijken ook eens hier: https://jens.nl/hypotheek-vanuit-bv/#s_2

 

Het gaat een lening met hypothecaire zekerheid, die binnen de regels van de hypotheekrenteaftrek moet vallen,

dus

niet meer dan 100% van de marktwaarde

aflossen in 30 jaar, of mits overgangsrecht maximaal 50% marktwaarde aflossingsvrij. 

 

Met de huidige T en U rendementen en met een schuin oog ook kijken naar de hypotheekrente welke banken in rekening brengen,

zou ik niet veel verder gaan dan 4% met een rentevast periode van 30 jaar op het aflossingsvrij deel en 3.75% op het annuitaire  / linaire deel.

 

Als ik voor de keuze zou staan, wetende dat ik in 2023 nog maar 37% aftrek hebt van de rente zou ik voor de zo laag mogelijke rente gaan.

Het hele voordeel van boxhoppen verdwijnt daarmee. 

 

Edit: Typo's

 

 

aangepast door Paul van Minderhout
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Vastgoedhandelaar zei:

Wat is de maximale hypotheekrente die je in rekening mag brengen bij een hypotheek vanuit de eigen Holding?

 

Dat is een gewoon commercieel tarief plus of min 25%.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.