Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Maxime Vliex

Eerste aangifte IB 2019 - balans en winst-/verlies matchen niet

Recommended Posts

Posted (edited)

Dag allemaal,

Mijn vriend is in 2019 begonnen als ZZP'er (massagepraktijk). Hij heeft kosten gemaakt en inkomsten verdiend, die we allemaal volgens de regels in E-boekhouden hebben verwerkt.

Als we deze gegevens vervolgens in de aangifte invullen, krijgen we de verliezen maar niet matchend. Volgens de support bij E-boekhouden hoeven de resultaten van een balans en winst- en verliesrekening niet gelijk te zijn, maar desondanks lukt het ons niet verder te gaan in de aangifte.

De gegevens zijn:

Winst & verlies 

Overige kosten                                     50,00

Reclame en advertenties                 389,03

Representatie en verteer                77,85

Kilometervergoeding                      945,63

BTW Kleine ondernemersregeling                     68,00

Telefoon en internet                        10,00

Opbrengst diensten                                                  324,38

Afrondingsverschillen                       1,31

Eindresultaat                                                               1.081,44

Resultaat 1.473,82

Balans

Inventaris                          411,50

Privé opn.                                                           1.039,01

Kas                                         153,70

Bank                                      447,81

BTW R/C                                26

Resultaat 1.039,01

Als ik deze gegevens invul in de IB, dan krijgen we:

Ondernemersvermogen einde boekjaar € 1.039

Ondernemersvermogen begin boekjaar € 0

Saldo / winstberekening = € 1.039

winstberekening volgens winst- en verliesrekening - € 1.151

Hebben jullie enig idee wat we hier fout of vergeten in te vullen? Kan iemand met deze informatie ons verder helpen?

Onze dank is groot!

Groet,

Maxime

Edited by Maxime Vliex
Saldo vervangen in Resultaat

Eerst maar het volgende ...

- Er is een inventaris van €411,50 in de Activa, maar geen afschrijvingskosten in de W&V-rekening.

- Er is €68,00 als KOR ... met de berekening van de KOR het nogal eens fout gaat ... m.a.w. Hoe kom je aan dit bedrag.

- Het eigen vermogen is gelijk gesteld aan de privé-opname. Dat kan niet want dan zou het EV nul moeten zijn. Het eigen vermogen kan best €1039,01 zijn, maar dat is de privé-opname nul.

- Het Eigen Vermogen begin boekjaar is nul, maar je geeft in het lopende jaar meer geld uit (1473,82) dan er binnenkomt (392,38). Hoe heb je de uitgaven betaald ? De inkomsten zijn €392,38 maar de liquide middelen zijn € 601,51 (Kas €153,70 + Bank € 447,81) terwijl het EV begin boekjaar nul is ... waar komt het extra geld vandaan ... middels privé-stortingen ?

- Je vermeldt een winstberekening volgens winst- en verliesrekening - € 1.151, maar dit is €1081,44.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

13 minuten geleden, Cosara zei:

Eerst maar het volgende ...

- Er is een inventaris van €411,50 in de Activa, maar geen afschrijvingskosten in de W&V-rekening.

- Er is €68,00 als KOR ... met de berekening van de KOR het nogal eens fout gaat ... m.a.w. Hoe kom je aan dit bedrag.

- Het eigen vermogen is gelijk gesteld aan de privé-opname. Dat kan niet want dan zou het EV nul moeten zijn. Het eigen vermogen kan best €1039,01 zijn, maar dat is de privé-opname nul.

- Het Eigen Vermogen begin boekjaar is nul, maar je geeft in het lopende jaar meer geld uit (1473,82) dan er binnenkomt (392,38). Hoe heb je de uitgaven betaald ? De inkomsten zijn €392,38 maar de liquide middelen zijn € 601,51 (Kas €153,70 + Bank € 447,81) terwijl het EV begin boekjaar nul is ... waar komt het extra geld vandaan ... middels privé-stortingen ?

- Je vermeldt een winstberekening volgens winst- en verliesrekening - € 1.151, maar dit is €1081,44.

Goedemorgen Cosara,

Goh, ik had gehoopt dat de basiscursus boekhouding genoeg zou zijn om een startende onderneming te kunnen helpen. Ben ik ergens toch flink de mist in gegaan...

Ik hoop dat ik de antwoorden zo volledig mogelijk kan geven op je punten...

1. Inventaris = (o,a,) in aanloop naar het starten van de onderneming zijn diverse middelen aangeschaft, als een tweedehands massagetafel en airco (ruim onder de afschrijvingsgrens), massage-olie en verbandmaterialen. Deze worden niet verkocht, waardoor ik heb begrepen dat ze dan onder inventaris vallen. Hierdoor komen ze op de balans terecht en niet in de WV. Terwijl ik dit type begin ik me gelijk af te vragen of ik ze niet als een of andere kostenpost had moeten ingeven i.p.v. Inventaris of voorraad.
  2. Wat ik nog weet, is dat we bij de laatste btw-aangifte bij de af te dragen BTW onder een x-bedrag uitkwamen, waardoor we bij de KOR hoorde en deze dus niet hoefden af te dragen. Uiteindelijk is dit bedrag als €68 euro bij het KOR gedeelte gekomen en hebben we € 26 euro teruggekregen van BD.
  • Ingevuld in de aangifte Q4 was:
  • 1a € 285 (omzet)      € 60 (OB)
  • 5a € 60
  • 5b € 18
  • 5d € 68 (alle afgedragen belasting van Q3 en Q4 bij elkaar geteld geloof ik)
  • Totaal - € 26
  1. Het bedrijf is ingeschreven bij de KvK per september 2019. Tot september zijn er aanloopkosten gemaakt die met de privérekening zijn betaald. Daarna hebben we nog kleine bedragen ingelegd om mee te starten.
  • Privébetaalde rekeningen (als factuur ingevoerd en daarna afgevinkt als privébetaling) = € 448.58 (inc. btw)
  • Privéopname naar kas = € 176.25
  • Privéopname naar bank = € 550
  • Aan het eind vh jaar hebben we geen geld overgemaakt naar onze privérekening, maar alles laten staan op de zakelijke rekening.

1. Die - € 1.151 snap ik zelf niet.. Na het invullen van de W&V in de aangifte, ontstaat dit bedrag. Ik heb alles overgenomen m.u.v. het eindresultaat (geen idee waar ik die moest invullen), en kreeg desondanks een ander resultaat dan de W&V aangeeft.

Als dit te veel uitzoekwerk is, dan ga ik denkelijk maar op zoek naar een boekhouder om me dit uit te leggen.

20 minuten geleden, Maxime Vliex zei:

Als dit te veel uitzoekwerk is, dan ga ik denkelijk maar op zoek naar een boekhouder om me dit uit te leggen.

Op zich is het niet teveel uitzoekwerk, maar zoals zo vaak gebeurt, komt er elke keer weer een beetje extra informatie bij, waardoor al het vorige naar de prullenbak kan.

advies ... neem je administratie mee naar een boekhouder en laat deze het startjaar in orde maken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.