• 0

Bedrijf op naam van wie

Goedenavond, 

 

Ik wil graag een bedrijf starten, maar zit met een dilemma. Mijn vrouw werkt 20 uur per week en verdient ongeveer 20000 per jaar. 
zelf werk ik 40 uur en verdien ik 40000 per jaar. Ik verdien dus meer en betaal meer belasting in box 3. 
Het bedrijf wat ik wil starten zal de komende paar jaar naast mijn huidige werk zijn. Maar nu vind ik het jammer dat alle winst die ik hieruit maak, dus in box 3 wordt geschoven en ik daar 38% belasting over betaal. We zitten er dus over te denken om het bedrijf op naam van mijn vrouw te zetten, omdat de winst dan valt in box 2 en we er meer aan over houden. Klopt deze logische beredenering of zien we iets over het hoofd? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Liza28 zei:

Klopt deze logische beredenering of zien we iets over het hoofd? 

 

Als jij de onderneming drijft, dan is het verre van logisch. Daarnaast is het de vraag of het verstandig is, fiscaal maar ook juridisch. Fiscaal is het al niet handig, omdat je bepaalde fiscale ondernemersfaciliteiten alleen kunt toepassen bij het behalen van het urencriterium. Als jij de onderneming feitelijk drijft, dan haalt je partner het urencriterium niet en dat scheelt nogal. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er is één heel klein probleempje redenering: wat is er logisch aan dat jij gaat ondernemen maar dat de onderneming op naam van je vrouw komt?

Daar zit niet alleen geen logica in, het mag ook niet.. Als jij de arbeid verricht binnen de onderneming staat de onderneming op jou naam en mag niet vanwege belastingvoordeel op de naam van je vrouw gezet worden.

 

Andere probleem met je post is het verwarrend gebruik van termen. box 2 en box 3 gaan niet over het belastingtarief, vermoedelijk bedoel je de tariefschijven maar daarvan zijn er nog maar 2 schijven

schijf 1 tot  68.508 euro 37,95%

schijf 2 meer dan 68508 > 49,5%

 

De oplossing is ook niet heel lastig als jullie een gelijk inkomen uit loondienst willen houden. je vrouw gaat 40 uur werken.

jij gaat 20 uur in loondienst werken dan hebben jullie nog steeds ca 40+20 uit loondienst en voor jou verdwijnt ook meteen het probleem dat volgend jaar je ondernemersaftrek stopt (zie andere vraag) omdat je langer dan 5 jaar ondernemer bent. Want met 20 uur loondienst is het vrij eenvoudig om aan de minimaal 50% aan onderneming besteden..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.  Het is de bedoeling dat zowel mijn vrouw als ik in het bedrijf zullen meewerken. Het is slechts een bijzaak naast onze gewone baan, een webwinkel, waar naar verwachting komende tijd maximaal 10 uur per week aan wordt besteed. Het is ook niet de bedoeling om dit in plaats van een gewone baan te doen, meer als extraatje en leuke hobby. 
 

Dus als ik het goed begrijp moet je minimaal 50% van je tjid aan het bedrijf besteden om recht op ondernemersaftrek te houden? Dus als ik 20 uur werk (mijn vrouw) moet zij minimaal ook 20 uur aan de webwinkel besteden?  Dan zou het dus wel handiger zijn om het op naam van mijn vrouw te doen, zodat zij mogelijk in de toekomst 50-50 kan werken en webwinkel doen. Zelf kan ik nooit van 40 naar 20 uur gaan werken. 

Link naar reactie
  • 0

@Liza28 Je had nog een topic gemaakt met de titel ondernemersaftrek, daarin zeg je dat je al 3 jaar een webwinkel hebt en ondernemersaftrekken gebruikt. Dat lijkt een beetje in strijd met dit topic waarin je zegt dat je een bedrijf gaat starten. Kun je uitleggen hoe het zit? Want de informatie is nogal tegenstrijdig.

 

Verder is ondernemersaftrek gebruiken en tegelijk dit als hobby zien op het ook tegenstrijdig. Aangezien voor de ondernemersaftrek (per persoon) minimaal 1225 uur per jaar aan de onderneming moet worden gewerkt, wat neerkomt op ca 25 uur per week.

 

Het andere topic is gesloten om de discussie op 1 plek te houden. Maar wat meer toelichting op je situatie en plannen zouden zeer welkom zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk wel dat ik weet waar de vragen vandaan komen. Het viel me namelijk op dat de fiscus sinds dit jaar niet alleen op het urencriterium controleert ("Heeft u 1225 uur aan uw onderneming besteed?"), maar ook op het overwegendcriterium ("Heeft u ten minste de helft van uw werktijd aan uw onderneming besteed?"). Die 1225-uur-vraag wordt vaak snel met ja beantwoord, maar ik merk dat een aantal mensen nu toch achter de oren krabben als ze erachter komen dat er nóg een criterium is.

 

Overigens voldoe je in geen enkel scenario aan de voorwaarden. Als je zelf 10 uur werkt aan de webwinkel, kom je niet aan 1225 uur en hooguit 20% van je werktijd. Als je 20 uur werkt naast een baan van 20 uur, kom je misschien met hangen en wurgen aan 50% van je werktijd, maar nog steeds niet niet aan de 1225 uur.

 

Let trouwens op dat ondanks het feit dat je niet aan deze criteria voldoet (waardoor je geen ondernemersaftrek geniet), dat je steeds kunt worden gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. In dat geval heb je nog wel recht op de mkb-winstkorting.

 

Verder valt de winst nooit in box 2 maar in box 1. De winst van een eenmanszaak valt in box 1 van de inkomstenbelasting. De winst van een bv valt in de vennootschapsbelasting. De uitkering van dividend uit de bv valt in box 2 van de inkomstenbelasting.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.